Totón Comella: "Quan tens un negoci estàs obligat a aprendre cada dia"

La dissenyadora, que acaba de vendre la seva marca TCN a un fons d'inversió, es planteja un nou projecte empresarial a la seva mida

Totón Comella, durant la seva participació a l'acte de Teixidores d'Idees | Cedida
Totón Comella, durant la seva participació a l'acte de Teixidores d'Idees | Cedida

La constància i la capacitat de reciclar-se professionalment. Aquestes són les claus de l'èxit empresarial segons Totón Comella. La dissenyadora maresmenca, fundadora de la marca TCN, exemplifica ella mateixa l'èxit de les emprenedores amb la seva empresa de roba femenina. El seu secret, assegura, ha estat treballar de forma constant i aprenent sempre a reciclar-se, cosa que està fent ara de nou després d'haver venut la seva empresa. Així ho ha explicat en una trobada del col·lectiu Teixidores d'Idees, promoguda per la Federació d'Associacions i Gremis Empresarials del Maresme (FAGEM).

"Jo no pensava a ser empresària, jo volia fer alguna cosa que m'agradés i vaig començar a dissenyar patrons", explica. Així va ser com Comella va crear, l'any 86 i de forma pràcticament autodidacta, una marca de moda per a dones que es va acabar consolidant com un dels referents de la moda íntima i bany a escala internacional. "Tenia molt clar el tipus de producte que volia, però quan tens una empresa també has d'aprendre a parlar amb proveïdors, a negociar preus, a fer comunicació", explica.

A principis de 2017, la dissenyadora va vendre l'empresa TCN a un fons d'inversió i es va desvincular de la marca que va crear. Segons explica, els primers anys a la seva empresa van ser "magnífics" però als últims temps, "tot girava entorn dels números i això em va desgastar", confessa. "El món empresarial és molt dur, ha de prendre moltes decisions i de vegades no t'agrada el que has de fer", afegeix. L'esgotament la va portar a prendre aquesta decisió.

Un esgotament que també té a veure amb els canvis en el món de la moda i del consum: "TCN ha marcat un estil, i deixar aquesta petjada és tot un orgull, però avui en dia fas una col·lecció nova i a la primera desfilada ja te l'han copiat. La gent ja no valora tant els acabats i els detalls, tot es consumeix molt ràpidament".

Totón Comella, durant la seva participació a l'acte | Cedida
Totón Comella, durant la seva participació a l'acte de Teixidores d'Idees | Cedida



No obstant això, amb els mesos de descans, veu les coses d'una altra manera. "Estava convençuda de vendre el negoci, però ara no tant". Per això, ara Comella no descarta ara iniciar un nou projecte empresarial a la seva mida, que tingui a veure amb una altra de les seves passions, el dibuix. "Sempre he dibuixat però ara això em faltava, perquè avui en dia tot es fa digitalment", explica.

Tenir la ment oberta

En la seva trobada amb les empresàries del Maresme, Comella les va encoratjar a "tenir la ment oberta i ser valenta". Segons Comella, no s'ha de tenir por a no saber de tot perquè "la vida sempre t'ensenya". A més, assegura que "cal estar molt al dia. Quan tens un negoci estàs obligat a aprendre cada dia" afirma. Per Comella, les claus per emprendre són "tenir-ho clar, ser molt treballador, ser molt constant i anar a aprendre".

Més informació
La moda de Núria Basi més enllà de Da Vinci
Els Basi venen a Lacoste el seu negoci a Espanya
Darrere la 080: què es cou a la rebotiga?
Avui et destaquem
Comentaris