L'Estat dóna allargues a la disposició addicional tercera

La primera comissió bilateral sobre infraestructures entre la Generalitat i el govern espanyol acaba sense acord per l'abonament dels 200 milions d'euros

La comissió bilateral d'Infraestructures instants abans de començar la reunió La comissió bilateral d'Infraestructures instants abans de començar la reunió

La primera comissió bilateral d'Infraestructures des del 2007 ha acabat sense acord sobre com abonar els 200 milions d'euros previstos per al 2019 dels 759 corresponents a la disposició addicional tercera de l'Estatut i que la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals reunida el passat 25 de setembre a Madrid va aprovar traspassar en quatre anys. La disposició sosté que les inversions de l'Estat en infraestructures a Catalunya s'ha d'equiparar al seu percentatge de PIB total.

Més info: Catalunya encadena cinc anys de mínims en infraestructures

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha explicat que la Generalitat voldria una "materialització directa" d'aquesta quantitat mitjançant una transferència mentre que el Ministeri de Foment és partidari d'injectar-los en obres ja en marxa i pendents d'execució a Catalunya. Tant la Generalitat com Foment han mostrat la intenció d'arribar a un acord mitjançant un grup de treball depenent de la comissió bilateral i en base a les actes de les reunions del 2007 i a la sentència del Tribunal Constitucional" sobre l'Estatut.

Tant el Calvet com el secretari d'Estat, Pedro Saura, han coincidit en la "cordialitat" de la primera reunió de la comissió bilateral d'Infraestructures i han expressat la seva voluntat d'arribar a un acord mitjançant el grup de treball que casi les "diferents aproximacions" sobre com abordar el traspàs d'aquesta quantitat, ja sigui via transferència o afegint aquesta quantitat en obres pendents de finalitzar. "Una cosa són els deutes, com els de la disposició addicional tercera, i una altra cosa són les obres", ha assenyalat el conseller, que també s'ha mostrat obert a estudiar una solució "mixta".

Dèficit d'inversió

En total, han estat tres hores de reunió "llarga i intensa" al Port de Barcelona, en què pràcticament s'ha abordat com abonar aquests 200 milions d'euros de la disposició addicional tercera de l'Estatut, que la vicepresidenta espanyola, Carmen Calvo, va assegurar durant el sopar de Pimec que abonarien.

Més info: Les pimes pletòriques i reivindicatives

En la Comissió Mixta d’Afers Econòmics i Fiscals reunida el passat 25 de setembre a Madrid, es va acordar que aquesta quantitat s'abonaria en quatre anys, els primers 200 milions d'euros aquest 2019, i que haurien d'estar inclosos en els pressupostos. El conseller ha avisat però que caldria veure com es concreta en el cas que els comptes fossin prorrogats.

A més, Calvet ha detallat que el grup que ha d'estudiar com arribar a un acord serà paritari i que començarà "immediatament". En qualsevol cas, el titular de Territori ha celebrat que el govern espanyol "reconegui" que a Catalunya hi ha un dèficit en la inversió d'infraestructures.

Dret a la mobilitat

Posteriorment, el secretari d'Estat d'Infraestructures també ha celebrat que es "posi de manifest que hi ha una nova etapa de relació institucional". "Hi ha un govern que vol parlar, dialogar i consensuar", ha assenyalat Saura, que ha assegurat que l'executiu espanyol havia afrontat la trobada amb la "idea clara" de "pensar amb els ciutadans de Catalunya" i el seu "dret a la mobilitat", a més d'inversions concretes.

Per Saura, "el ciutadà no entén que les administracions no es posin d'acord" i per això ha citat la llarga llista d'obres pendents a Catalunya a les quals Foment vol destinar els 759 milions d'euros de la disposició addicional tercera.

Entre la llista d'inversions que ha citat Saura hi ha els accessos ferroviaris a la Terminal del Prat, el desdoblament de l'R3, els accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona, els accessos ferroviaris al port de Tarragona; els soterraments de les línies ferroviàries a Montcada i Reixac, Sant Feliu de Llobregat i l'Hospitalet; la connexió de l'A-2/AP-7 amb la B-30 a Castellbisbal, la connexió de la C-32 amb la Ronda Litoral a Sant Boi i l'autovia A-27 entre Montblanc i Valls i la variant de Vallirana.

Més informació
Infraestructures, el peatge de les empreses del Vallès
Avui et destaquem
El més llegit