"Als Estats Units véns a canviar el món sense por de fracassar"

Xavier Verdaguer es va estrenar fa uns 15 anys com a emprenedor en el sector de la innovació tecnològica, on ja ha impulsat nou empreses

Només s'hi anava a quedar sis mesos, però després de realitzar un curs d'alta direcció durant un mes a la Universitat de Stanford (Califòrnia), Xavier Verdaguer va decidir allargar la seva estada als Estats Units. És un dels primers catalans emprenedors en construir una empresa, des de zero, a Silicon Valley, la meca de les companyies tech, on hi ha les deu firmes més innovadores del món. Des de la seu d'Innovalley, al barri de Soma, diminutiu amb el qual es coneix la zona de South Market de San Francisco, l'equip d'en Verdaguer fusiona creativitat i moda catalana amb tecnologia nord-americana.

Silicon Valley és el destí ideal per als emprenedors que volen crear una start-up?
A Silicon Valley hi ha dues tendències: muntar alguna cosa o aconseguir inversors. Ara bé, el model de venir a buscar finançament funciona sempre que part de l'equip directiu s'instal·li en aquesta zona. Silicon Valley no deixa de ser un microcosmos molt petit, ple d'inversors i oportunitats, en un entorn molt positiu. Si tens una empresa que funciona al teu país, vine. Si no, des de la distància et serà molt difícil aconseguir finançament.

Tanta fama deu crear molta competència.
Més de la meitat de la gent és de fora. Competir amb gent que ja ve amb un projecte és difícil, però començar un negoci des de zero, sent estranger, encara és més complicat. En el meu cas, m'atreia viure tot el procés d'emprenedoria des de l'origen per entendre aquest ecosistema. Als Estats Units s'ha de venir a intentar canviar el món sense por a fracassar.

Innovalley és el teu primer projecte als Estats Units. Quins passos vas seguir?
Vaig explorar diverses vies de creació d'una empresa. El concepte de roba intel·ligent era molt motivador ja que em permetia unir creativitat, disseny i tecnologia. Tan bon punt se'm va acabar el visat d'estudiant, vaig tramitar el visat d'inversor E2 i el 2010 vaig muntar Innovalley, amb una inversió inicial de 300.000 euros.

Quin és el disseny empresarial d'Innovalley?
A San Francisco som un equip multidisciplinari de sis persones i tot el desenvolupament el fem a Catalunya amb quatre empreses sòcies: B Consulting (Barcelona), Haiku Studio (Barcelona), Cooked in Barcelona (Sabadell) i Cetemmsa (Mataró). Treballem sobre demanda. Nosaltres no venem el producte final, desenvolupem la tecnologia per grans marques de moda i accessoris, que són les que treuran properarment els productes al mercat.

És el model de negoci recomanat per a empreses catalanes que volen venir als Estats Units?
Sí. Si l'empresa ja té un equip de producció que funciona al seu país, que el mantingui i que part de l'equip directiu se'n vagi als EUA. El cost de desenvolupament a Catalunya és molt més baix que a Califòrnia. És un bon model productiu que apliquen països com Israel o l'Índia. El cas més paradigmàtic és el de Waze, escollida la millor aplicació del Mobile World Congress, amb un equip d'uns 70 enginyers a Israel i amb la part directiva a Palo Alto.

Què necessita Catalunya per esdevenir un ecosistema start-up?
Barcelona té els ingredients ideals: bon clima, una ciutat connectada amb Europa, gran oferta cultural… Però hem de treballar la cultura del risc, el fracàs, l'ambició i l'èxit des de l'educació. D'altra banda, les administracions han de donar més facilitats als emprenedors, per exemple, fent una aposta atrevida en temes fiscals, amb condicions econòmiques favorables i millorar les infraestructures. Si el missatge que es donés demà fos que a Barcelona hi ha una Zona Franca on els emprenedors que vénen no paguen impostos els dos primers mesos i tenen Wi-Fi gratuït, triomfaríem! Al final tots hem de posar el nostre granet de sorra per millorar la cultura emprenedora, tots tenim part de responsabilitat.

Ens hem de centrar en algun sector?
Qualsevol cosa que tingui a veure amb innovació en els sectors de les TIC, les energies renovables i la biotecnologia té un llarg recorregut. No obstant això, Catalunya no pot deixar perdre l'oportunitat que té amb el sector mòbil. Tenim una fundació amb finançament i som la capital mundial de la telefonia mòbil, no ens podem permetre que ens vagi malament! Hem de crear un teixit d'emprenedoria i factoria de software pel sector mòbil des de Barcelona, arreu del món!

Avui et destaquem
El més llegit