Electromaps, la guía definitiva per trobar electrolineres

La startup informa de tots els punts de recàrrega a l’Estat espanyol alhora que ajuda a les empreses a una millor gestió de les seves infraestructures

Els tres socis d'Electromaps | Cedida Els tres socis d'Electromaps | Cedida

El primer punt de recàrrega d’un vehicle elèctric a Catalunya es va instal·lar a Sabadell l’any 2009. En aquell moment, Xavier Cañadell i el seu soci van veure l’oportunitat de crear una app col·laborativa on mostrar la ubicació on poder recarregar un cotxe elèctric, igual que es feia amb les apps per trobar gasolineres. “Pensàvem que les coses anirien molt més ràpid del que han anat”, reconeix l’emprenedor. Així que el projecte va quedar mig parat fins a l’explosió definitiva d’aquests nou tipus de vehicles, el 2015. Va ser llavors quan Electromaps va agafar força fins a ser “l’app de referència per al 90% dels conductors de cotxes elèctrics a l’Estat espanyol”.

Més info: El negoci rere el vehicle d’energies alternatives

En un primer moment, la startup només informava sobre els punts de recàrrega de vehicles elèctrics, cosa que els va servir per anar captant usuaris. “A més, amb els anys els punts de recàrrega també han evolucionat, passant de simples endolls a punts intel·ligents connectats als quals es pot accedir remotament”, explica Cañadell. Aquesta evolució ha permès a Electromaps transformar-se i enfocar-se ara no només al B2C sinó també al B2B.

D’una banda, la startup compta amb una app per localitzar i activar punts de recàrrega enfocada als usuaris finals, i d’altra, una plataforma de gestió de punts. Aquesta segona línia permet a les institucions o empreses privades que tenen punts de recàrrega pel territori monitorar-los i tenir-los controlats a través d’un software. “Com que tenim registrats un gran nombre d’usuaris, donem l’opció també al propietari d’un punt de publicar la seva ubicació a l’app, i així tanquem el cercle”, apunta Cañadell.

On s'ubiquen més de 80.000 punts de recàrrega a tot el món?

Electromaps opera a tota Europa pel que fa a informació sobre els punts de recàrrega per als usuaris, tot i que on tenen més contingut és a Espanya i Portugal. També és d’on vénen la majoria dels seus usuaris: actualment compten amb un total de 60.000 usuaris a l’app, un 80% dels quals són espanyols, un 10% portuguesos i la resta estan repartits per tota Europa.

Amb el canvi de legislació a l'Estat espanyol, el nombre de punts de recàrrega de cotxes elèctrics i els usuaris d'Electromaps han crescut molt

Ara bé, mentre que la majoria d’usuaris són espanyols, en el negoci del B2B tenen més clients fora d'Espanya. “Tenim accés a més de 50.000 punts de recàrrega a tota Europa”, puntualitza l’emprenedor. I és que la legislació espanyola, que afortunadament va canviar l’any passat, feia molt complicat que una empresa o persona pogués ser gestor de punts de recàrrega de vehicles elèctrics. “Hem notat que des de l’octubre i novembre de l’any passat han augmentat molt els punts a l’Estat espanyol, i això també ha fet que el nombre d’usuaris es dupliqués en sis mesos”. Un creixement exponencial: si s’instal·len més punts, la gent comprarà més cotxes elèctrics.

El suport de gestió d’Electromaps serveix tant per a punts de la via pública, d’ajuntaments, supermercats o concessionaris, com també per a pàrquings privats. “Per exemple, si una comunitat té dos punts de recàrrega, amb la nostra plataforma poden saber quin punt carregar i quant pagar a final de mes”, explica Cañadell. Actualment, l’empresa ofereix el seu programari de gestió a uns 400 punts de recàrrega d’empreses o ajuntaments.

Imatge del mapa amb tots els punts de recàrrega d'Electromaps

Imatge del mapa amb tots els punts de recàrrega d'Electromaps | Cedida

Fins fa un parell d’anys, quan Electromaps encara no tenia accés als punts de recàrrega ni tenia la plataforma de gestió, la startup obtenia ingressos de la publicitat de patrocinadors. Ara, l’empresa cobra per cada punt que gestiona a través de la plataforma i també s’emporta una comissió quan l’usuari recàrrega el seu cotxe a través de l’app. Un model que els ha permès autofinançar-se i només obtenir una petita aportació de capital quan el tercer soci va entrar a l’empresa el 2016.

L’empresa, que va entrar al Parc Tecnològic de Barcelona Activa abans de l’estiu, compta amb una plantilla de cinc treballadors a més dels tres socis. Ara el seu objectiu és seguir ampliant mercat, especialment a països de Llatinoamèrica. “Estem molt ben posicionats quant a SEO i això fa que estem captant usuaris de Colòmbia, Mèxic o Uruguai”, explica Cañadell. Així mateix, també han captat l’interès d’empreses d’Amèrica Llatina que volen posar punts de recàrrega. I és que la startup ja dóna informació de 80.000 punts de recàrrega i 220.000 endolls a tot el món, i in crescendo.

Més informació
Més punts de recàrrega de cotxes elèctrics a Catalunya
Un 'software' per endollar-los a tots
El silenci dels coloms
Avui et destaquem
El més llegit