D'emprenedor a empresari

Tot i que un projecte sigui viable, no sempre es consolida en el temps; el fundador també ha d'evolucionar en les seves funcions i actituds per mantenir viva la flama

"Per mi un empresari és un substantiu i un emprenedor és més un adjectiu". Jordi Priu, CEO de Manufactura Moderna de Metales (MMM) i cofundador de la firma d'inversió 101 Startups, explica a VIAempresa que "qualsevol persona que crea un projecte i forma una nova empresa és empresari. Emprenedor té connotacions de tenir una determinada actitud envers els negocis". Aquesta visió més actitudinal del terme emprenedor és compartida per Marc Bonavia, fundador de SIT Mobile i president de l'Associació de Joves Empresaris de Catalunya (Aijec). "L'emprenedor és aquell que té la capacitat d'identificar un problema i buscar-hi una solució", defineix.

Tots dos reflexionen a VIAempresa sobre un moment clau en qualsevol projecte emprenedor: la transició d'idea que comença a rutllar cap a empresa consolidada. Aquest serà un dels temes que també ajudarà a resoldre el Saló BizBarcelona d'aquest any 2015. "Inicialment, aquesta resolució a través de productes o serveis la fa tota ell, està sol", diu Bonavia. L'emprenedor és el que aporta el seu talent i les seves capacitats per construir aquesta solució. Si la seva aportació és ben rebuda al mercat arribarà un moment, però, que "haurà d'aconseguir multiplicar la seva capacitat per resoldre el problema". Segons Bonavia, el repte és "passar de ser ell el sistema a crear un sistema i treballar-hi a dins. Fins i tot es pot arribar al punt que el sistema prescindeixi de tu". Signe inequívoc que l'empresa s'ha consolidat.

Insisteix que "l'emprenedoria és una actitud, no un ofici. Cal una actitud d'anar a per la pilota, com dirien en futbol. No tots els empresaris són emprenedors perquè a vegades s'aburgesen, es tranquil·litzen o tenen altres prioritats". Marc Bonavia, que va engegar de zero un projecte comprat per un gegant del sector 14 anys després, destaca que "la diferència que he notat des de l'inici a l'actualitat és que abans el sistema érem el meu cosí i jo, i ara tenim un sistema on hi treballem, que desenvolupa unes funcions que no depenen totes de nosaltres".

La passió i la capacitat de pivotar
En aquest període de transició, on l'emprenedor es fa gran per passar a ser empresari, Jordi Priu destaca la necessitat de tenir una actitud oberta i la capacitat de pivotar. "És una de les actituds que més m'agrada trobar en un emprenedor quan comença un projecte", reivindica amb l'experiència del tracte quotidià amb empresaris debutants.

"Per molt viable que sigui un projecte, sempre hi ha problemes. En alguns casos estan a les teves mans, però en d'altres no. Poden ser canvis legislatius o que un gran player decideixi invertir molts diners i recursos a desenvolupar un model de negoci molt similar al teu", analitza Priu.

Per tot plegat, recorda que "sempre has de tenir una actitud disposada a tenir un ull veient com es desenvolupa el mercat i l'entorn on operes; i alhora veure quan hi ha un entrebanc important en la teva direcció per tenir a punt un pla B o un pla C amb noves oportunitats que van sorgint". Al seu entendre, "pivotar és una qualitat clau en un emprenedor que vulgui ser viable a llarg termini".

Bonavia apunta que cal estar preparat perquè "el primer que et pot passar és que allò que et pensaves que resolia un problema, no ho resol. Per tant, és el mercat el que et dóna la primera negativa". Ara bé, si el mercat t'accepta, el segon perill que li pot passar a l'emprenedor és que no l'apassioni prou la seva feina. "Si és així no hi posarà ni l'actitud, ni la paciència ni la perseverança. Sense aquest tipus de valors és molt complicat tirar endavant".

