El teu cap t'ha preguntat si ets feliç?

Set de cada 10 persones no se senten motivades amb la seva situació laboral, una dada estadística destacada aquest dimarts Dia Mundial de la Felicitat. Un bon percentatge no està vinculada amb la seva sempre i, sincerament, la societat ho assumeix com una cosa normal.

En alguns casos, la mateixa empresa evita preocupar-se pels empleats i la seva felicitat personal. Són prioritaris els beneficis i les persones són vistes com a part de la maquinària de producció. Segurament, si aquesta forma de pensar canviés, tot milloraria. I molt!

Demanar sobre la felicitat de l'equip

Fa un temps li demanava a un amic aquesta qüestió: "Quan va ser la darrera vegada que el teu cap et va demanar si ets feliç a la feina?". Em va mirar sorprès i em va comentar que feia 15 anys que treballava a la mateixa empresa i que mai li havien demanat res semblant. Aquesta pregunta no costa diners, només una petita quantitat de temps i molta implicació. Preocupar-se realment per l'equip és la clau de tot i s'ha de fer efectiu de forma pràctica. Demanar a cadascuna de les persones com es troben ho pot canviar tot.

"Tots tenim sentiments i necessitats que no es tenen en compte a l'entorn laboral i ens hem de preocupar com a caps"

Hem de deixar de parlar de recursos humans i començar a parlar de persones. Tots tenim sentiments i necessitats que no es tenen en compte a l'entorn laboral i ens hem de preocupar com a caps. Així tots se sentiran més a gust i serà un benefici per a les dues bandes (empleats i empresa).

Passar de 'recurs' a 'persona'

A les companyies seguim un model tradicional de gestió, molt semblant al que aplicava Henry Ford: la producció en sèrie, on hi ha un esquema molt jeràrquic i totalment centrat en la producció. Aquesta forma d'entendre el sistema contempla les persones com una peça més de la línia de producció, no com el que són: persones i no màquines. I això està canviant, perquè els empleats ja no cerquen treballar en organitzacions que pensen així, sinó on sentir-se motivats i desenvolupar tasques que els agradin. Un "com estàs avui?", "has passat un bon cap de setmana?" o "tens algun problema?" són preguntes que ajuden a humanitzar les empreses.

Els valors i l'ADN de qualsevol companyia han d'estar formats per tots els integrants de l'organització, posar-los per davant, i llavors, vindran els resultats. Ja hi ha empreses que ho apliquen, com Zappos, Virgin, Semco, HolaLuz o Infojobs.

"És necessari que la nostra forma de relacionar-nos canviï i hem de començar a preguntar al nostre equip si són feliços a la feina"

Qualsevol persona, si veu que el seu cap es preocupa per ella, posarà un somriure a la seva ment i sentirà que és important. Llavors, desenvoluparà amb més il·lusió la seva feina. Tots ens volem sentir valorats i que es tinguin en compte els nostres sentiments, necessitats i situació personal. A més, també volem aportar alguna cosa a la societat amb les tasques que desenvolupem. Sentir que la nostra feina té un sentit i ens motiva. Per aconseguir que el canvi de 'recurs' a 'persona' es doni és necessari que la nostra forma de relacionar-nos canviï i hem de començar a preguntar al nostre equip si són feliços a la feina.

En el moment que la teva companyia es comença a preocupar per tu, tu et comences a preocupar per la teva empresa i vols anar més enllà. Això és el que moltes organitzacions encara no tenen en compte. En el moment que comencin a preguntar als seus equips si són feliços, veuran que estaran creant un millor clima de feina i que com a empresa seran més innovadors, més àgils i, sobretot, tindran millors relacions que els duran a l'èxit.

Com a cas pràctic i per concloure, explicaré que a la nostra empresa els dilluns demanem a cadascuna de les persones de l'equip com està el seu nivell de felicitat. És una pregunta que es fa just abans de començar la reunió setmanal i cada persona comenta com li va anar la setmana anterior, identificant els moments de conflicte o de felicitat. En 15 minuts ho tenim fet, però ens ajuda a conèixer com estem totes i tots i a cercar solucions si és necessari.

Més informació
Com enamorar els teus treballadors
7 hàbits matinals per ser més feliç a la feina
El fracàs també forma part de l'èxit empresarial
Avui et destaquem
El més llegit