La rebel·lió del comerç de proximitat

Una cinquantena de productors lleidatans es converteixen en protagonistes de la campanya 'Tinc Sort de tenir-te a prop'

La campanya ‘Tinc sort de tenir-te a prop’ impulsada per la Diputació de Lleida | Cedida La campanya ‘Tinc sort de tenir-te a prop’ impulsada per la Diputació de Lleida | Cedida

Potenciar el seu negoci de producció i distribució de llet, crear una línia pròpia de fabricació de mascaretes o una aposta per les vendes al canal online davant la paralització del sector de la restauració. Són algunes de les accions realitzades per entitats i productors lleidatans per superar el sotrac que els hi ha suposat en les seves activitats la pandèmia de la Covid-19. Aquestes experiències de superació les ha recollit la Diputació de Lleida en la seva campanya Tinc sort de tenir-te a prop, en la qual ha destacat l’exemple d’una cinquantena de protagonistes.

L’associació Talma de Juneda (Les Garrigues), una entitat social que ofereix serveis i suport a les persones amb discapacitat, n’és un d’ells. “La nostra aposta implica reinventar l’activitat i potenciar els clients de proximitat per superar les dificultats que ens ha portat la pandèmia”. Així ho explica la responsable de comunicació, Anna Vilalta. El tancament de l’àrea de jardineria els va forçar a presentar un ERTO amb 15 treballadors amb reducció de jornada i 12 amb suspensió de contracte del seu Centre Especial de Treball (CET).

Malgrat la situació, Talma ha continuat oferint serveis essencials d’alimentació. Entre ells, la joia de la corona és la lleteria. Vilalta recorda que “va començar com un projecte terapèutic, que ara s’ha convertit en una de les nostres línies principals de negoci”. Des de Juneda, es produeix i subministra llet als comerços de proximitat, “esdevenint un aliat de les petites botigues de poble”. La llet està elaborada amb un procés artesanal, en el qual no s’utilitzen ni additius ni cap producte químic. La Covid-19 també els ha servit per engegar un nou projecte: una línia de fabricació de mascaretes. “La iniciativa ens resultarà viable i ens permetrà recuperar les pèrdues d’altres àrees de negoci”. Durant l’estiu, ja ha començat la fabricació.

Molts clients i petits

Fabricar és el que tampoc han parat de fer a la C13, una planta de cervesa artesanal de la Pobla de Segur (Pallars Jussà). L’empresa, que agafa el nom de la carretera comarcal que uneix Lleida amb Esterri d’Àneu, va haver de parar màquines al març perquè un 90% dels seus clients procedia del sector de l'hostaleria. Un dels propietaris, Abel Sánchez, explica que “veient que no podíem continuar i davant de la incertesa de la tornada a la normalitat, vam posar en marxa la botiga online, que fins aquell moment teníem bastant abandonada”.
 

C13
La C13, una planta de cervesa artesanal de la Pobla de Segur (Pallars Jussà).

La pandèmia ha servit perquè C13 ampliés el seu camp d’acció al canal particular. Sánchez matisa que “tot i que les pèrdues han arribat a ser del 60%, hem fet un salt qualitatiu, adonant-nos que els creixements han de ser orgànics, consolidant els clients”. Nascuda l’any 2013, C13 reivindica des dels seus orígens una filosofia d’elaborar productes de proximitat. Anualment, fabrica 80.000 litres de cervesa amb més de 300 punts de venda, erigint-se en una referència als Pirineus i a Catalunya. Tal com resumeix Sánchez, “la nostra màxima és tenir molts clients i petits, el que ens suposa un gran esforç de distribució”.

Sánchez: “Tot i que les pèrdues han arribat a ser del 60%, hem fet un salt qualitatiu" 

Aquests són dos dels protagonistes de la campanya, en la qual el Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida vol “mostrar el talent de les pimes lleidatanes i convertir en protagonistes les persones anònimes que dia rere dia empenyen l’economia local”. A través de l’etiqueta #jopertuitupermi, l’òrgan provincial convida els productors i els consumidors a participar en la campanya mitjançant petits vídeos a les xarxes socials. De fet, la campanya vol valorar “l’economia de proximitat, el vincle existent entre productors i consumidors i, en definitiva, la complicitat i retroalimentació que s’estableix entre la producció i el consum local”.

Aquestes persones reals del territori lleidatà, que formen part del comerç de proximitat, són les que han emprès una rebel·lió a través de la reinvenció dels seus negocis i activitats. Durant el trajecte, l’objectiu rau a recuperar l’autoestima i l’amor propi del teixit empresarial que, com sempre, emergeix en els pitjors moments.

Més informació
Fira de Lleida recupera l'activitat presencial amb intel·ligència artificial
Lleida, l’estigma de la ‘Ventafocs’
Avui et destaquem
El més llegit