Colmillo de Morsa, moda, qualitat i responsabilitat

Elisabet Vallecillo i Javier Blanco són els responsables d'aquesta marca de roba que s'estrena al 080

Elisabet Vallecillo i Javier Blanco són els emprenedors darrere de Colmillo de Morsa Elisabet Vallecillo i Javier Blanco són els emprenedors darrere de Colmillo de Morsa

Quan li van denegar l'Erasmus per tercer cop per no saber anglès, en Javier Blanco va deixar els estudis d'arquitectura i va marxar a Londres a viure. Allà, casualitats de la vida, es va mirar una desfilada de la dissenyadora de moda Elisabet Vallecillo a la Cibeles de Madrid a través d'Internet. "Em va agradar molt la música i vaig decidir escriure per demanar de qui era", recorda. Quan va tornar de la capital anglesa va decidir començar a fer pràctiques i es va oferir a la dissenyadora. Quan l'antic company de Vallecillo va deixar la marca, ella es va plantejar tancar. Va ser llavors quan Blanco va agafar el relleu com a soci. Avui dia, Blanco és el 50% de Colmillo de Morsa, una empresa de moda que fa peces de roba de dona i -pròximament- d'home d'una manera responsable i sostenible. Enguany, a més, s'estrena a la 20a edició del 080 Barcelona Fashion que se celebra del 26 al 30 de juny al Recinte Modernista de Sant Pau.

Colmillo de Morsa és "hight quality responsable fashion", oferint una qualitat molt alta de les peces de roba a un preu mitjà. Això es tradueix en el fet que la marca treballa amb un 90% de proveïdors catalans i la resta són europeus; sempre emprant teixits naturals, ecològics o reciclats; i tots els seus productes són fabricats a Barcelona "amb sou i condicions de Barcelona", afirma l'emprenedor.

L'altra meitat de Colmillo de Morsa és l'Elisabet Vallecillo, que va engegar el projecte amb un altre dissenyador l'any 2009. Un any més tard Blanco s'hi va incorporar com a becari i ara ja és el responsable de la part empresarial de la companyia. "La iniciativa va sorgir com a sortida a la situació de crisi del moment, autoocupació", explica Blanco. El que en un principi era un entreteniment va acabar desembocant en un mode de vida. L'empresa es va constituir formalment el 2013 amb la botiga-taller al carrer de Vic al barri de Gràcia de la capital catalana. I per què Colmillo de Morsa? El nom és "és una reflexió del concepte de bellesa. L'ullal fa referència a l'ivori, un material preuat i molt valuós però que prové de la morsa, que és un animal grotesc. Ens va agradar la idea perquè era una manera de dir que la bellesa té moltes formes possibles i que es troba en llocs insospitats".

colmillodemorsa

La botiga-taller de Colmillo de Morsa

En aquest establiment la clientela hi podrà trobar els productes de Colmillo de Morsa, des de samarretes bàsiques fins a abrics, passant per pantalons, camises i un llarg etcètera. I també productes d'altres marques d'accessoris que ells no produeixen com bosses, joies o sabates "però que coincideixin amb els nostres valors, són poques marques, molt ben triades i que també respecten els principis de responsabilitat i sostenibilitat de Colmillo de Morsa".

La marca actualment es troba en preparació per "tornar" a fer el salt al mercat exterior. Després d'uns anys fent empresa, cuidant la marca i consolidant-se dins les nostres fronteres, "ara és l'hora de tornar a les fires internacionals". Segons explica Blanco "anar a Nova York i París és el que realment ens interessa, per pura economia, si vols créixer com a empresa cal ser-hi". Per això Colmillo de Morsa apunta cap als mercats del centre i el nord d'Europa i als Estats Units; tot i que aspira a poder entrar "en mercats que són una gran oportunitat -encara que són els més complicats d'accedir- com la Xina, el Japó i Corea".

Colmillo de Morsa va tancar l'any passat amb una facturació d'aproximadament 54.000 euros i enguany esperen incrementar el volum de negoci un 30% i arribar a 72.000 euros. De fet, la marca està assolint creixements anuals d'entre un 20% i un 30%.

Fer empresa, primer; imatge, després

La marca s'estrena enguany al 080 Barcelona Fashion. El seu cas és atípic, perquè és una marca amb una empresa consolidada al darrere que desfila per primer cop a la passarel·la barcelonina, quan moltes de les marques presents que acaben de néixer no tenen una part empresarial robusta.

"Abans de desfilar a Barcelona volia fer empresa, tenir una base de clients, saber quin era el camí a prendre i on encaixa el nostre producte. Un cop fet això, el 080 és un molt bon lloc on fer imatge per arribar a més mercats", explica Blanco. "Hi ha qui pensa que fent una desfilada et sortiran vendes, però és a l'inrevés. Has de treballar, fer una desfilada serveix perquè els clients confiïn en tu, però no viuràs de les vendes d'una desfilada". Prova d'això és que Vallecillo i Blanco són finalistes a l'investors day de la passarel·la. Aquest dimecres 28 de juny se celebra la tercera edició de la ronda de contactes entre inversors internacionals i cinc empreses de moda i cinc startups del sector que organitza el 080. El guanyador s'endurà 100.000 euros de premi.

Alhora, Colmillo de Morsa participa en el showroom amb compradors internacionals, comercials i botigues que organitza l'esdeveniment de moda. "De moment hi ha confirmats 40 compradors i és una gran oportunitat", diu Blanco.

Colmillo de Morsa encara el futur amb voluntat de créixer: "Vull fer de Colmillo de Morsa una empresa més gran, que sigui una marca reconeguda pel disseny però també per ser una empresa sostenible i mostrar que es poden fer les coses d'una altra manera, i que funcionen", conclou Blanco.

Més informació
El repte del 080
Darrere la 080: què es cou a la rebotiga?
Quan les desfilades són el menys important
Avui et destaquem
El més llegit