Afterscool, la connexió entre escoles i pares del segle XXI

Dues mares emprenedores fan possible contractar online les activitats extraescolars dels nens en centres catalans

"Havíem de fer un projecte per al màster i vam pensar a digitalitzar un sector que ara per ara encara és molt analògic", explica l'Anna Revenga, una de les sòcies fundadores d'Afterscool. Juntament amb la Laia Iglesias, aquestes emprenedores es van conèixer estudiant a Esade sobre Negoci Digital i va ser fent el projecte final quan van decidir llançar una startup, motivades per la necessitat que havien viscut en primera persona: contractar els serveis d'extraescolars pels seus fills. És a partir d'aquí, quan a la primavera del 2015 neix Afterscool, una plataforma digital que connecta centres que ofereixen activitats extraescolars amb famílies que busquen l'oci educatiu per als seus fills. Així doncs, amb una inversió inicial de 25.000 euros, efectuada per ambdues sòcies, van poder crear un MVP (mínimum viable product).

Empreses com Codelearn Sant Cugat, Cookiteca o Camp Tecnológico ja han donat suport a la iniciativa d'aquestes emprenedores catalanes i els dipositen la seva confiança per a donar conèixer els seus serveis a les famílies.

El valor afegit
Afterscool té dues propostes de valor ben diferenciades. Per un costat, la que va dirigida a les famílies i que es basa en la premissa user experience. És a dir, busquen que "un pare pugui contractar des del sofà de casa amb un parell de clics una activitat pel seu fill", explica Revenga. Les emprenedores consideren que una experiència de l'usuari fàcil, còmoda i segura –les transaccions s'efectuen a través del portal Paypal- aporta molt de valor al seu projecte. A més a més, en el portal web ofereixen les fitxes dels centres de referència validades per pares que ja han provat els serveis i la relació que han tingut amb aquest. Donen molta importància, doncs, a les opinions en primera persona dels particulars que ja han passat per Afterscool.

La segona proposta de valor s'adreça als centres i té com a objectiu proporcionar-los-hi major visibilitat i posicionament a la xarxa i oferir-los-hi facilitats perquè puguin connectar amb els pares del segle XXI, que responen a un perfil més transaccional online i que prefereix tenir abast digital. "Molts centres encara no tenen prou focus o no tenen els suficients recursos per estar realment a nivell digital amb una web actualitzada i amb presència a canals digitals i socials", declara Revenga a VIA Empresa.

Donar-se a conèixer
Actualment, Afterscool es troba en fase inicial de plena captació d'oferta. Les dues sòcies estan realitzant moltes accions de màrqueting i vendes enfocades al B2B (Business to Business) abans que al B2C (Business to Consumer), perquè tal com explica la fundadora "abans d'anar a famílies has de construir una base d'ofertes molt bona". Per tant, són elles les que es traslladen físicament a veure els centres per conèixer quin és el seu sistema de treball i la història que hi ha al darrere. Algunes preses de contacte, però, també les efectuen telefònicament.

Un altre dels punts forts d'Afterscool és la comunicació a les xarxes socials. Tenen presència a Facebook, Instagram, Twitter i Linkedin i és a través d'aquests canals que estan realitzant un apropament de 360 graus amb els centres.

 
Els canals online són una priorització d'acostament per la startup. Cedida


Els centres
La startup, formada per cinc treballadors i ubicada a Sant Cugat del Vallès, ja compta amb 100 centres a la capital catalana, alguns dels quals han rebut molt gratament el projecte perquè manifestaven la necessitat de tenir un partner que els ajudés a estar digitalment referenciats. D'aquests 100 centres tenen els "millors centres" com els descriu l'emprenedora, entre els quals s'hi troben British Council i Edukative. I són aquells que han seleccionat, ja sigui per "la seva qualitat del servei que ofereixen, o per l'originalitat o pel nivell de rigor amb què treballen", destaca. I per tant, són centres que "mereixen més confiança", remarca la fundadora.

D'altra banda, Afterscool ofereix dos models de negoci. Per un costat, el Pla Bàsic que és un pla de cost zero en el qual el centre només es troba "en mode directori i la seva visibilitat és limitada", concreta. I per un altre costat, el Pla Grow que ofereix als centres un canal per incrementar les vendes. En aquest segon model, Afterscool comissiona un 18% sobre cada transacció, però asseguren que "és un model de negoci 100% cap a l'èxit i per tant, només guanyem si el centre guanya", afirma contundent Revenga.

La startup catalana ha estat accelerada a través de Conector, concretament, en el programa corporatiu Conector-Bankia i amb el suport i assessorament dels mentors de Conector, "com Marco Alves, cofundador de El Tenedor", assenyala especialment Revenga. També cal mencionar que el portal M-Startup -que gestiona Barcelona Activa- guarda un espai per donar visibilitat a les empreses accelerades per Conector i on l'empresa fundada per les dues mares emprenedores també hi és present.

 
 Les sòcies fundadores d'Afterscool. Instagram d'Afterscool


Empresa local, visió global
Per ara, Afterscool es focalitza en validar una zona concreta d'actuació que és Barcelona i la seva àrea metropolitana perquè "per tipologia de família és on s'utilitzen més les extraescolars i aquest tipus d'oci educatiu", ressalta. No obstant això, gràcies a un préstec que van aconseguir a finals del 2016 -i que respon a un finançament públic de 40.000 euros- han tingut marge per continuar amb determinades accions a escala estratègica. La idea és obrir una primera ronda d'inversió a l'estiu del 2017 que els permeti créixer en l'àmbit estatal, ja que "el següent pas seria aterrar a Madrid de cara el 2018", conclou Revenga.

Avui et destaquem
El més llegit