El repte: d'administrar a gestionar persones

Els industrials fa anys van apostar per la qualitat, entesa com l'instrument clau per diferenciar els seus productes i aconseguir la competitivitat en els mercats globals. Uns mercats que de forma dinàmica i accelerada plantegen nous reptes, en els quals competir per preu és una batalla perduda. Una competència que exigeix analitzar les tendències tant explicites com implícites i ser capaç de donar respostes ràpides i anticipades.

Assolir la qualitat en els productes i una resposta ràpida per aprofitar les oportunitats i conquerir l'acceptació del client, exigeix interioritzar la innovació, la internacionalització i la millora permanent de la cartera de productes. Unes exigències que han d'anar acompanyades de la voluntat d'assumir les problemàtiques d'entorns amb regulacions asimètrics i amb escassa protecció davant les còpies i falsificacions.

En conseqüència l'escenari de competència actual obliga en primer lloc, i de forma progressiva, a afrontar el repte de la fabricació intel·ligent, el que implica l'ús de les tecnologies computacionals i Internet, amb la finalitat de disposar de sistemes capaços de processar i emmagatzemar la informació, així com transformar les fàbriques en plantes digitalitzades i que integrin sistemes automàtics intel·ligents, robots, els quals, de forma àgil, tenen la capacitat d'interactuar entre si i simultàniament amb les persones.

En segon lloc la necessitat de disposar de persones formades, preparades, cohesionades i motivades. Un equip de professionals que assumeixen els reptes de la indústria, com desafiaments en l'àmbit personal.

A més complexitat, a major nivell de tecnificació i automatització, emergeix amb més força la importància de l'equip humà. La gestió del capital humà es converteix en la clau de l'èxit de les organitzacions, per això les organitzacions han d'entendre i assumir com a pròpies la problemàtica en què es troba la societat actual, la qual està immersa en un escenari d'altíssima volatilitat.

Avui en dia, les informacions i els fets es produeixen de forma accelerada. La relativitat guanya terreny i les incerteses s'imposen en les relacions personals i en les professionals. Afrontar aquest entorn, comporta assumir la importància dels equips humans, que configuren les organitzacions i 'l'estat d'ànim' de les persones que els configuren. Un equip motivat, compromès amb l'organització, és la base de l'èxit quant als reptes que l'activitat diària presenta. Una motivació que està directament associada en la forma de gestionar les emocions pròpies i com aquestes s'imbriquen en les relacions amb els altres.

Sens dubte, afrontar el binomi emocions/motivacions i entendre com aquest binomi condiciona el progrés i èxit de tota organització, és un dels desafiaments claus de les empreses, que volen millorar i consolidar les seves posicions. Gestionar la intel·ligència emocional en un entorn canviant i de crisi i evitar les transicions accelerades dels estats de desencís als d'eufòria en un instat són qüestions claus a resoldre per totes les organitzacions. Unes organitzacions que, amb molta freqüència, segueixen tenint departaments d'administració de personal en lloc de departament de gestió de recursos humans.

Ara que s'inicia un nou any, en el que els projectes s'acaben de perfilar i s'entomen les accions per aprofitar la millora dels indicadors macroeconòmics, crec que és el moment d'assumir, d'una vegada per totes, la importància de les persones que configuren les organitzacions.

Cuidar-les, potenciar-les i garantir el seu progrés professional i personal, de forma simbiòtica amb el progrés de tota organització, esdevé sens dubte l'autèntic taló d'Aquil·les a resoldre.

De fer-ho o no fer-ho, d'encertar o no en la seva gestió està en joc la competència i el progrés de tota organització. És per aquesta raó, que hom pot afirmar que de res serveix la inversió en tecnologia, sense invertir a millorar o potenciar el capital humà.
Avui et destaquem
El més llegit