Natrus, l'hamburguesa de Gerard Piqué

El jugador de futbol aposta per la start-up catalana que comercialitza carn 100% natural i produïda totalment amb matèria primera de La Garrotxa

Hamburgueses de la Vall d'en Bas (La Garrotxa), 100% naturals i feta amb la carn de la vedella que cria i pastura el mateix mas La Carrera, alimentat amb el blat de moro i el farratge no transgènic dels seus camps. És la descripció del producte que comercialitza Natrus, la start-up creada per Salvador Vergés, qui vol revolucionar el sector amb un producte totalment pioner.

A més de comercialitzar un producte que aposta pels valors ètics i ecològics, la companyia elabora una hamburguesa envasada amb una data de caducitat de vuit dies. És l'única que té un període tan ampli, de manera que suposa una passa endavant en innovació alimentària.

Amb poc menys d'un any i mig de recorregut, Vergés ha assolit l'objectiu de produir 15.000 hamburgueses setmanals i ha tancat el 2014 amb uns beneficis de 350.000 euros. Tot plegat, un projecte i uns resultats que argumenten per què aquesta start-up ha sigut finalista a la Millor Iniciativa Empresarial 2014 als Premis de l'Associació de Joves Empresaris.

L'èxit de reinventar-se

Vergés no s'havia dedicat mai abans a la ramaderia, ni tampoc a l'agricultura, però la crisi i les dificultats que presentava el mercat laboral van fer que hagués de repensar la seva vida professional. "El mas La Carrera és de la família de la meva dona. S'han dedicat tota la vida a la cria de vedelles, però cap de les dues filles s'hi volia dedicar i el negoci no tenia continuïtat", explica a VIA Empresa sobre la seva integració a l'empresa familiar, el que el converteix en la quarta generació al capdavant.



Fa tres anys, quan va fer el pas, va adonar-se de com el sector agrícola i el ramader es troben en una situació difícil: "L'explotació no és rendible. Si es volen computar totes les hores que s'estan treballant i recuperar-lo amb el preu de la carn, que ve donat per les llotges, no es pot rendibilitzar l'estructura de costos". L'única solució que hi va veure era "diversificar", crear una marca nova que arribi al final de la cadena de valor.

L'exemple en el qual es va emmirallar és La Fageda, en com escullen "no vendre la llet a majoristes per fer els seus iogurts i arribar al consumidor final". Precisament aquesta admiració ha fet que treballin plegats mitjançant accions de cobranding on els tastets d'hamburgueses que ofereix Natrus van acompanyats de les melmelades de la cooperativa.

Diversificar el negoci

En paral·lel a la constitució de Natrus, Vergés va optar per encetar dues línies de negoci més amb el mas La Carrera. La primera, fer visitable la granja perquè els clients coneguin de primera mà els valors i la feina que s'hi fa cada dia. La segona, introduir una a Espanya una nova raça bovina -l'Aberdeen Angus, molt usual a Argentina i Estats Units-, per aportar al mercat unes hamburgueses de major qualitat i desmarcar-se de la competència.

Tot això hauria de revertir després en Natrus, "l'hamburguesa que demosta que la quantitat no sempre ha d'estar renyida amb la qualitat", defensa el CEO de la start-up. La pretensió era arribar a un públic massiu, però gurmet, el que han aconseguit portant el producte a supermercats Carrefour, Alcampo, Caprabo i El Corte Inglés, així com a Port Aventura amb l'etiqueta d'hamburguesa premium del parc.

Tenir un bon padrí

"Em convenia tenir un soci mediàtic, així que vaig explicar el projecte a Gerard Piqué, del Barça. Va valorar la naturalitat i la innovació que fem, i va decidir fitxar per nosaltres", explica amb sinceritat Vergés. El jugador és un dels tres socis de Natrus al costat de la granja familiar i l'empresa d'embotits Noel Alimentària, tots tres amb una mateixa part en propietat.

Els Amics de les Arts també tenen la seva part de 'culpa' de l'èxit de les hamburgueses de la Vall d'en Bas. Juntament amb la start-up i els altres socis que la integren, van obrir el restaurant Yours de Barcelona, un espai que el CEO defineix com "un aparador i un laboratori d'idees al voltant de l'hamburguesa". I un lloc on "promocionar la cultura i la música", afegeix.



Ambicionar nous reptes

Al parlar del futur, Vergés esmenta dos elements: "Internacionalització i innovació". Són dos pilars fonamentals si volen créixer, però és conscient que han d'anar de la mà per tenir èxit.

Si en el seu moment era ambiciós portar un producte envasat amb un marge de vuit dies de caducitat, fer que passi a ser de trenta dies encara ho és més. "Estem en ple projecte, hi estem treballant amb Noel Alimentació i la seva tecnologia d'altes pressions", detalla sobre aquesta aposta en i D.

Per proximitat, França podria ser un candidat. Tanmateix, queda descartat pel seu "proteccionisme". "Tant les distribuïdores com els consumidors prioritzen que tot sigui d'allà i això fa difícil entrar al mercat", revela. Per aquest motiu, pensen més en Portugal un cop aconsegueixin els trenta dies de marge en la caducitat.

Avui et destaquem
El més llegit