Famileo, l'àlbum de fotografies de la comunicació transgeneracional

La startup vol connectar els grups de Whatsapp amb els més grans de la família a través d'àlbums

Christian Marion, CEO de Famileo Spain | Cedida Christian Marion, CEO de Famileo Spain | Cedida

L'ostracisme tecnològic pot aprofundir la ferida de la soledat que moltes persones grans senten. Famileo volia tallar de soca-rel aquesta escletxa digital, per això la startup ha desenvolupat una revista en paper que cada família pot personalitzar amb els millors missatges i fotografies d'aquests grups i enviar mensual, bisetmanal o setmanalment als avis i àvies.

La tecnologia ha transformat radicalment la forma en què ens comuniquem. Les postals nadalenques i les trucades puntuals de la tieta de Ponferrada han estat substituïdes per un bombardeig constant de missatges. Sabem quan la tieta Pili té podòleg, si els menuts han fet una bona actuació en la funció escolar, tenim una retransmissió en directe del viatge a Malta que fa el nostre cosí i, tot això, farcit d'un reguitzell de mems que a ningú menor de 50 anys faran gràcia, mai. I malgrat que per alguns aquest degoteig constant de la més mínima novetat dels nostres familiars ha passat a ser una quotidianitat lligada a viure a les trinxeres de la Societat de la informació, hi ha un grup de gent que queda al marge de tota aquesta comunicació. La majoria dels nostres avis han estat relegats als marges d'aquestes noves dinàmiques familiars, que ens agradin més o menys, ens han apropat i unit. 

Marion: "Famileo neix per transformar el missatge i així mantenir aquesta comunicació intergeneracional, és la gènesi del projecte"

La idea per fundar Famileo va sorgir d'una experiència molt personal del seu creador, qui va regalar una tablet als seus avis per estar més comunicats i va veure com l'aparell ràpidament es va quedar a un armari agafant pols. Va ser així com es va adonar de la profunda barrera digital que separava unes generacions d'unes altres. "Famileo neix per transformar el missatge i així mantenir aquesta comunicació intergeneracional, aquesta és la gènesi del projecte" assegura Christian Marion, CEO de Famileo Spain. 

Marion es va unir al projecte de Famileo motivat per un interès professional però sobretot personal. El CEO va conèixer el projecte mentre treballava a French Tech Barcelona, que agrupa 200 empreses tecnològiques franceses. "La meva àvia té 95 anys i ella està fora dels grups de Whatsapp, viu aquesta situació. Per això els vaig contactar i els vaig dir que m'interessava associar-m'hi a escala personal i professional per poder arribar al mercat espanyol" recorda Marion. 

Més info: Com es digitalitza la cura de la gent gran?

Dues línies, un mateix producte

Famileo treballa enfocant-se a dos públics diferents adaptant el seu producte. Per una banda, operen amb residències per gent gran, on van començar la seva aventura empresarial nascuda a França. Famileo a les residències es basa en què tots els usuaris tenen accés a l'aplicació i van pujant fotografies que seran impreses en la revista i entregada al resident. Per altra banda, també permet que els familiars rebin informació de les activitats que van tenint lloc al centre a través de notificacions push que l'entitat pot enviar. És a dir, en aquest espai l'app ha passat a ser un pont comunicatiu entre residents, professionals i familiars. També s'ha convertit en una eina de treball per als professionals d'aquests centres, recorda Marion: "Psicòlegs i treballadors de residències fan servir aquesta eina, per exemple, per treballar els records". 

No cal estar ingressat en una residència per contractar els serveis de Famileo. L'empresa també ven les subscripcions a particulars. Funciona de forma similar als abonaments en premsa però, en aquest cas, la família escull la regularitat amb què vol la revista; setmanal, bisetmanal o mensualment. El cost de la subscripció oscil·la entre 5'90 euros i els 17'90 euros, depenent de la freqüència amb la qual es vulgui la revista. En aquest preu s'inclou l'enviament a qualsevol lloc del món.

Totes les revistes tenen un màxim de 30 missatges a incloure, els quals s'omple de forma col·laborativa entre tots els familiars. Per poder construir conjuntament l'àlbum quan es contracta la subscripció de Famileo tota la família rep un codi amb el qual poden no només anar pujant tot el contingut que volen incloure sinó també col·laborar amb el pagament del servei. L'aplicació compta amb una "guardiola" on tota la família pot anar posant diners i d'allà la companyia cobrarà la quota. "És una manera de què la responsabilitat no recaigui sempre sobre la mateixa persona", puntualitza Marion. 

Marion explica com "Hi ha dos vessants de la soledat per la gent gran: la física, per la mobilitat geogràfica, i la social o cultural"

Som éssers socials 

Aquesta necessitat constant d'estar connectats ha dut Famileo a tenir una gran acollida. Actualment, compten amb més de 55.000 subscripcions repartides per França, Bèlgica, Espanya i ja tenen els ulls fixats als Estats Units. "Hi ha dos vessants de la soledat per la gent gran: la física, per la mobilitat geogràfica, i la social o cultural. A cada cultura es manifesta diferent però segueix present", explica Marion i exemplifica així: "Als països anglosaxons hi ha menys tradició de comunicació intergeneracional i això s'accentua amb l'escletxa digital". 

Si bé cada cop més avis i àvies s'estan alfabetitzant digitalment des de Famileo confien que el gust pel paper no desapareixerà. "S'havia perdut el valor de les fotografies i amb iniciatives com aquesta s'està recuperant, ja que el suport físic suposa que es poden regalar, conservar, col·leccionar i remirar sempre que es vulgui", puntualitza Marion.

Assegura que Famileo s'ha consolidat com una companyia d'èxit en els últims cinc anys. Tenen una clientela que s'ha fidelitzat al seu servei i amb la qual poden mantenir-se únicament a través de les subscripcions. "No tenim publicitat, no venem dades. Ens sustentem gràcies a les subscripcions", afirma el CEO. L'empresa creix de forma orgànica i la seva arribada al mercat espanyol ja ha suposat per ara la creació de dos llocs de treball nous.

Més informació
Safe365, el cuidador gratuït de la gent gran
Enginyers catalans creen un dispositiu que detecta caigudes de la gent gran
Avui et destaquem
El més llegit