Les claus de l'èxit, els zibors i el veganisme

Què tenen en comú la tecnologia, l'entreteniment i el disseny?

TEDx UPF Mataró, un recull de diferents diàlegs | iStock TEDx UPF Mataró, un recull de diferents diàlegs | iStock

No hi ha un camí cap a l'èxit. De fet, si parléssim amb tots els emprenedors del món i els demanéssim què els fa ser exitosos, ningú diria el mateix. Cada emprenedor és una persona i cada persona té la seva història, allò que el va moure a fer el que fan i, el més important, totes les històries són diferents. Aquestes diferències han portat al Tecnocampus de la UPF a Mataró a col·laborar amb la fundació TED (Tecnologia, entreteniment i disseny), per presentar models de negoci, històries i persones que aparentment no tenen res a veure, però els uneix una sola aptitud: passió pel que fan.

Joan Margarit i Biel Juste eren dos influencers del moment. Dos joves que s'havien cansat de fer el que feien. Tal com explica Juste: "Carregats d'inseguretats per culpa de les xarxes i amb moltes ganes de tenir una idea disruptiva". D'aquí va néixer TwoJeys, una empresa "no convencional" descriu Margarit, que es dedica a crear joies unisex. Ells van trobar que en el seu món de creadors de contingut i moda els faltava una empresa que creés les joies "salvatges" que ells volien portar i, a falta d'algú que ho faci per tu, fes-ho tu. Amb aquesta filosofia i molta passió han aconseguit crear una empresa d'uns 200.000 clients en diferents països; un èxit, que tal com descriu Juste per a ells "ha estat la manera de crear el seu camí per gaudir el dia a dia, gaudint-se el viatge".

Una altra estrella sortida d'aquest no tan nou món de les xarxes socials és Carlota Bruna, una jove influencer que va decidir utilitzar les seves xarxes per demostrar que el veganisme i el fet de tenir cura del planeta no eren només les seves filosofies de vida, sinó que havien de ser una prioritat per la societat: "Per primera vegada a la meva vida vaig sortir del meu camí i em vaig endinsar a estudiar i investigar allò que realment m'apassionava", recorda la creadora de contingut. D'aquesta manera, Bruna va començar compartint la seva visita a un escorxador a les xarxes socials, sense gaires ànims de triomfar: "Al principi em pensava que perdria seguidors, però l'efecte va ser tot el contrari", recorda. I és que el que la va moure a demostrar que l'activisme també es pot fer en les xarxes socials va ser el record de la seva àvia: "Algun dia la meva àvia, que em deia que els humans estàvem fent mal al planeta, estarà equivocada, però també crec que no li importarà".

Influencers vs. actors

"L'art es quantifica", explica l'actor Bruno Oro. Tal com diu l'actor i ara creador de continguts durant la pandèmia, ara els càstings no només valoren la qualitat sinó la quantitat de seguidors que tens a les xarxes. "Els actors ara ja no només s'han d'estudiar els papers sinó que han de tenir una gran repercussió social". Així doncs, Oro crea un ambient de crítica davant l'intrusisme laboral de les xarxes i com afecten: "De vegades veus una persona amb milions de seguidors que protagonitzen series i preguntes, és actriu? I la resposta és no, és influencer".

Oro: "Plaer, disciplina i paciència aquestes són les claus de l'èxit"

"Plaer, disciplina i paciència", recorda Oro. I és que això de ser influencer no sempre és un ofici que un somia en tenir des que és petit. Aquest és el cas de l'actor, qui es va convertir en creador de continguts durant la pandèmia, per una simple raó: "Voler sortir de la situació". I és que l'actor va passar de llegir un guió a crear contingut, planejar gags i acabar per pensar vídeos que fossin virals. En aquest sentit, qualsevol podria haver-se sentit aclaparat, però Oro ho deixa molt clar: "El plaer és el que ens ha de moure sempre, el fet de passar-s'ho bé", i tal com descriu ell fent de creador s'ho passava bé i aquella va ser la seva clau de l'èxit. "Plaer, disciplina i paciència aquestes són les claus de l'èxit".

Com sona l'espai?

La curiositat va matar el gat diuen. Doncs bé, per Kai Landre la curiositat és aquella qualitat que compartim tots els éssers humans, però alguns la porten a un altre nivell. Landre explica la seva experiència com a Zibor, que defineix com "aquelles persones que, amb l'ajuda de la tecnologia, poden sentir més del que permeten els nostres cinc sentits". Així, el jove ha inventat un prototip que t'ajuda a escoltar la melodia dels rajos còsmics, que per aquelles persones que no ho saben -la gran majoria- són rajos que s'emeten des dels forats negres i que desprenen partícules quan xoquen amb els planetes.

Landre: "La curiositat permet l'evolució"

"El meu dispositiu permet convertir aquests rajos en notes musicals i, per tant, em permeten crear una melodia de l'espai", descriu el jove. Aquesta necessitat que va tenir Landre de construir quelcom que l'ajudés a saber més del que ens envolta creu que és allò que tots portem dins i, per tant, tothom en algun moment acabarà necessitant saber més, perquè tal com explica: "La curiositat permet l'evolució".

La UPF, sens dubte ha intentat plasmar les diferents vivències, experiències, pors i ambicions de tots els seus ponents. Des d'explicar les claus de la felicitat, criticar l'intrusisme laboral o reconèixer que el fracàs pot portar a l'èxit. El recull de ponències del Tecnocampus toca temes diferents, però que tots porten al mateix lloc, molts rius que acaben desembocant al mateix mar i que defineix Biel Juste, creador de TwoJeys: "Quan es tanca una porta se n'obra una altra, i aquesta és la que hem d'agafar".

Més informació
5 pràctiques de màrqueting que tota empresa pot aprendre dels 'influencers'
La Generació Z: inconformistes, somiadors i incompresos
Avui et destaquem
El més llegit