ARCh MAX: enginyeria al servei del mitjó

Les peces creades per Jordi Martí estan pensades per evitar el desenvolupament de malalties derivades de la pràctica esportiva

ARCh Max mitjons antilesions dissenyats i produïts a Catalunya ARCh Max mitjons antilesions dissenyats i produïts a Catalunya

Uns mitjons per prevenir lesions: no és màgia, és enginyeria. "Normalment centrem la nostra atenció només en el calçat", explica Jordi Martí, inventor d'aquest producte i fundador de la marca ARCh MAX. Després de participar en diverses curses d'alt nivell arreu del món, Martí se'n va adornar que la majoria de corredors portaven sabatilles esportives molt cares, però mitjons de compressió, com els dels postoperatoris, o, simplement, de coloraines. Així va constatar que existia un nínxol de mercat i es va capficar a crear un mitjó veritablement útil: capaç d'atenuar les possibles molèsties provocades arran de la pràctica esportiva.

Amb tot, i malgrat que ho pugui semblar, Martí no és metge ni traumatòleg, sinó enginyer. Per crear ARCh MAX va haver-se de formar de manera autodidacta, emprant les hores lliures que li deixava la seva feina com a director de l'enginyeria d'una fàbrica per a transformadors, una posició que encara ocupa. Tampoc no li va faltar la complicitat d’experts, en especial els del servei de traumatologia de l’Hospital de Sant Pau de Barcelona, que el van guiar en aquest procés. "La meva idea era crear un producte que amortís el cop del peu en córrer i així evitar que les articulacions se'n ressentissin tant", explica.

 

ARCh FIT, és el resultat d'aquest procés d'aprenentatge. Un sistema patentat i íntegrament dissenyat per Martí, gràcies a una inversió inicial de 12.000 euros. "Òbviament, va costar arribar al disseny definitiu. Els primers mitjons que vaig fer eren molt medicinals i, fins i tot, estrenyien massa!", recorda. Aplicant pressió a diferents punts del peu, el mètode ARCh FIT aporta estabilitat a la planta i els talons, de manera que es redueix el cansament i es millora el rendiment durant l'exercici.

Un procés accelerat

Primer pas, el disseny, completat. Però, i la fabricació? “Al principi, quan explicava el projecte, els propietaris de les empreses mitjoneres em prenien per boig” diu Martí. Aconseguir un taller que acceptés dur a terme una producció petita, de només uns quants milers d’unitats no va ser senzill. “De fàbriques n’hi ha moltes, però necessitava algú que cregués en el projecte. Jo no volia fer-ne una gran tirada, sinó provar com funcionava al mercat. Després de mesos vaig contactar amb l’amo d’una fàbrica al nord d’Espanya, jove com jo, que va decidir-se a intentar-ho”.

"Va ser una travessia pel desert, curta, però difícil". Curta, sens dubte, perquè el procés de crear els seus mitjons fins a portar-los al mercat només va prendre tres mesos: d'octubre a desembre de 2015. En aquest període Martí va en tenir-ho tot enllestit i va decidir-se a anar a una de les fires esportives més importants dels Estats Units, on va aconseguir l'aprovació d'un dels grans gurús de la podologia del país. "Vaig marxar amb comandes que no estava preparat per abastir, però em va servir per estar segur que el projecte tenia futur" recorda.

Martí: "Des del principi volia una marca 360º, que et pogués equipar de cap a peus" 

Paral·lelament, els mitjons ARCh MAX van guanyar-se el segell d’aprovació de BiOPiEx, un important grup de podologia establert a Extremadura. “Van llegir un article sobre ells, encara no sé com, i me’ls van demanar per fer unes proves. Al cap d’un mes i mig em van trucar per dir-me que estaven tenint molt bons resultats entre les persones que patien de fascitis plantar”.

Projecció internacional

Des d’aquell període de frenesí de 2015, ARCh MAX s'ha consolidat i no ha deixat de créixer. La startup, ara establerta al Barcelona Tech City, ja ofereix armilles i cinturons hidratants. Amb tot, Martí té clar que aviat incorporaran més productes al catàleg i el proper pas podria ser el calçat esportiu. "Des del principi volia una marca 360º, que et pogués equipar de cap a peus", diu. De moment, ARCh MAX ha estat ben present a algunes de les principals cites esportives a escala mundial com l’Ultra-Trail de Mont Blanc, el darrer mundial d’handbol o la gira americana del Barça. Fins i tot han fet una petita incursió al cinema gràcies a la pel·lícula Cien metros, protagonitzada per Dani Rovira i Karra Elejalde, de la qual van ser equipació oficial.

Mitjons ARCh MAX exposats a una botiga

Mitjons ARCh MAX exposats a una botiga

Tot això amb un mitjó creat i fabricat a Catalunya. “Després de les primeres tirades, en veure que tenia èxit, vaig comprar màquines per muntar el meu propi taller”, explica Martí, qui afegeix que “donava feina a 11 persones, que és força per a un projecte que ha nascut com un hobby”. En veure la magnitud que agafava la marca, l’empresari va decidir cedir la maquinària sense cost a dues empleades, les quals ara porten la fabricació.

Produir aquí no només assegura un control de la qualitat excel·lent, sinó també facilita la personalització del material, un dels principals punts forts d’ARCh Max. De fet, han estat l'equipament oficial de la selecció oficial de trail espanyola, brasilera i xilena. “Som capaços de donar una resposta al client en dues setmanes. Si fabriquéssim a la Xina, trigaríem mesos”, diu Martí.

Ara mateix, ARCh Max ja és present a 14 països i preveu tancar 2018 amb una facturació de 600.000 euros. "Estem creixent a un ritme superior al 30% anual", assegura Martí, que vol augmentar les xifres pel pròxim any incorporant, per primera vegada, inversors. La marca, que és rendible des del primer moment, vol dedicar el 2019 a enfortir les seves vendes i obrir nous mercats. "Estem treballant per crear un magatzem a Hong Kong que abasteixi tota Àsia i implantar-nos als Estats Units", conclou l'empresari.

Més informació
Indesup! Tech: emprendre en tecnologies i esport
Base, la central de compres de l'esport
Avui et destaquem
El més llegit