Les sèries a Internet es podran veure a tot Europa

Els consumidors podran consultar les seves subscripcions online a qualsevol país de la UE a partir del 2018

Els abonats a Netflix, Spotify o qualsevol altra plataforma de continguts digitals de pagament online en podran gaudir a qualsevol país de la UE a partir del 2018. El mercat únic també arriba, doncs, per al visionat a través d'Internet de sèries, pel·lícules, música o esdeveniments esportius gràcies a l'acord al qual han arribat aquest dimarts els negociadors del Parlament Europeu, els Estats membres i la Comissió Europea. Aquest és el primer acord relacionat amb la modernització de les normes de drets d'autor de la UE proposat per la Comissió en l'estratègia de mercat únic digital (Digital Single Market).

El futur reglament permetrà als consumidors tenir accés als seus serveis de continguts en línia quan viatgin a la UE de la mateixa manera que accedeixen a ells quan són a casa. Per exemple, quan un consumidor espanyol es fa abonat de Movistar , l'usuari podrà accedir a les pel·lícules i sèries que la companyia té disponibles a Espanya quan marxi de vacances a Croàcia o en un viatge de negocis a Dinamarca.

Els proveïdors de serveis de contingut en línia com Netflix o Spotify hauran de verificar el país de residència de l'abonat mitjançant les seves dades de pagament, l'existència d'un contracte d'Internet o amb la comprovació de l'adreça IP. Tots els proveïdors que ofereixen serveis de continguts en línia de pagament hauran de seguir les noves regles. Els serveis prestats sense el pagament (per exemple, els serveis en línia de les emissores de ràdio o televisió públiques) tindran la possibilitat de decidir també oferir la portabilitat als seus abonats.

El text acordat ara ha de ser confirmat formalment pel Consell de la UE i el Parlament Europeu. Un cop aprovades, les normes seran aplicables en tots els Estats membres de la UE a principis de l'any 2018. El Reglament atorga als proveïdors i titulars de drets d'un període de nou mesos per preparar-se per a l'aplicació de les noves normes.

Una demanda creixent
Les noves regles de portabilitat s'ajusten així a les noves maneres amb les que els europeus gaudeixen dels continguts culturals i d'entreteniment. El 2016, el 64% dels europeus va utilitzar Internet per jugar o descarregar jocs, imatges, pel·lícules o música. I ho van fer cada vegada més a través de dispositius mòbils. En una enquesta realitzada el 2015, un de cada tres europeus es mostrava favorable a la portabilitat transfronterera. Per als joves, aquesta possibilitat és encara més important. La meitat de les persones amb edats compreses entre els 15 i els 39 anys creu que la portabilitat i l'accés al servei al qual s'han subscrit és important quan viatja per Europa.

El vicepresident comunitari a càrrec del mercat únic digital, Andrus Ansip, s'ha mostrat satisfet per l'acord, aconseguit tan sols una setmana després del de les tarifes d'itinerància a l'engròs que ha d'acabar amb el roaming aquest juny: "Aquest acord aportarà beneficis concrets als europeus Les persones que s'han subscrit a les seves sèries favorites, música i esports als seus països en podran gaudir quan viatgin a Europa. Es tracta d'un nou pas important per trencar les barreres al mercat únic digital".

Segons Ansip, l'acord és un primer pas per abordar altres propostes que modernitzin les normes de drets d'autor de la UE i "garanteixin un accés més ampli als continguts creatius a través de fronteres".

La història de l'acord
Al desembre de 2015, la Comissió Europea va proposar un Reglament per ampliar l'accés al contingut en línia per als viatgers a la UE. Va ser la primera proposta jurídica de l'estratègia de mercat únic digital, que es va completar al setembre de 2016 amb les normes de drets d'autor modernes de la UE per augmentar la diversitat cultural a Europa i el contingut disponible en línia. Tot plegat amb la intenció d'aportar regles més clares per a tots els actors.

El Reglament va dirigit als serveis de continguts en línia, on l'aplicació de les normes de drets d'autor és més rellevant. Es tracta de les plataformes de vídeo sota demanda (Netflix, HBO GO, Amazon Prime, Mubi, Xile TV), serveis de televisió en línia (Viaplay de Viasat, Sky), o serveis de música en streaming (Spotify, Deezer, Google Music). La característica principal d'aquests serveis és facilitar l'accés als continguts protegits per drets d'autor i drets, així com els serveis de mitjans audiovisuals relacionats.

La possibilitat de tenir accés als serveis de continguts en línia quan es viatja serà encara més important a partir del 15 de juny 2017, quan les noves normes sobre itinerància entraran en vigor. A partir d'aquest dia, les persones que viatgen periòdicament pagaran preus interns d'Internet mòbil, independentment del lloc en què estan viatjant a la UE.
Avui et destaquem
El més llegit