Com es valora una startup 'biotech'?

Els retorns a més llarg termini i l'escassa oferta de capital risc provoquen valoracions fins a cinc vegades menors que als Estats Units

El CEO de Mind the Byte, Alfons Nonell-Canals, explica a VIA Empresa que estan preparant una ronda de finançament de mig milió d'euros per a finals d'any. A dia d'avui ja preveu que la negociació serà més complicada que en les rondes anteriors. Com qualsevol altre dels que es mou pel sector biotech, sap que "és específic perquè triga molt a donar resultats". Potser perquè la biotecnologia no sempre s'entén a la primera i els retorns triguen a arribar, l'oferta de capital risc disposat a entrar-hi encara és més escassa de l'habitual per a la resta d'startups.

"És un sector on no hi entraran mai una bona part d'inversors, i només s'hi fica el capital risc especialitzat. A Catalunya n'hi ha quatre i un més a la resta d'Espanya", indica Carles Domènech, CEO d'Ability Pharma. Lamenta que entre aquests players "no hi ha competència perquè gairebé sempre inverteixen alhora. I l'accés al capital risc internacional és molt difícil". El resultat, assegura, és que "les valoracions que tenim aquí estan entre quatre i sis vegades per sota de les que hi ha als Estats Units o a altres països d'Europa".

Una de les plataformes especialitzades en inversió en biotech és Capital Cell. El seu CEO, Daniel Oliver, fa un símil entre la valoració d'aquestes empreses i la dels pisos en el mercat immobiliari. "Tenen un misteri similar, no està regulat i un mateix pis en una certa conjuntura i en un país pot valdre una cosa; i en un altre context pot costar el triple. A les empreses els passa una mica el mateix", reconeix.

Oliver evidencia que les tecnologies mèdiques són molt comparables a tots els països, "qui desenvolupa un medicament a Catalunya ho està fent exactament igual que el que ho fa a Romania o als Estats Units". Però confirma que la valoració de les empreses a Catalunya és quatre o cinc vegades inferior a la que tindrien als Estats Units, tal com diu Domènech. Per Oliver, l'explicació és tan simple com la llei de l'oferta i la demanda: "Es deu a la quantitat de gent que hi ha al seu voltant amb diners a la butxaca; i s'acaba fent difícil de dir quin és el valor real d'aquestes tecnologies".

Una espera llarga però rendible
A Mind the Byte fan software científic per donar servei a les biotech i per això s'autoanomenen bioTIC. "Si agafes una empresa 100% TIC el que es valora més és la tracció, les mètriques, etc. Nosaltres fem un SaS i a vegades algun inversor ens demana mètriques...però no en tenim!", indica el seu CEO.

"No anem a tenir dos milions d'usuaris, sinó a tenir-ne 100 i que ens paguin molts diners cadascun d'ells. Em moc entre els dos sectors i els inversors bio valoren molt més el coneixement que hi ha al darrere, tenen més paciència", diu Nonell-Canals. Assegura que apostant per la biotecnologia "el retorn serà molt més lent, però si tot va bé serà més gran".

A la banda dels inversors, Daniel Oliver explica que a Capital Cell han optat per posar diners a les biotech "perquè és un sector d'alt creixement i alta rendibilitat". Com a mostra, un botó: "És un dels sectors més rendibles a Espanya des del 2008 i el creixement de les biotech al Nasdaq és el triple que el de les 500 companyies més rendibles del món".

Això sí, recorda que es tracta de desenvolupament de tecnologies en un camp molt regulat com el de la salut. "S'ha de superar una legislació molt estricta i viure molts anys de proves. Per tant, qualsevol startup biotech tendirà a tenir una arribada al mercat al cap de molts més anys que qualsevol altra startup". De mitjana, des que es comença l'empresa biotech fins que hi ha un exit i algú hi pot fer diners, passen entre quatre i set anys. "Qui inverteix en biotech sap que els seus diners estaran bloquejats durant més anys que si hagués invertit en turisme", resumeix.

Com es valora una companyia?
"Una biotech pura es valora pel mercat objectiu dels medicaments o fàrmacs que desenvolupi", resumeix el CEO de Mind the Byte. Generalitzant, "si estàs fent un fàrmac per un tipus de càncer concret, mires quants pacients a l'any es diagnostiquen d'aquest tipus de càncer".

Pel CEO de Capital Cell, les regles per decidir el valor d'una empresa es mouen relativament poc, independentment del sector. "Al final estàs derivant el seu valor futur. La particularitat de les biotech és que els valors finals de mercat del que desenvolupen són molt alts. Per tant, les valoracions són més altes". Tot i així, insisteix, les tècniques per fer la valoració són similars. "Mires quants diners farà allò, quants diners necessites per fer-ho realitat, i l'un dividit per l'altre et treu un multiplicador de quants diners esperes fer. D'allà es deriva el valor de l'empresa", resumeix.

Carles Domènech, d'Ability Pharma, coincideix que la valoració normalment "es basa en el potencial de mercat que tenen les tecnologies que produeixes. Som biofarma, desenvolupem nous medicaments, i el nostre producte té unes expectatives de vendes a llarg termini, així com unes expectatives de signar acords de llicència que et suposen uns ingressos a curt i mig termini". Són aquests ingressos els que permeten quantificar el valor de l'empresa. Aquest és el sistema que es fa servir sobre el paper.

El CEO d'Ability també apunta l'opció de fer un benchmarking per tal d'analitzar companyies que han rebut inversió recentment (i se n'ha sabut la quantitat). "L'altra referència són les sortides a borsa, que et dóna uns números del que seria el teu target en el cas que hi sortissis".

Objectiu: màxima valoració
"Si fas una valoració molt baixa et dilueixes més. És millor fer la valoració més alta que puguis", diu Alfons Nonell-Canals. Les dificultats per assolir-la a casa nostra, però, han portat companyies com Abiility Pharma a buscar estratègies alternatives. "Una opció és finançar-nos a través de préstecs tous de l'administració. Són sense garanties, es basen en l'èxit de la tecnologia i el risc per l'empresa és baix", resumeix Carles Domènech. "Això ens ha permès avançar molt el projecte sense que els fundadors ni els primers inversors es dilueixin gaire (menys d'un 20%)", afegeix.

L'altra estratègia que han aplicat és la de buscar acords territorials amb altres empreses del sector. "Ara fa uns mesos vam signar un acord amb una empresa del mercat xinès per llicenciar-hi els drets de desenvolupament i comercialització del nostre primer producte en aquest país". Aquest acord, explica, els ha donat una entrada de diners que no dilueixen la propietat i que els permeten finançar pràcticament tota la fase dos de l'estudi. "Això ens pot donar fins a 20 milions d'euros de pagaments en els pròxims tres anys", conclou.
Avui et destaquem
El més llegit