Favàritx, els sastres de l'òptica

Quatre joves catalans fabriquen a Viladecans ulleres de sol amb un material inesperat: tela

Davant del far de Favàritx a Menorca en Víctor Romero va veure que la seva parella, la Sandra Debón, s'havia tacat la faldilla amb cola. Mai una taca havia estat tan rendible. En aquell moment Romero no va veure una taca, sinó una idea per endegar un projecte empresarial. Gairebé tres anys de proves més tard el material ha agafat forma i el far de l'illa dóna nom a una marca d'ulleres fetes amb tela, Favàritx.

"Ànima d'enginyer"
El desembre del 2015 va néixer l'empresa amb Romero, Sandra Debón, Roberto Sierras i Óscar Giner com a cofundadors i accionistes de Favàritx Eyewear. En Víctor i la Sandra van estudiar Publicitat i Comunicació, no tenen formació d'Enginyeria. Però Romero té "ànima d'enginyer" i "sempre està creant". Així va pensar que fent servir teles naturals de cànem i endurint-les mitjançant resines ecològiques i un sistema de premsatge es podria aconseguir un nou material per fer muntura d'ulleres –i així tancar el cercle: la mare de Romero té una òptica-.

"Normalment la gent no s'acaba de creure que fem ulleres de tela i quan entenen que tot el gruix de la muntura és de tela se sorprenen bastant", diu Romero. "Ens costa bastant explicar-ho, perquè és un material molt innovador", afegeix Debón. Però un cop s'entén, la sorpresa passa a ser admiració.

El projecte va començar amb una inversió inicial de 30.000 euros "provinent d'amics i familiars". Les teles de la matèria primera provenen d'Índia, Perú o Guatemala. "Són materials naturals i gruixuts amb molta personalitat pròpia", explica Debón. Un cop s'obtenen les planxes de material, es tallen, poleixen i les ulleres s'acoblen manualment a la seu de l'empresa a Viladecans.



Disseny i diferenciació
Les ulleres ja han arribat a set òptiques de Catalunya, tot i que també venen per la seva pàgina web. "Ens dirigim a òptiques que tenen un producte més aviat exclusiu i de gamma alta, enfocat a un client de cert poder adquisitiu, interessat en el disseny i diferenciar-se", indica l'emprenedora. Les ulleres de la primera col·leció de Favàritx –amb nou dissenys diferents- estan fetes artesanalment i tenen un preu d'entre 130 i 160 euros. Cada mes en fabriquen unes 200 unitats, però amb la bona acceptació del producte preveuen que necessitaran fabricar-ne unes 400 per cobrir la demanda.

La marca s'ha llançat a les xarxes socials per promocionar-se, tenen presència al Palo Alto Market i desfilaran a la passarel·la White Summer a Pals. Així mateix, també aposten per aliar-se amb blocaires i famosos com Àngel Llàcer o Pablo Puyol, que ja han lluït les ulleres de tela.



La mirada a Europa
A aquest ritme, la marca calcula facturar 170.000 euros enguany, una xifra considerable per una marca tan jove. De moment se centren a consolidar el negoci a Catalunya i Espanya, però ja posen la mirada en la internacionalització. Aquests sastres de la mirada aniran a la fira de Munich el pròxim mes de gener i allà "esperem aconseguir distribuïdors per obrir mercat al nord d'Europa", diu Romero.

Si fa uns anys la fusta vivia el seu moment dolç a les muntures de les ulleres de sol, sembla que ha arribat l'hora d'un material molt més inesperat, la tela.
Avui et destaquem
El més llegit