"Les ciutats són enormes galledes on els Estats llancen els problemes"

El president de Barcelona Global, Gonzalo Rodés, alerta sobre la ralentització de les inversions a la capital catalana per culpa de la política

Gonzalo Rodés es abogado, presidente de GBS Finance y de Barcelona Global | Víctor Costa Gonzalo Rodés es abogado, presidente de GBS Finance y de Barcelona Global | Víctor Costa

En tres paraules: Barcelona, talent i inversions. L'Associació de Joves Empresaris de Catalunya (Aijec) ha tancat la seva desena temporada de dinars per a empresaris i emprenedors amb un últim ponent estrella: Gonzalo Rodés. L'advocat, president de GBS Finance i de Barcelona Global i membre dels consells Meridia Capital o Havas Media, ha reivindicat que "les ciutats són enormes galledes on els Estats llancen els problemes". I, de moment, l'aigua freda va principalment a càrrec de la política.

Abans de tot, Rodés s'autodefineix com a "advocat". De fet, hi ha dedicat gran part de la vida: des dels seus inicis a Cuatrecasas quan els ordinadors començaven a substituir els fax fins a la fundació del seu propi bufet, Rodés & Sala. Després de més de 25 anys de drets i deures, va arribar el moment de la banca d'inversió. "Em sento tan jove com tots vosaltres", recorda als convidats presents a la vuitena planta (amb vistes al mar) de l'hotel Grand Marina.

Més info: Barcelona vol posar música al turisme

Ara bé, la mort del seu pare i fundador d'Havas Media, Leopoldo Rodés, i complir 50 anys van suposar un punt d'inflexió per a l'advocat empresari. I així va ser com va decidir centrar-se en una associació privada independent sense ànim de lucre com Barcelona Global. De tots els colors. A dos mesos vista de deixar la presidència de l'entitat tal com estipulen els estatuts, el seu cap no para de donar voltes a nous projectes i manté intacte el seu objectiu de convertir la capital catalana en "una de les millors ciutats del món".

Barcelona, capital del talent

"A Barcelona se li està escapant l'economia tradicional del segle XX i té una aposta molt definida per a l'economia del talent i la innovació", ha assegurat. Tant és així que el sector emprenedor de la ciutat té xifres que parlen per si soles: més de 1.300 startups digitals, 30.000 llocs de feina o 453 milions d'euros d'inversió durant el 2017, sense oblidar tampoc les vendes estrella de Social Point o Privalia per aproximadament 230 i 500 milions d'euros, respectivament. 

Tot i això, l'empresari admet que el 2017 ha sigut "enormement complex". Per quatre motius: la turismofòbia, les vagues a l'aeroport del Prat, els atemptats de Barcelona i Cambrils o la situació política. Segons Rodés, "els visitants ja estan començant a tornar i han vist que no hi ha tancs a les cantonades. El símptoma de normalitat està arribant a la percepció dels carrers, però encara no a la inversió". 

Blanco: "Els polítics no són conscients del mal que fan"

Moment idoni per a la intervenció de l'emprenedor i inversor Carlos Blanco que es trobava entre el públic: "La força de Barcelona és la força de la gent malgrat els nostres polítics, que no són conscients del mal que fan". D'aquesta manera, ha constatat que tant els business angels com els family offices de Madrid han deixat d'invertir a Barcelona i que si ho fan, exigeixen el trasllat de les seus socials i dels equips fora de Catalunya. "Hi ha hagut un munt d'inversions que s'han frenat en sec, sobretot en rondes inicials, a Barcelona i Catalunya i ningú ho diu perquè no queda bé", ha reblat. 

En aquesta línia, Rodés ha emplaçat a tots els polítics a "ser responsables" i "aguantar els actius" de la ciutat. "Tenim constància de projectes d'inversió que estan esperant a veure què passa amb la política", ha explicat. A tall d'exemple, ha detallat que hi ha operacions immobiliàries de més d'1,5 milions d'euros que estan "bastant aturades". Tot i això, no descarta que la situació es reverteixi amb la formació del nou Govern sempre i quan "doni senyals clars de normalitat". 

Dels problemes a les oportunitats

Dels problemes a les oportunitats, Barcelona Global -que aglutina 150 entitats diferents- no s'ha quedat de braços plegats i ja treballa en una agenda per a la ciutat que inclou una campanya dirigida per Toni Segarra, juntament amb "els millors publicistes", per explicar què és Barcelona al món, així com una rebaixa d'impostos al talent estranger, un estudi de com hauria de ser una oficia exterior per atraure inversions, plataformes de mobilitat smart city o la ferma voluntat de posar música al turisme a través de diferents operadors, entre d'altres. 

Rodés: "Hem de ser capaços d'explicar a l'estranger com de bé es viu a Barcelona"

"Aquell que no vegi les oportunitats de les ciutats al món no està interpretant bé la realitat. Això no va de nacions ni d’Estats, sinó de ciutats", ha etzibat el president de l'entitat. Entre les assignatures pendents, apunta millorar els atributs de la marca Barcelona i l'accés al capital, enfocar-se als mercats exteriors i potenciar encara més l'emprenedoria tecnològica de la mà de sectors com el biotech, smart city o gaming. "Hem de ser capaços d'explicar a l'estranger com de bé es viu a Barcelona", ha insistit. 

Mirant cap enrere, Barcelona ha passat de voler competir amb ciutats com Milà a entrar per la porta gran a la Lliga de Campions de les ciutats. Les claus? Segons Rodés que posa Copenhaguen com a model: transformació, regeneració de barris, connexió al món o cohesió social. "Barcelona no serà una ciutat d’èxit si no aconsegueix trencar amb les desigualtats", ha conclòs.

Sigui com sigui, Aijec ha tancat temporada com el futbol, Rodés comença a fer les maletes de Barcelona Global tot donant voltes a "un projecte empresarial" per a la ciutat i mentrestant, a Barcelona ja no hi ha qui l'aturi. O potser sí. 

Més informació
Els millors joves empresaris dels últims cinc anys
Les startups neixen i romanen a Barcelona
La marca Barcelona, en procés
Avui et destaquem
El més llegit