El Govern definirà el full de ruta de la vinyeta en tres mesos

El conseller Calvet defensa la proposta per gestionar les vies d’alta capacitat com "un nou sistema de mobilitat intel·ligent i sostenible"

El grup de treball ha mostrat interès en agilitzar els tràmits per la vinyeta | Cedida El grup de treball ha mostrat interès en agilitzar els tràmits per la vinyeta | Cedida

"Volem concretar tècnicament i jurídicament el full de ruta de la implantació de la vinyeta en els propers tres mesos”. Així de clar i contundent ha estat el conseller de Territori, Damià Calvet, durant la reunió constitutiva del grup de treball sobre la gestió i el finançament de vies d'altes prestacions per aquesta legislatura. Una reunió on, per primera vegada, hi havia una representant tècnica del Ministeri de Foment. Calvet ha recordat que la vinyeta "és “un nou sistema de mobilitat intel·ligent i sostenible socialment i ambientalment, basat en una Directiva europea i en el principi de qui usa i contamina, paga”.

Més info: La vinyeta farà estalviar 160 milions d'euros al Govern

Aquest organisme neix d’una resolució del Parlament, que instava el Govern a crear el grup específic per estudiar la configuració de la xarxa de vies d’altes prestacions com un sistema de servei públic sostenible ambientalment i econòmicament a la vista dels nous escenaris derivats de la finalització de la vigència de determinades concessions a Catalunya.

Durant la reunió, el conseller ha explicat els “greuges interns i externs” que representa per a Catalunya l’existència de vies d’altes capacitats amb diferents modalitats de peatge. Així, ha recordat que un milió de vehicles circula diàriament a Catalunya per aquesta xarxa i que un de cada cinc vehicles del parc mòbil català la fa servir cada dia.

Els peatges catalans

A més, el 20% de les vies amb peatge de tot l’Estat es troba a Catalunya, el que equival a un de cada cinc peatges. Finalment, segons un informe del Ministeri de Foment, els cinc primers trams de vies d’alta capacitat amb peatge amb major intensitat mitjana diària (IMD) de trànsit es troben a territori català.

D’altra banda, els catalans es troben amb vies de peatge explícit i de peatge a l’ombra, així com amb un sistema molt divers de bonificacions. “Aquests greuges interns i externs, sostinguts en el temps, fan que el malestar social i del sector del transport sigui evident i, per tant, necessitem passar d’un no-model de gestió de les vies d’alta capacitat a un model de gestió per a totes aquestes vies, siguin titularitat de la Generalitat o de l’Estat, que impliqui el pagament per ús”, ha explicitat Calvet.

El conseller s’ha mostrat “esperançat” en la bona acollida de la proposta per part del Ministeri de Foment i ha detallat que el Ministeri impulsarà la creació d’un subgrup de treball al Congrés dels Diputats per abordar la gestió de les vies d’alta capacitat. Calvet s’ha referit a la propera expiració de moltes concessions de vies d’alta capacitat i ha revelat que “ens hem ofert informalment al Ministeri de Foment perquè una de les solucions intermèdies, si el debat s’allarga, és fer la prova pilot” de la vinyeta “a Catalunya”.

Més informació
El Govern defensa la vinyeta davant la fi dels peatges
La Generalitat vol guanyar 1.000 MEUR per any amb la vinyeta
Avui et destaquem
El més llegit