Una oficina, múltiples negocis

Els centres de negocis permeten reduir costos, ofereixen flexibilitat i fomenten el 'coworking', a canvi d'assumir una certa uniformització

Les
Les
Els centres de negocis proliferen com bolets a Catalunya. Ciutats i territoris d'arreu del país els incentiven, ja sigui des del sector públic o privat, perquè no comptar amb ells equival a perdre competitivitat. Concretament, segons l'Asociación de Centros de Negocios (ACN) a Espanya hi ha uns 250 centres, una xifra encara lluny dels 400 que hi ha a França o dels prop de 900 que hi ha al Regne Unit. "Aquest model de treball està en expansió i encara té molt recorregut; el primer centre de negocis a Espanya només té 35 anys", recorda Juanjo Martínez, vicepresident primer de l'ACN i socidirector de Networkia Business Center.

A Catalunya, Acció, l'agència de la Generalitat que dóna suport a la innovació i la internacionalització de les empreses catalanes, en té llistats 23 i la xifra no para d'augmentar. Són una aposta guanyadora en un dels aspectes més importants d'un negoci: la seva localització. Analitzem les claus de l'èxit d'aquests centres, que cada dia més empreses converteixen en casa seva.

Tot inclòs
Els centres de negocis (o business centre) compten com a patró comú amb espais individuals de diferents mides, equipats per dur-hi a terme projectes corporatius, i amb àrees comunes d'ús compartit, que solen incloure diferents sales de reunions, cafeteria i zones de descans. També ofereixen serveis bàsics per a l'oficina com són els sistemes de comunicació, fotocopiadora, fax o videoconferència. I hi sumen elements tan importants com el personal administratiu per exercir tasques recepció, telefonista o secretaria, així com el servei de neteja. "L'empresari o professional només cal que vingui amb el seu portàtil, la resta ho posem tot nosaltres", explica Natalia Rodríguez, directora de Tuset Centre de Negocis, a Barcelona.

Estalvi
És el concepte clau que defineix l'avantatge competitiu d'aquests centres. Segons Martínez, els preus oscil·len entre 150 i 400 euros al mes per un lloc de treball, segons la ubicació i la qualitat de les infraestructures i els serveis. "És un concepte semblant al d'un hotel, on tot està inclòs sense inversions, amb espais exclusius, compartits, manteniment... El criteri de costos es fa per llocs de treball". El seu disseny està pensat per a companyies o professionals independents que busquin una important reducció dels costos respecte les opcions tradicionals de localització, com ara despatxos, edificis d'oficines o locals a peu de carrer.

Aquest és el cas de Viatges Elite, una agència de viatges empresarials amb seu a Barcelona. "Teníem un local a peu de carrer, a l'Eixample, i no en podíem assumir els costos", explica Núria Simón, responsable del negoci. Fa un any que s'han traslladat a un centre de negocis (TusetCN). "Ha estat la millor opció, ara gaudim d'una gran quantitat de serveis a preu mínim", assegura.

Flexibilitat
El principal client dels centres de negoci són les delegacions de grans empreses. "Són delegacions o filials més reduides, però que requereixen un nivell d'infraestructura i qualitat de serveis, semblant als que té la central de la companyia", comenta Martínez. Aquest és el cas d'InterSystems, una empresa de software per al sector sanitari que té la seva seu a Smart Community Trade Center, un centre de negocis de Sant Cugat del Vallès. "Quan vam obrir la nostra delegació a Catalunya érem dues persones. Ara en som vuit, però no hem hagut de mudar-nos", explica Jordi Calvera, director general de l'empresa. La flexibilitat d'espais i d'instal·lacions que ofereixen aquests centres permeten adequar l'oficina a les necessitats de l'empresa sense trasllats ni altres maldecaps.

Usos esporàdics
Moltes empreses requereixen amb una freqüència irregular de sales de reunions per a un número variable de persones. I no els surt a compte gastar-se una morterada per disposar de manera permanent i exclusiva d'aquests espais. Un business centre sol donar accés a sales de diverses mides, amb l'equipament necessari per a cada tipus de meeting -pissarres, projectors, videoconferència- i pagar per elles tan sols quan es necessitin.

Un espai ideal per començar
L'altre perfil d'aquests espais són els professionals independents que no necessiten gaire personal però sí una mínina estructura física per treballar. A l'hora d'arrencar un projecte, un de les grans preocupacions radica en la inversió que requereix l'estructura empresarial. Llogar un despatx, pagar-ne la fiança, adequar-lo, comprar mobiliari, donar d'alta els serveis com la llum i la telefonia, contractar un administratiu, disposar de servei de neteja, habilitar una sala de reunions...

Tot plegat pot suposar un fre per aquells qui no disposen d'una gran capacitat de despesa inicial o no volen enganxar-se els dits. "Una opció és arrencar el negoci amb una oficina virtual, amb domicili empresarial al centre de negocis i amb la possibilitat de celebrar-hi les reunions amb clients o proveïdors", expliquen des de TusetCN. Si la cosa funciona, es pot pensar en optar per agafar-hi un despatx permanent.

'Coworking'
El fet de treballar en un mateix centre compartint espais amb altres empresaris i projectes afavoreix el treball cooperatiu (coworking). "És cert que existeix un intercanvi de coneixements entre diferents professionals, i això sovint acaba convertint-se en projectes conjunts", destaquen des d'InterSystems.

Inconvenients
També n'hi ha. El preu per m2 és més elevat que el d'un despatx tradicional, fet que es compensa amb els nombrosos serveis i equipaments comuns. Un altre fet que hi juga en contra és la uniformitat dels locals, que fa difícil assolir trets diferencials a través de la localització. InterSystems, una multinacional amb presència a més de 25 països, té una imatge, disseny i decoració unificada per a les seves oficines. "Però quan ens instal·lem en un centre de negocis hem de prescindir d'això", explica Calvera. També cal tenir en compte la pèrdua de visibilitat, ja que no estar a peu de carrer redueix molt l'impacte directe en el vianant.
Avui et destaquem
Comentaris