Digital Society World Congress

Ja tenim aquí una nova edició del Mobile World Congress, una trobada de referència mundial en una de les tecnologies més rellevants del món. I com cada any, tornem a tenir el cor dividit entre mirar-ho amb orgull o mirar-ho fent-ne una anàlisi crítica. Amb orgull perquè és veritat que vénen les més altes instàncies de tot el món i s'hi remenen les cireres de la indústria; però també amb anàlisi crítica perquè continua semblant que hi ha una excessiva desconnexió entre el que passa a Fira de Barcelona i el que li passa a la gent de la nostra ciutat i el nostre país. I quan aquest sentiment de cor dividit s'allarga tant, més de 10 anys, alguna cosa passa.

El Mobile World Congress va començar el 2006 sent una trobada d'empreses d'enginyeria que es trobaven per mostrar i mercadejar els seus aparells i la seva tecnologia, i aquí el divorci era amb els empresaris d'altres indústries que no fossin les telecomunicacions, que en la seva majoria no acabaven d'entendre com els telèfons podrien canviar el món.

Els fets, però, s'han anat mostrant cada cop més contundents, i ara la gent d'empresa d'altres sectors ja s'hi acosta per mirar d'entendre què passarà perquè ja saben que els afectarà. I això ha fet canviar el congrés, que cada cop és més una trobada de gent de negocis de molts sectors, i no pas només d'enginyers (tot i que aquests encara són els més nombrosos).

Aquest any hi podrem veure la gent de La Caixa ensenyant al món el seu Imagine, un banc només pel mòbil adreçat a públic jove. Però també hi tindrem als de Ford ensenyant com seran els cotxes connectats, a gent d'empreses farmacèutiques i assistencials mostrant com seran els nous serveis de salut... i Barcelona ja s'ha espavilat a guanyar posició en aquest eix i organitza un altre esdeveniment paral·lel, el 4YFN, específicament dedicat al món dels negocis i l'emprenedoria. Així que ara ja tenim dos enfocaments: el de l'enginyeria, consolidat i madur; i el dels negocis, emergent i creixent.

Les converses de mecànics (sobre el pes, les mides o el color dels telèfons) van deixant cada cop més espai a les converses de models de negoci i transformació digital de sectors empresarials concrets. Però aquella sensació de desconnexió amb la ciutat encara es manté, i la causa és que en aquests 10 anys que fa que acollim el Mobile World Congress hi ha una cosa que ha canviat molt, molt, a casa nostra: la ciutadania.

Ara tenim una ciutadania molt més empoderada, en part també gràcies a aquesta tecnologia que ens permet relacionar-nos més, i sovint millor. Si fa deu anys els nostres empresaris sentien que aquest congrés no era el seu (i s'ha anat corregint), ara el que ens passa és que els nostres ciutadans senten que aquests congrés no és el seu (i ho haurem de corregir).

El Mobile World Congress l'organitza la GSMA, que és l'associació mundial que reuneix les empreses operadores de mòbil. I el congrés que volen i necessiten és un congrés d'enginyeria. Barcelona va escoltar el seu teixit empresarial i emprenedor i va reaccionar inventant el 4YFN, un espai per parlar de negocis. I ara ens tocarà tornar a reaccionar i proposar un espai per debatre i treballar els reptes i oportunitats que la tecnologia suposa per a la ciutadania.

Aquesta setmana la Mobile World Capital Barcelona ja ha presentat un estudi sobre l'escletxa digital a la ciutat de Barcelona, el primer que es fa d'aquestes característiques al món, per entendre millor els usos i necessitats al voltant de la tecnologia barri a barri. Anem pel bon camí. Però la ciutadania també vol parlar de privacitat, cada cop més conscient del reguitzell de dades personals que generen aquestes andròmines (i d'ètica, i de drets i deures). I de la mateixa manera que es parla de com canviaran les indústries, també volem parlar de com canviarà la política (i la defensa del bé comú), la cultura (i no només l'oci), el treball (que la digitalització destrueix llocs de treball ja és una evidència), i un llarg etcètera.

El Mobile World Congress va començar sent un congrés d'enginyeria que ha evolucionat impulsant un congrés empresarial multisectorial. Ara li toca tornar a evolucionar i promoure també un congrés de la societat i ciutadania digital. Si cal que el nom sigui en anglès, Digital Society World Congress. Si volem entendre cap on anem, a més a més de Mark Zuckerberg, també necessitem escoltar les reflexions de Josep Maria Esquirol.
Avui et destaquem
El més llegit