Actitud emprenedora, també a l'escola

Professors convençuts del valor d'emprendre ensenyen als estudiants a crear negocis i gestionar amb èxit futurs reptes professionals

Essent estudiants d'ESO, són aprenents de creativitat com a motor de la innovació, de models de negoci, de la necessitat de mercat, dels aspectes financers, del màrqueting, de les vendes... En definitiva, aprenen com convertir-se en emprenedors gràcies a professors convençuts de la importància de desenvolupar una actitud emprenedora des del sistema educatiu primari.

Escola d'Emprenedors
La Fundació Escola d'Emprenedors de Barcelona és un exemple d'aquesta filosofia. Una iniciativa pionera que imparteix classe a més de 1.900 alumnes d'ESO, batxillerat i formació professional de centres públics, concertats i privats de Catalunya. Els emprenedors catalans Jordi Naval i Òscar Sánchez són els patrons, en un projecte que coordina Audrey Damas, la directora de la fundació, acompanyada de Paul Kidd-Hewitt, director pedagògic.

Tots consideren important educar als joves en l'actitud emprenedora, tant per assumir reptes professionals en el futur com per saber enfrontar dificultats en el terreny personal. "Es tracta de treballar l'actitud, de fer-los veure que si després ells creen una empresa és fantàstic, però que també poden treballar en una empresa adoptant una actitud emprenedora, portant avant els projectes, tenint iniciativa", explica Damas.

Aquesta iniciativa, sorgida l'any 2007, treballa perquè considera que la joventut el que vol veure és que és capaç d'afrontar la situació actual "sigui com a empresaris, assalariats o aventurers", afirma Kidd-Hewitt. Al taller Be an Entrepreneur desenvolupen en 13 sessions el recorregut bàsic d'un emprenedor per posar en marxa el seu pla d'empresa; en Start-Up School busquen promoure l'esperit emprenedor i la iniciativa empresarial entre els joves estudiants, identificant bones idees empresarials amb un grup d'emprenedors i empresaris professionals que són mentors.

L'edició 2013 ha comptat amb professionals com Marc Ramis, CEO de Tech and Business Innovation (TBI) i Maribel Berges, sòcia fundadora de Janus Development i Quim Serracanta, director general de Kids&Us; entre d'altres. Per a aquest últim, participar al programa ha estat una experiència "enriquidora".

Serracanta va ser mentor del projecte Pick Me Up amb alumnes de batxillerat de l'Escola Betània i assegura que això li va permetre "reviure" aquella època i veure que hi ha molta gent amb ganes. "És molt important el que fan des de l'Escola d'Emprenedors perquè el sistema educatiu d'aquest país forma molt poc en emprenedoria, economia i desenvolupament personal", assegura a VIAempresa.

En total, els darrers cinc anys, el programa ha estat impartit en més de 70 instituts diferents (la majoria de les escoles repeteixen, segons apunten), i han arribat a més de 8.600 alumnes. El preu dels cursos és de 800 € per un programa complet de 13 sessions d'1 hora per grup o classe de 28-30 alumnes. El cost total per alumne és de 29 €. 

Classes a l'IES de Terrassa
Amb la col·laboració i el suport d'emprenedors de renom com Maria Batet (@mariabatetr), Xavier Verdaguer (@xavierverdaguer) o Jordi Valls (@vallsjordi), l'institut públic Can Roca de Terrassa també ha apostat per l'emprenedoria en el seu currículum acadèmic. De la mà de Gemma Gilabert –que havia iniciat un projecte similar en un altre centre-, coordinadora pedagògica i orientadora educativa d'aquest centre, els estudiants de primer a quart d'ESO reben lliçons d'emprenedoria com alternativa a la classe de religió. 

"Necessitem alumnes creatius, sense por al fracàs i preparats per al futur que els espera. L'estabilitat laboral d'abans ja no la coneixeran i els hem de preparar per crear nens més feliços", assegura Gilabert. La docent assegura que el més important és educar-los en "l'actitud emprenedora", tot i que a poc a poc, en cursos més avançats, els introdueixen en conceptes més econòmics. 

La referència i la col·laboració amb xerrades d'emprenedors consolidats és important, segons explica Gilabert, "perquè els nens han de tenir models per aprendre a ser més autònoms i més creatius", raona la professora. Amb el nom de 'Timó de vida' –tota una declaració d'intencions-, la classe d'emprenedoria treballa perquè els nens siguin responsables de les decisions de la seva pròpia vida, tant professional com personal. 

Tots dos exemples comparteixen una mateixa filosofia que també posaran en valor aquesta setmana al Saló de l'Ensenyament que s'inaugura a Fira Barcelona aquest dimecres i que, fins al diumenge 16 de març, acull diverses activitats i tallers. La passió emprenedora, El fracàs emprenedor (i com superar-lo) i L'emprenedoria d'impacte social són els tallers que la Fundació Escola d'Emprenedors presentarà al recinte per a aquells interessats en la realitat que suposa el fet de crear una empresa, saber com és el naixement de les idees i la seva transformació en realitats empresarials.

Avui et destaquem
El més llegit