Fiscalitat i regulació, les barreres a la competitivitat de l'ecosistema d'startups

Els emprenedors i els inversors demanen més facilitats a les administracions per fer la revolució de la internet a les empreses

L'ecosistema startup reclama menys fiscalitat i regulació per impulsar el seu negoci L'ecosistema startup reclama menys fiscalitat i regulació per impulsar el seu negoci

Catalunya disposa d'un ecosistema de startups que ha de desenvolupar-se encara més per assumir millors posicions internacionals i ser més atractiu per captar talent. Per aquest objectiu, emprenedors i inversors detecten que encara hi ha algunes barreres a superar. Entre les principals: la fiscalitat i la regulació. Caldria, asseguren, definir un model català de startups que seria la base per definir amb millor i més coherència polítiques públiques que beneficien el seu desenvolupament en un àmbit cada vegada més competitiu en un entorn canviant a nivells estrepitosos. En el decurs de la taula rodona Com fer encara més competitiu l'ecosistema català de les startups s'han detectat aquestes necessitats i s'ha llençat un missatge clar a l'administració catalana, coincidint amb la presentació del projecte Start Easy que lidera Acció en l'àmbit europeu per consolidar el teixit emprenedor.

"La fiscalitat és una xacra". Amb aquesta contundència ha analitzat Albert Bosch de l'app Housfy –plataforma del sector immobiliari per a particulars- la situació que s'ha trobat com a emprenedor que necessita l'ajuda del capital inversor per tirar endavant la seva companyia. Perquè l'experiència d'ell i d'altres emprenedors com Almudena del Mar Muñoz de Getaround –lloguer de cotxes compartits fins fa poc anomenada Drivy- demostra que cal més col·laboració público-privada no només per reduir la burocràcia a l'hora de posar en marxa un negoci, sinó també a l'hora de fer-lo créixer. Muñoz s'ha emmirallat en ciutats com París on la regulació per a noves fórmules de mobilitat no és ni de bon tros tan restrictiva com a Barcelona o altres capitals espanyoles.

Castellet: "El problema no està tant en com iniciar un negoci d'emprenedoria sinó en com fer-lo créixer"

"El problema no està tant en com iniciar un negoci d'emprenedoria sinó en com fer-lo créixer", ha manifestat Ricard Castellet de BCN Tech City, per referir-se a les traves que es van trobant els emprenedors a mesura que desenvolupen els seus projectes.

El diner segueix buscant garanties i sobretot "és capritxós" ha explicat Mercè Tell de Nekko, consultora que gestiona inversions de Venture Capital a Barcelona, Londres i Madrid. Tell ha exposat que com n'és de difícil competir amb altres països com França on no es grava el capital inversor des del primer moment en què es destina a una companyia. També ha suggerit que desapareguin les diferències existents en aquesta matèria entre les diverses capital espanyoles, és a dir, defensa que cal una harmonització fiscal en aquest àmbit.

Els ponents durant l'acte al Movistar Centre

Els ponents durant l'acte al Movistar Centre

La jornada de debat ha servit per posar de manifest que Barcelona és una ciutat atractiva per tirar endavant projectes d'emprenedoria, on es pot captar talent local i internacional i on hi ha un alt nivell tecnològic. També per insistir que cal fomentar encara més la transferència de tecnologia de les universitats a les empreses i que les grans corporacions industrials estrenyin llaços de cooperació amb les startups, en una aproximació que afavorirà la competitivitat de tot l'ecosistema català

Una nova classe social

Ponents i assistents han comptat amb una conferència prèvia d'un expert digital com Aleix Valls, CEO i cofundador de LiquiD. Valls ha advertit que la quarta revolució industrial "va molt ràpida i es basa en el coneixement". "La tecnologia ja no és el problema, el repte és econòmic i social", ha afegit per defensar que la quarta revolució industrial és de 360 graus i no només canviarà la nostra relació amb el treball sinó que donarà peu a la creació d'una nova classe social.

"La tecnologia ja no és el problema, el repte és econòmic i social"

Ho ha relacionat amb l'existència d'una nova forma de crear empreses que parteix de les startups. Una fórmula que implica validar ràpidament un model de negoci a un cost molt baix i amb molta capacitat per conèixer què vol i necessita l'usuari, perquè el futur està en el tractament de les dades. Ha posat com a exemple la trajectòria de grans marques com Google, Amazon, Facebook o Apple, a les que ha qualificat de "grans oligopolis", "d'empreses reguladores" i "d'infraestructures bàsiques amb més poder que algun dels principals països del món".

Valls creu que el futur serà intensiu en coneixement amb ecosistemes d'innovació i l'usuari estarà al centre de les companyies, fet que generarà una economia molt flexible, l'economia del segle XXI.

Més informació
El Sabadell participa en 75 startups en els últims cinc anys
Més de 1.500 startups aterraran a València per al Webit Festival
Lanzadera i Abanca busquen juntes startups 'fintech'
Avui et destaquem
El més llegit