El president de l'Aijec adverteix que "el difícil no és tenir la idea i que funcioni un dia, sinó seguir defensant-la al cap de 854 dies. Com diuen els esportistes, el més difícil no és arribar a dalt, sinó mantenir-se". I és que, com amb gairebé tot a la vida, amb el pas del temps no hi ha l'excitació inicial, però cal seguir al peu del canó. "Si aquesta passió no hi és, difícilment passaràs a la fase de crear un sistema. Ningú s'enganxa al vaixell d'algú que no hi està apassionat", sentencia.

Els obstacles es donen per descomptats
"El context està clar que no fa baixada, que hi ha pedres. Això hi és, però s'ha de donar per descomptat. Si això t'és un fre, no t'hi posis", diu Bonavia sobre els obstacles en el camí de l'emprenedor. "Si això et pertorba molt te n'aniràs a jugar a un altre camp i aquest el deixaràs. Assumint que el país podria ser molt més facilitador, el que fas t'ha d'apassionar prou per saltar les barreres que et trobaràs, que en seran moltes".

Més enllà d'això, però, si alguna cosa caracteritza l'emprenedor o l'empresari és que "ha vist un problema, té una solució i l'apassiona fer-ho. Sense això encara que fes baixada no ho faries". Bonavia, a més, creu fermament en l'aprenentatge continu. "Sempre he pensat que ningú neix amb tot après i que l'única manera de fer-ho és assumir que t'equivocaràs, que a vegades pagaràs un preu alt per errors en les teves decisions". Una situació que, assegura, "forma part del joc. No hi ha una idea màgica i ràpida d'implementar".

Potser cal fer una passa al costat
"El primer pas és començar a tenir clients i facturar", diu Jordi Priu. Ser rendible, créixer en facturació, assolir una mida important o no adormir-se mai són altres reptes que vénen a continuació. "Sempre hi ha nous objectius per aconseguir fer l'empresa més gran i internacional", recorda.

Al principi l'emprenedor comença amb pocs recursos i poc equip. "Al començament fa de tot, però es pot donar el cas que l'empresa es faci gran i que les seves aptituds o la seva capacitat per liderar el projecte minvi una mica", assenyala Priu. En aquest cas, potser s'ha de plantejar fitxar un gerent amb més experiència. "Molts cops és difícil que l'emprenedor o el fundador de l'empresa se n'adoni i estigui disposat a renunciar a aquest lideratge; tot i que sovint és un dels factors clau que explica perquè una empresa acaba d'explotar o es queda estancada", adverteix.

Jordi Priu, que enguany ha rebut el Premi al Millor Jove Empresari de l'Any, assegura que "l'emprenedor en tot moment ha de ser conscient d'on aporta més valor afegit al seu projecte. Al començament és liderant-lo i fent una mica de tot, després especialitzant-se en la qüestió estratègica i aquelles àrees on més aporta. I a vegades pot ser que on aporti més valor afegit no sigui a dalt de tot".

Viure el moment
Al capdavall, reflexiona, "cada etapa té les seves característiques". No és el mateix una etapa de gran creixement que una etapa d'estancament, per exemple. "L'empresari ha de ser conscient en cada moment del que necessita el seu projecte. En l'etapa inicial i en una època de creixement has de vigilar molt l'àmbit de caixa i de finançar el circulant; i en una etapa més de crisi caldrà reduir estocs i ajustar-te a la situació de l'empresa en aquell moment", apunta.

Tot plegat inclou estar preparat per ajustar l'equip, perquè "no tothom és vàlid per qualsevol etapa de l'empresa. Hi ha gent que pot aportar molt en etapa de crisi i no aportar gaire en etapa de creixement, o al revés", destaca Priu. En definitiva, "ser conscient dels teus actius i dels teus recursos i en base a això prendre decisions". La decisió de passar d'emprenedor a empresari.

Vols anar al Saló BizBarcelona? Participa al sorteig i emporta't una de les 10 entrades dobles que sortegem entre els lectors de VIAempresa.
Avui et destaquem
El més llegit