El 25,34% del parc automobilístic de Catalunya no té cap etiqueta ambiental, segons recull Faconauto. Principalment, les dades de la patronal fan referència als vehicles més antics i eficients (models de gasolina anteriors a gener de l’any 2000 i els dièsel anteriors a l’any 2006). En un altre ordre, els vehicles híbrids i elèctrics només representen un 0,93% del parc català.
A escala d’edat, durant el 2022, els vehicles tenien una edat mitjana de 13,4 anys, lleugerament per sota de les xifres estatals. Faconauto situa les dades en un entorn marcat pels problemes de les cadenes de producció derivats de la pandèmia i la consegüent aturada del moviment en mercats com els particulars i les flotes d’empreses. “Creien que durant el 2024 s’ha de produir un punt d’inflexió amb les matriculacions de vehicles electrificats”, descriu Raúl Morales.
El director de Comunicació de Faconauto insta el Gobierno a “introduir millores al Plan Moves i, a la vegada, canvis en la fiscalitat”. Sota el criteri de la patronal, a Espanya, l’any vinent hauria de tenir 190.000 vehicles electrificats, xifra que representa un 19% de la quota de mercat. En paral·lel, Faconauto proposa que, de cara al període 2024-2027, els pressupostos generals de l’Estat incloguin una partida de 1.100 milions d’euros per accelerar la renovació del parc automobilístic.