Empreses saludables, treballadors productius

L'estrès laboral causa fins al 30% de les baixes a Espanya amb un cost estimat de 8.000 milions d'euros per a les organitzacions empresarials

L'estrès laboral afecta a més de 40 milions de persones a tota Europa | Acistock L'estrès laboral afecta a més de 40 milions de persones a tota Europa | Acistock

"Què és més important per la salut laboral, tenir un bon metge o un bon cap?". Amb aquesta pregunta del conseller delegat del grup DKV, Josep Santacreu, arrenca la presentació de la Guía para el Bienestar Emocional en las Organizaciones, a Foment del Treball. El mateix dirigent hi dóna resposta amb dues dades: la gent de més de 95 anys té en comú que s'ha mantingut activa fins més enllà dels 80 anys i, a més, dobla la mitjana en les estadístiques sobre satisfacció laboral durant la seva carrera activa. "L'empresa té una responsabilitat en l'esperança i la qualitat de vida de la població", concloïa.

L'informe de DKV aporta diverses dades que reforcen aquesta tesi, com, per exemple, que les situacions d'estrès són les causants de fins al 30% de les baixes laborals a Espanya, amb un cost estimat de 8.000 milions d'euros. L'estrès afecta a més de 40 milions de persones a tota Europa, i el 40% dels treballadors creuen que els seus efectes no es gestionen bé des de les organitzacions.

L'estudi assenyala l'estrès com el principal risc psicosocial en el treball, seguit per la violència a la feina, l'assetjament laboral, l'assetjament sexual i la inseguretat contractual. El director general de la Fundació Salud y Persona, Joan Pinyol, considera indispensable actuar-hi tant per garantir el benestar dels treballadors com per assegurar el bon funcionament de les organitzacions: "Les persones emocionalment saludables són més productives, tenen un major compromís i minimitzen l'absentisme.

Pinyol:  "Les persones emocionalment saludables són més productives" 

L'impacte en el negoci és evident: segons l'Organització Mundial de la Salut (OMS), per cada euro invertit en programes de promoció de la salut a la feina hi ha un retorn d'entre 2,3 i 5,9 milions d'euros per caiguda de l'absentisme i dels costos de la malaltia" assenyala.

Origen del problema 

Una de les claus per actuar contra l'estrès és detectar els factors de risc que el poden generar, i aquest és una de les principals aportacions de l'informe. Segons l'estudi del DKV, hi ha fins a sis factors que poden desembocar en problemes de salut.

  1. Alt grau d'exigència: fixar objectius inassolibles, mantenir un alt grau de tensió productiva durant el temps o exposar als treballadors a riscos físics és un dels principals factors de risc.
  2. Excés de control: la manca de control sobre la mateixa feina i la limitació del poder de decisió sobre com dur a terme les tasques pròpies pot derivar en complicacions psicosocials.
  3. Manca de suport: un altre dels factors de risc és la sensació de manca de suport a la feina feta per part de la direcció o dels mateixos companys de feina.
  4. Assetjament: una de les principals causes de l'estrès. L'assetjament i la violència és un dels factors menys tractats, però presents en les organitzacions.
  5. Conflicte: la manca de concreció en els rols de les persones dins dels equips i de les seves responsabilitats és una font de conflictes que poden acabar causant l'estrès.
  6. Mala gestió dels canvis: les organitzacions tenen una responsabilitat en la informació i bona gestió dels canvis que poden tenir un impacte en la feina i el dia a dia dels treballadors.

Pinyol, però, adverteix que no només s'ha de mirar a l'interior de l'empresa per entendre quins factors poden afectar a la salut dels treballadors. "Existeixen factors externs, però que també influeixen en el benestar, com pot ser la pèrdua d'una persona, les relacions personals, l'estil de vida o la conciliació i la seguretat econòmica".

L'informe dóna les claus per detectar aquests símptomes de l'estrès i altres riscos psicosocials en els treballadors. Totes aquestes situacions provoquen un canvi en la manera de pensar i comportar-se que són visibles amb una estratègia de prevenció. Segons l'estudi, aquests símptomes es poden dividir entre els emocionals –com un alt grau d'irritabilitat, ansietat o fatiga-, els cognitius –com la manca de concentració-, conductuals –nerviosisme o agressivitat- i els problemes de salut física i emocional.

Prevenció i entorns saludables

Una de les claus per reduir l'estrès i l'absentisme laboral és la prevenció, que passa per la creació d'entorns de feina saludables. "Consisteix en una estratègia en la qual els treballadors i els directius col·laboren en la promoció de la salut física i emocional, la seguretat i benestar dels treballadors i en la sostenibilitat del projecte per garantir la posició dels empleats", indica Pinyol.

Aquesta màxima es concreta en alguns punts que es poden aplicar en entorns laborals, que poden anar des de la simple escolta activa dels treballadors, fins a l'anàlisi de plans de salut d'altres organitzacions i l'aplicació d'estratègies avaluables i revisables. I, de la mateixa manera que els orígens de l'estrès poden ser intrínsecs o extrínsecs a l'empresa, la seva prevenció també es pot treballar des de fora de l'entorn laboral. L'estudi assenyala quatre punts clau:

  • Descans: imprescindible per la salut mental i emocional.
  • Alimentació: uns bons hàbits són el primer pas per la prevenció de l'estrès.
  • Exercici: la millor teràpia contra l'ansietat. L'exercici permet alliberar endorfines, millorant així l'estat d'ànim.
  • Evita l'alcohol, el tabac i altres drogues: els efectes de les drogues són estimulants a curt termini, però comporten greus conseqüències per la salut física i emocional.
Més informació
Directives perfilen l'empresa saludable a Sant Cugat
Apps per fer exercici a la feina
Els catalans prioritzen els aliments saludables en les seves compres
Avui et destaquem
El més llegit