Romàntics, el renaixement dels sucs naturals

L'empresa de sucs naturals nascuda al Vallès fa 10 anys ha aconseguit, després de molts entrebancs, consolidar el negoci amb acords per vendre els seus productes a tot l'Estat gràcies a una tècnica emprada a Holanda

"Si jo m'arruïnés perquè la gent es fa els sucs naturals a casa, m'arruïnaria feliç". En Marc Coll, de 44 anys i de Sant Cugat del Vallès, deixa clar amb aquestes paraules quin és l'objectiu i filosofia del negoci del qual n'és el fundador. Romàntics és una empresa catalana amb només set treballadors que ofereix sucs naturals frescos de fruites acabades d'esprémer sense additius i conservant el gust i els nutrients amb la finalitat d'oferir un producte 100% natural i de millor qualitat al consumidor.

El projecte va començar l'any 2005 amb tres socis i amb molts obstacles que van estar a punt de provocar que Coll llancés la tovallola. Amb constància i fe, però, l'empresa va remuntar i ara ven sucs a més de 400 punts de venda de Barcelona i Madrid, on té els magatzems. Però Romàntics arribarà d'aquí poc a tot l'Estat espanyol sent la marca pionera en utilitzar l'alta pressió per tractar els seus productes, sistema que s'empra a Holanda, lloc on Coll va trobar el re-impuls del seu negoci.

Un inici ple d'obstacles 
Coll treballava en una multinacional catalana del sector agroalimentari i va decidir deixar-ho tot i emprendre el seu propi negoci, el que havia somiat des de feia temps, gràcies a haver-se familiaritzat amb el món dels sucs i al soci que va conèixer a Anglaterra, que el va ajudar a iniciar el projecte. Amb la inversió feta a totes les màquines de producció, Coll i el seu cosí espremien els sucs durant la nit i els repartien de dia per diferents punts de Barcelona i rodalia. El polígon on estaven instal·lats de Polinyà, però, va patir una greu inundació que va espatllar la maquinària i les fruites. Tot i així, les ganes van permetre poder seguir endavant.

"Tenia clar que havia d'aprendre molt del consumidor, quedant-me als bars a veure com reaccionava la gent", explica Coll. En aquell moment, Romàntics ja era present a punts com El Corte Inglés o al grup Areas dels aeroports de Madrid i Barcelona, sempre produint volums més petits i assequibles per minimitzar risc i inversió. L'any 2009, l'empresa va deixar Barcelona per produir a prop dels tarongers de Múrcia però va ser víctima d'una estafa que va estar a punt de provocar l'abandonament del projecte. Gràcies a l'ajuda econòmica externa i, sobretot, a un nou sistema de tractament, però, el negoci va aconseguir tirar endavant.

L'alta pressió i les aliances a Holanda, claus de l'èxit 
L'any 2011, acabada la mala experiència a Múrcia, Romàntics va interessar-se per la tècnica de l'alta pressió, coneguda com a pascalització, que consisteix a sotmetre els sucs acabats d'esprémer a la pressió de l'aigua. Una tècnica que va poder-la aplicar a Holanda on ara es produeixen tot els seus productes i que ha acabat sent la clau de l'èxit. Els sucs es creen allà i tarden un dia i mig en arribar a Barcelona i Madrid, i gràcies a aquest bon funcionament l'empresa ven ara un milió de sucs a l'any i el 2014 va facturar 1,4 milions d'euros.

La fàbrica d'Holanda està a 4 graus i allà espremen la fruita, el suc de la qual es posa dins d'una ampolla que s'introdueix en una màquina on es sotmet a la pressió de l'aigua que és tan gran com 10 vegades el lloc més fons de l'oceà pacífic. "Això fa que els fongs, llevats i bacteris morin però sense afectar a cap nutrient ni al sabor, amb un suc que segueix viu i madurant a l'interior de l'ampolla sense patògens, que en fred et dura 30 dies", explica Coll.

Nous projectes de creixement
Romàntics manté una relació molt bona amb Carrefour, client des de fa anys de la marca i amb el qual ha arribat a un nou acord. A partir de l'any que ve, la cadena de supermercats oferirà, per primera vegada a les botigues que té a tot l'Estat, sucs de l'empresa catalana produïts a Holanda per 3,5 euros el litre. Ara mateix, una ampolla de 250 cl. costa 1,99 euros, el que fa preveure un apropament al consumidor per l'estalvi que significa. El negoci de Coll també està venent sucs en botigues que la marca Starbucks té a Madrid i Barcelona, un període de proves que de moment està sent un èxit.

"Estem molt contents i som optimistes de cara al creixement que ens poden comportar aquests nous projectes, fer diners és difícil perquè treballem i sobrevivim en marges molt petits per fer accessible a la gent un suc de primera qualitat", explica Coll, que assegura que tot just ara comencen a tenir els primers beneficis. L'empresa preveu que amb els acords amb Carrefour i Starbucks es podrà doblar la venda de sucs arribant als dos milions aquest any.

Millorar la qualitat de vida, objectiu de la varietat de sucs
Actualment, els sucs que produeix Romàntics van des dels més simples de taronja sola o acompanyada de maduixa o mango, entre d'altres, però també n'hi ha de ben variats com pinya colada, mango amb fruites de la passió, i ara també es volen impulsar sucs amb vegetals. "La gent no acostuma a fer-se sucs naturals perquè surten més cars que els industrials, la crisi no ajuda perquè la prioritat és sobreviure i cuidar-se és un privilegi quan hauria de ser la base del benestar", assegura Coll.

Quan transformes el teu negoci en un somni, sovint et trobes amb molts entrebancs que has de saber superar, i això és el que li va passar exactament al Marc Coll. "Tothom hauria de ser autònom alguna vegada per saber apreciar el que costa la feina. El món emprenedor et fa ser més persona i et fa sentir més viu", conclou Coll.

Avui et destaquem
El més llegit