El fenomen Apple: 34.000 iPhones venuts per hora   

Apple ha publicat recentment els seus resultats, amb un excepcional record de 74.600 milions de dòlars de vendes, i uns beneficis de 18.000 milions, dos terços dels quals provenen de les vendes de l'iPhone. Aquesta ha estat una fita històrica. Mai abans una empresa havia assolit tal nivell de vendes i de beneficis en tan poc temps.

En el darrer quadrimestre del 2014, Apple va vendre 34.000 iPhones per hora. El iPhone sol va doblar les vendes de Microsoft i va triplicar els ingressos de Google. En la guerra dels mòbils, el hardware encara compta. En el món digital, immersa en l'economia del coneixement, Apple triomfa encara venent dispositius físics.

Apple va decidir, ja a finals dels 90, escapar del sector dels PCs, el seu nínxol original. L'Apple 1 (1976), un estrambòtic dispositiu pensat per techies, va inaugurar la categoria de productes coneguts posteriorment com a ordinadors personals. Però l'entrada d'IBM en el negoci, seguida d'innumerables clònics, va forçar una nova innovació radical: el llançament de l'iPod, que va canviar les regles del joc de la indústria musical.

El 2007, però, apareix la màquina que ha canviat el món en la darrera dècada: l'iPhone. Mentre els líders de la telefonia mòbil, com Nokia, enfocaven la seva estratègia en fer productes de continuïtat (telèfons més petits, més bonics, més barats), Apple intersecciona la indústria de la telefonia mòbil amb internet, i genera el fenomen iPhone, al que segueix l'iPad el 2010.

Apple és el paradigma d'empresa que crea contínuament noves "onades d'avantatge competitiu transitori", en termes de direcció estratègica moderna. Apple innova més, més ràpid i millor que els seus competidors, de forma continuada. Malgrat competir amb una combinació única de disseny industrial i creació d'un ecosistema de productes compatibles, el pressupost d'R D d'Apple per aquest primer quatrimestre puja a 1.900 milions de dòlars, amb un increment del 42% respecte a l'any anterior.

Com la majoria d'empreses tecnològiques, Apple no fa públiques les seves línies de recerca, tot i que sí que estan accessibles els seus registres de patents. I, com a empresa global, escull els seus emplaçaments per R D en funció de la densitat de talent existent. Shinzo Abe, el primer ministre japonès, va fer pública aquesta setmana la notícia de què Apple construiria un nou centre de recerca state-of-the-art (recerca fronterera) al Japó. Un altre centre està projectat a Cambridge (Regne Unit), que s'unirà als instituts d'R D d'Apple a Shangai, Tel Aviv i Cupertino (la seva seu central a Califòrnia).

Si haguéssim invertit en Apple a principis dels 2000, la nostra inversió s'hauria multiplicat per 120. Si ho haguéssim fet fa dos anys, hauríem doblat la inversió. La prematura mort del gran geni creatiu de la nostra era, Steve Jobs, sembla que no ha perjudicat, malgrat els rumors, la increïble trajectòria d'Apple.
Avui et destaquem
El més llegit