"Per crear una aplicació d'èxit s'ha d'identificar un problema concret"

Segons Carles Ferreiro, fundador d'AppCircus, plataforma que organitza els Mobile Premier Awards, tenir accés a un gran capital no és imprescindible per crear una 'app'

Imagina't que vas a un supermercat i tens dos milions de galetes amb les quals competir, com et diferencies de la competència? Això és el que passa al sector de les apps, on només hi ha dues botigues d'aplicacions, l'App Store i el Google Play Store, i milers de desenvolupadors creant apps cada dia. "En els darrers cinc anys, a l'univers de les apps, hem vist com la innovació ha tingut lloc a tot arreu. És un sector immens però només té uns set anys de vida", argumenta Carles Ferreiro, fundador d'AppCircus, plataforma que organitza els Mobile Premier Awards d'aquest dilluns a la sala Apolo de Barcelona, en el marc del Mobile World Congress, i que enguany celebren la desena edició.

Ferreiro va entrar al món de la innovació mòbil l'any 2000 a San Francisco. El 2007, de tornada a Barcelona, va fundar Dotopen, una empresa amb seu a Barcelona que té la innovació oberta com a premissa. "M'interessa tot el que és pensar en la innovació com un procés creatiu i de transformació". A partir d'aquesta filosofia, el 2009 Ferreiro crea AppCircus, uns esdeveniments internacionals que s'encarreguen de reunir a les aplicacions mòbils més innovadores.

Quin és l'objectiu d'AppCircus?
És un esdeveniment que permet reunir a les comunitats locals i donar visibilitat als projectes d'emprenedoria emergent d'una manera ràpida i escalable. Fem una crida i es presenten unes 30 o 50 aplicacions, el jurat online tria les 10 millors, i aquestes es presenten a l'escenari amb tres minuts. Cada any fem entre 25 i 40 esdeveniments arreu del món, entre els quals hi ha els Mobile Premier Awards d'aquest dilluns. Aquest any hem fet esdeveniments a Oslo, Nova York, San Francisco, Madrid, Lió, Montevideo, Bogotà i Dubai,...

Què es necessita per crear una aplicació d'èxit?
El que requereix fer una bona aplicació no és tenir accés a un gran capital, el gran capital et permetrà desenvolupar un projecte empresarial d'una certa dimensió. Però per fer una bona aplicació bàsicament el que necessites és identificar un problema molt concret, compartit per molta gent, que es pugui solucionar mitjançant la tecnologia d'una app i donar una resposta molt intuïtiva, senzilla i fàcil de fer servir. I després crear un model de negoci al seu voltant, això no requereix un gran capital, requereix talent i el talent està repartit arreu del món. Fa dos anys vam tenir una aplicació del sector salut que venia de Sud-àfrica.

Quines són les apps que més creixen? En quines àrees?
Salut per exemple té molt recorregut, és un dels espais que més està en transformació gràcies a la tecnologia digital. Salut vinculada al benestar com ara l'esport i la vida saludable, però també la salut des d'un punt de vista mèdic. Per exemple el guanyador de fa dos anys era Social Diabetes, un projecte català vinculat al col·lectiu dels diabètics, amb unes necessitats concretes. Un altre sector que creix any rere any és el de l'educació. Hi ha una generació que cada vegada demana més presència digital en l'experiència educativa. Una altra àrea és tot el que té a veure amb la millora de la vida urbana i l'optimització del teu temps. L'economia col·laborativa a través de les aplicacions ha transformat el sector hoteler, de transport, de paqueteria... Hem tret el poder de les grans empreses i l'hem traslladat cap a una emprenedoria molt més fragmentada, d'iniciatives petites que representen oportunitats molt interessants.

