El genoma al núvol

La start-up Made of Genes seqüencia la informació genètica i l'emmagatzema a la xarxa per millorar l'atenció mèdica i la detecció de malalties

El sector mèdic ja ha entrat a la roda de la innovació tècnica. Una de les aportacions més recents és la que aporta la start-up catalana Made of Genes, en plena operativitat des del passat mes de setembre. El seu objectiu és digitalitzar la informació que aporta el genoma d'una persona i emmagatzemar-lo al núvol perquè l'usuari pugui accedir-hi sempre que ho necessiti.

Però per entendre-ho, cal anar a pams. El genoma és el conjunt de gens que descriuen els trets que caracteritzes una espècia o persona. Que aquesta empresa de nova creació s'encarregui de seqüenciar la informació significa que tenen la capacitat de donar a un pacient recomanacions bàsiques com la dieta òptima per a ell, o bé oferir aplicacions clíniques relacionades amb el càncer, malalties neurodegeneratives o hereditàries. Ara bé, només cal un metge perquè faci la interpretació pertinent.

Usos clínics i estètics
D'una banda, la start-up es dirigeix als usuaris que, amb una mostra de saliva, volen obtenir tota la seva informació genòmica seqüenciada. Com que es tracta d'un contingut privat i delicat, s'encarreguen de pujar-ho al núvol encriptat, de manera que el client és l'únic que hi pot tenir accés o decidir a qui se li cedeix la informació.

D'altra banda, Made of Genes també treballa com una plataforma oberta: "Pot entrar-hi qualsevol desenvolupador, farmacèutica o laboratori que sàpiga com convertir la informació genètica en una informació probable o que vulgui compartir els seus descobriments". Tot aquest coneixement que esmenta el CEO i cofundador, Oscar Flores, és el que els ha de permetre crear un directori mèdic on professionals i pacients poden interpretar i comprendre el genoma. "És com una anàlisi de sang, tu vas al metge i ell t'ajuda a llegir-ho", posa com a exemple Flores.

En paral·lel als serveis clínics, han trobat un nínxol de mercat que els pot ajudar a sostenir el negoci. Es tracta del wellness i el benestar, on ofereixen dietes diverses, cosmètics o roba personalitzada. "El teu genoma conté una part que et fa sentir bé i bonic, pel que no tanquem la porta a aquests usos més curiosos", argumenta el cofundador.

La privacitat, el més important
Flores compara Made of Genes amb Uber en el sentit que ells no desenvolupen la plataforma, sinó que modelen l'empresa perquè sigui compatible amb el marc legal.

A partir d'aquí, han convertit "les problemàtiques legals" que hi ha en l'àmbit en "un valor diferencial", perquè tenen productes ajustats a les necessitats dels professionals i als límits establerts. "No guardem les dades dels usuaris perquè no podem. Podríem convertir-ho en Big Data, però preferim donar-te privacitat i fer que aquesta sigui la nostra proposta de valor", subratlla el CEO.

Aquest és el motiu pel qual la internacionalització no contempla els Estats Units. L'objectiu és portar el model de negoci a Londres aquest any per aprofitar que és un mercat "més innovador" i que és la porta que genera oportunitats a altres països.

Des de 3.000 euros

La tecnologia necessària per seqüenciar el genoma fa, segons Flores, "prop de 10 anys que s'està aplicant de manera massiva". S'utilitza en l'àmbit més especialitzat, però fins ara no s'ha comercialitzat i ells són els primers que ho fan.

Un possible motiu és que es tracta d'un servei car. Es troba entre els 3.000 i 5.000 euros, una xifra que Made of Genes treballa per fer més assequible i aconseguir que arribi a tothom. En aquest sentit, el CEO explica que ja hi ha al mercat un altre sistema més bàsic que es dedica a analitzar punts del genoma. Això el fa més barat, però també més limitat, ja que és una informació que només es pot aplicar a coses concretes. "Si analitzes tot el genoma i no parts concretes, ja tens la informació per tota la vida i només cal que hi accedeixis quan vulguis algun estudi. A escala comercial l'altre és més fàcil de vendre, però té menys recorregut", conclou com a argument al perquè triar una anàlisi extensa.

Tot això fa que estiguin focalitzats a tancar convenis amb hospitals, agències mèdiques i empreses del sector. Saben que atraure clients no és fàcil i opten per buscar col·laboracions amb entitats que ja tenen una base de pacients i metges.

El target principal, doncs, són les clíniques privades. I ho són tant pel fet de tenir pacients amb més poder adquisitiu com pel turisme sanitari: "Ve molta gent de l'estranger a fer-se anàlisis a Barcelona i això és un bon mercat per nosaltres". Malgrat tenir una estratègia clara, no descarten el sector públic. Flores assegura que ja s'hi han dirigit, però més pel "prestigi i imatge" que dóna, perquè saben que és "un sector que no està preparat per pagar això".

Un model per a cada client
En el present, la companyia es troba en ple procés de negociacions. Estan en plena revisió d'un comitè ètic d'un hospital de Barcelona del qual Flores evita revelar el nom, però assegura que pot ser un pas important: "Ens estan validant a escala ètica i legal perquè tenim un model sostenible i protegeix la intimitat del pacient. Si ho aconseguim, serà més fàcil captar nous clients". Ho estan fent tot a través amb el model pilot que usen per captar el segment B2B, però sense cobrar res.

Pel que fa a la comercialització B2C, el CEO explica que preveuen fer un cobrament únic i donar prop de 500 gigabytes d'informació del seu genoma. En aquest sentit, detalla que no hi ha cap despesa per manteniment o emmagatzematge, només per usos que se li vagi donant.

Consolidar el projecte
"Som una empresa molt lenta d'arribar al mercat. No tant com una biotech, però som lents", assenyala. Els ha ajudat estar dins de l'acceleradora Wayra des del passat mes de setembre i esperen que la ronda de finançament de 500.000 euros els ajudi a impulsar el seu creixement.

A més a més, Flores destaca que compten amb un crèdit Enisa i que estan treballant en diversos projectes europeus que els permeten gaudir d'ajudes per a companyies innovadores.

Avui et destaquem
El més llegit