Torrecilla: "Si estàs mal pagat és perquè no tens un pla B"

El professor de màrqueting d'Esade i soci fundador de Veritas explica els riscos i elements a tenir en compte per elaborar una alternativa laboral

Què passaria si perdessis la principal font d'ingressos? La feina, el client més important… Segons explica el professor del departament de Direcció de Màrqueting d'Esade, Carles Torrecilla, avui en dia és especialment important, si no imprescindible, tenir un pla B. "Per molt bo que un sigui en el seu lloc de treball, arribarà un dia en el que el pla A pot fallar i, llavors haurà de recórrer a l'alternativa i, el que és més important: estar preparat per quan això passi", explica l'autor de El plan B (Planeta, 2014).

En una entrevista a VIAempresa, el també fundador i soci dels supermercats ecològics Veritas, desgrana els models relativament freqüents, que tot emprenedor, inversor, autònom, empresari i treballador pot aplicar per executar un pla B.

És imprescindible tenir un pla B?
Sí, fins i tot perquè et vagi bé el teu pla A. De vegades, tenir un pla B és simplement psicològic, fet que et genera més seguretat i poder de negociació. Si estàs mal pagat és perquè no tens un pla B. No obstant, hem de tenir present que un pla B ha de ser complementari, no contrari al pla A, ja que en alguns casos també ens pot fer perillar l'estabilitat que tenim, sobretot quan el pla B ens pren hores de la nostra feina principal.

Emprendre a part-time no seria una bona opció?
No, igual que tampoc ho és vincular oci-negoci, ni invertir en un projecte d'autoocupació d'una altra persona. Moltes vegades quan algú té una afició, decideix convertir-la en negoci i és quan acabem perdent diners i a sobre, ja no ens diverteix. Crear una empresa en base a les nostres aficions és perillós, ja que perdem l'objectivitat i no pensem en el que li agrada al mercat. Al final, acabes fent un producte que només agrada a un grup molt reduït de gent.

Llavors què s'ha de tenir en compte per a dissenyar un pla B?
Els principals paràmetres són les circumstancies personals i familiars. Si ets jove i solter necessitaràs un pla B a llarg termini; el contrari d'una persona a prop de l'edat de jubilació. També varia segons els estalvis que tinguis i la situació del mercat i del país en el que vius. D'altra banda, també has de tenir en compte la teva capacitat de treball i d'associar-te. Si els teus socis tenen capacitat financera podràs prendre més riscos i, per tant, obtenir més rendibilitat.

En aquest sentit, els contactes són igual de valuosos que els diners?
Sí, si fem un pla de negoci també hem de fer un pla de contactes. Tothom diu "jo conec a tal persona", però a l'hora de la veritat, no és el mateix poder trucar a algú, que conèixer-lo a través de LinkedIn.

Socis o entitats financeres?
Sempre entitats financeres, perquè és un finançament més barat. El soci sempre esperarà un tipus d'interès superior del que espera l'entitat financera, encara que no ho sembli. És a dir, tots estem obligats a pagar al banc però no al soci, és només una expectativa i, un projecte que no retribueix bé als seus socis és un projecte que ha fracassat. Per això el banc té diners al 5 o al 10% però els socis acostumen a voler entre un 15 i un 20%.

Exemples pràctics de pla B?
Hi ha una sèrie de plans B relativament freqüents: la compra de petits locals comercials o places de pàrquing per llogar, l'especulació en borsa o optar per obrir una franquícia. La qüestió és no concentrar tota la inversió en una única cosa, com pot ser la compra d'un pis per llogar-lo a tercers; sempre és millor diversificar ja que amb els mateixos diners pots comprar "x" places de pàrquing. De la mateixa manera que si decideixes muntar una franquícia no ho facis sol, ja que li hauràs de dedicar molt temps i diners. Munta-ho entre quatre o cinc persones i només haureu de posar uns 20.000 euros cadascú.

Quins són els clàssics errors que es cometen a l'hora de muntar un negoci?
Arribar abans de temps en un mercat i crear un producte massa innovador. És un dels errors dels emprenedors; crear un producte innovador pensant que així tindran un producte diferent. Però el que succeeix és que un producte massa innovador, d'un proveedor nou, provoca incertesa entre els consumidors.

Es pot reduir a zero el risc d'un projecte?
Sí, però llavors també hauràs aconseguit tenir zero rendibilitat.
Avui et destaquem
El més llegit