Posa un mentor a la teva vida

El 'mentoring' és la relació d'alumne avançat i professor experimentat que mantenen nous emprenedors i empresaris amb experiència per fer realitat amb èxit projectes empresarials de recent creació

Trucades a qualsevol hora del dia per resoldre dubtes, una reunió mensual per veure l'evolució completa, confiança per suggerir què és i que no és adequat... És el dia a dia dels mentors que tutoritzen, per dir-ho d'alguna manera, la creació i posada en marxa de diferents start-ups. Una relació similar a la que estableixen alumne i professor, però amb la llibertat de decisió ben clara des del principi. El mentor no ordena, només recomana. I és l'emprenedor qui decideix si escoltar o no.

En la pròxima edició del BizBarcelona (que se celebra els dies 1 i 2 de juliol) Xavier Mallol, un d'aquests emprenedors, explicarà la seva experiència en el mentoring en una trobada que porta per nom 'Posa un mentor a la teva vida'. Ho explicarà juntament amb Marc Guerrero, aquest soci fundador de la firma Delectatech, on la seva mentora és Yolanda Tarango. A ella li pregunten quan no saben cap a on tirar perquè també va viure aquesta mateixa situació i l'experiència és un grau. "Quan estàs tan a prop del teu projecte, ja et va bé que algú et tiri enrere perquè puguis tenir una visió més global. Tu estàs massa intoxicat", afirma Mallol.

El mentor aporta suggeriments, consells i sobretot coneixement de l'experiència en què l'emprenedor està immers, tal com explica Mallol que els està passant en els últims dies. "Anem a fer una ampliació de capital de 50.000 euros i ella ja l'ha feta 40 vegades. Ella no ens farà la feina però sí que ens pot dir com podem fer les coses", argumenta aquest jove enginyer informàtic de 29 anys. Conscient de la importància de comptar amb veus alienes al voltant de la seva empresa, Mallol recomana "en un 90% dels casos", apunta, comptar amb un mentor.

En el seu cas l'experiència de Tarango en el món de les start-ups els ha atorgat més perspectiva en els inicis del projecte. Encara comença a caminar però el seu gestor virtual per a restaurants ja s'ha provat a diferents establiments de Sant Cugat del Vallès i a la tardor serà la prova de foc amb el llançament de la versió beta. Passos que comencen a donar i que avaluen, mes a mes, en les reunions de vora cinc hores que realitzen amb la seva mentora. "Sempre valorem tots els aspectes que el mes anterior havíem comentat", apunta Mallol. I és que a part que la seva col·laboradora els hi pot donar algun contacte, el que més valoren és "el seu punt de vista".

El mentor, voluntari i voluntariós
El mentor no cobra per ser-ho. Ho fa de manera voluntària perquè ha invertit en aquesta empresa i, per tant, li troba sentit o perquè, a la fi, ho acabarà fent. No existeix, per tant, una contrapartida econòmica. I si l'emprenedor valora el consell, el mentor també aprecia tot allò que aprèn en el procés de mentoring. És el que explica a VIAempresa l'empresari Iñaki Arrola, mentor de la incubadora SeedRocket, amb seu a Barcelona. Ell és un dels que considera que l'ajuda que es dóna als emprenedors és una mena d'agraïment pel fet obtingut. "Pensem que com ens han anat bé les coses en Internet, podem retornar una part del que nosaltres hem rebut. Però això sí, nosaltres invertim per guanyar diners", matisa amb sinceritat.

Emprenedors i mentors en una reunió de SeedRocket

Arrola és fundador de coches.com, un portal de venda de cotxes nous, km 0 d'ocasió i cotxes usats que ha revolucionat el mercat dels classificats. Tota la seva experiència en la creació d'empreses a Internet la transmet als projectes que mentoritza com és el cas de deporvillage.com, una plataforma d'e-commerce de material esportiu i fitness. Sobre la seva feina considera que els ha ajudat bastant, "crec avui dia que ja no puc fer més perquè ja ho fan millor que jo".

Dur-se bé és la clau
La clau perquè la relació entre mentor i emprenedor funcioni radica en el bon rotllo entre ambdós. "Al final això són relacions personals, independentment que el projecte sigui o no del teu tipus. La clau és tenir feeling amb l'emprenedor", apunta Arrola.

Una teoria amb què es mostra d'acord el també empresari i mentor Jesús Monleón, soci fundador de SeedRocket. "Ha d'haver-hi una part de feeling entre el mentor i el projecte, aquí és quan es produeix que un mentor vol ajudar a aquest emprenedor, perquè ser mentor requereix temps i certa implicació i posar en contacte amb gent que coneixes de la teva confiança. Per tant vols estar tranquil amb la gent que col·labores", reflexiona.

Tant Arrola com Monleón veuen útil la figura del mentor, però el segon assenyala que cal evidenciar que no és un assessor. "T'assessora en temes tècnics, bàsicament està relacionat amb el business angel perquè invertim en la teva companyia i, a més, t'assessorem en aquest viatge".

Un company de viatge per la dura feina d'aixecar finançament, ampliar capital, trobar i fidelitzar clients que mai no vindrà malament. "El mentor és una persona que ha passat per situacions similars i funciona com un tutor. Ha tingut experiència en una companyia i ha viscut tots els moments que l'emprenedor va a viure: que un dels socis s'enfadi, que un dels socis es vagi de l'equip, hagi de buscar finançament, no sàpiga com aconseguir els primers clients…", assegura Monleón. "És com germà gran que sempre hi és", arrodoneix Arrola.

Vols anar al Saló BizBarcelona? Participa al sorteig i emporta't una de les 10 entrades dobles que sortegem entre els lectors de VIAempresa. 
Avui et destaquem
El més llegit