Però l'oci i l'entreteniment segueixen formant el gruix més gran d'aplicacions...
Com a gruix sí, perquè hi ha una forma de consum digital que és passiu, receptor de continguts, no de solucions. Ara passem moltes hores mirant pantalles. El casual gaming és un format que està penetrant a un mercat de masses. Fins ara els videojocs eren un mercat minoritari, però els jocs casuals que s'han introduït a través del mòbil els utilitza molta més gent, han convertit el videojocs en un consum de masses. Però en aquest espai no hi ha tanta innovació com la que et canvia l'estil de vida. Hi ha diverses maneres de mirar la innovació, per a mi la innovació té un componen social, de com avancem com a societat i com solucionem problemes. En aquest sentit les apps estan fent una contribució molt important. 

Què valora el jurat dels Mobile Premier Awards?
El jurat cada any és diferent i té una impremta personal. No estem avaluant aplicacions pel seu potencial inversor, estem valorant la seva proposició de valor, si és innovadora, la usabilitat, és a dir, una app per molt que intenti resoldre un problema si no és fàcil de fer servir no funcionarà. I també la sostenibilitat del model. Has de resoldre una cosa i fer-ho bé, no intentis resoldre-ho tot.

Quin seria l'equip dels quatre fantàstics d'una aplicació?
Fa uns anys la tecnologia tenia molt pes a les aplicacions i tenir-ne expertesa era complicat. Ara el perfil tècnic és donar per suposat, si no el tens el pots comprar. El que és més important és entendre l'usuari: a qui et dirigeixes, com resols el seu problema i com fas que l'experiència d'usuari sigui positiva. Evidentment necessites desenvolupadors però necessites algú que entengui l'experiència d'usuari, algú que tingui coneixements de model de negoci, com crear valor en aquest ecosistema... Els cinc pilars són: comunicació, negoci, usabilitat i disseny i tecnologia. Sempre que et faltin una d'aquestes potes el projecte estarà encara en desenvolupament.

A Internet és fàcil crear però no monetitzar.
Sí, és difícil crear un model de negoci, però de vegades el que és més difícil és tenir un model de creixement. Hi ha models de negoci que funcionen si tu tens 100.000 usuaris i el repte no és el model de negoci sinó arribar a 10.000 milions d'usuaris, per tant un perfil de comunicació i de creixement en aplicacions és fonamental. En aquest sentit, hi ha molts exemples d'aplicacions que són fantàstiques i que els hi falta un model de negoci viable, o aplicacions que ho tenien tot de cara però mai van arribar a tenir una massa crítica suficient.

El funcionament de les botigues d'aplicacions han pervertit el sector?
Sembla que si no tens 5 estrelles la teva app no existeix. Més del 90% de les aplicacions mai recuperen la seva inversió i això és un problema, però concretament és un problema de maduresa del sector. El 2014 el mercat de les aplicacions va arribar als 100.000 milions de dòlars de facturació anuals. És un sector immens però té uns set anys de vida! El procés de maduració del sector farà que tot això canviï, que no vol dir que al final hi hagi cinc grans empreses, voldrà dir que tothom tindrà clar que per entrar en aquest sector necessitaràs uns determinats requisits, no com ara que tothom mou la seva fitxa i puja una aplicació. No hi ha barrera d'entrada per aparèixer a l'App Store i el Google Play. Hi ha una sobre oferta i la cadena de distribució del producte té mancances. Et pot passar que tinguis una aplicació molt bona a tots els nivells i impossible de trobar. S'han de gastar molts diners amb màrqueting per aconseguir visibilitat, per això els nostres esdeveniments són tan importants, per treure el cap!

Barcelona és capaç d'atreure el talent internacional?
I tant! És cert que hi ha ecosistemes madurs d'èxit com Silicon Valley, amb un poder d'atracció, però no necessàriament tots els projectes neixen allà. Molts projectes neixen arreu del món, encara que en algun moment del seu desenvolupament passen per Silicon Valley, com a trampolí pel seu creixement global. A Barcelona hi ha molts esdeveniments internacionals com el que fem aquest dilluns el Mobile Premiar Awards, on hi ha els guanyadors de tots els AppCircus. És a dir, els 16 millors venen el primer dia del MWC i aprofiten que Barcelona es converteix en el centre del món. Ara bé, nosaltres ens centrem a donar visibilitat al món local, a tota la innovació que hi ha a Barcelona i a Espanya.
Avui et destaquem
El més llegit