El repte del 080

La història de Catalunya dels darrers 150 anys no s'explica sense tenir en compte el paper de la indústria tèxtil. El sector va ser el motor de la industrialització del país i va mantenir la seva hegemonia com a locomotora econòmica fins a la dècada dels setanta del segle passat. En l'actualitat -després de successives crisis mundials, la darrera de les quals encara estem superant-, la indústria tèxtil representa prop del 4% del PIB industrial català, segons dades del 2014, i es manté com a tractor al conjunt de l'Estat, amb el 40% del total del volum de negoci.

Així mateix, el subsector de la moda (que aglutina la fabricació de peces de vestuari de confecció i gènere de punt) compta amb més de 2.600 empreses a Catalunya, que donen feina a unes 11.000 persones i que generen un volum de negoci de prop de 1.500 milions d'euros. I això, sense oblidar el paper clau que juga el tèxtil en el món del comerç, amb més de 10.000 establiments i 32.000 ocupats arreu de Catalunya.

Aquesta allau de xifres ens ajuda a dimensionar la importància del sector per a l'economia catalana i justifiquen una iniciativa com la passarel·la 080 Barcelona Fashion, que des del 2007 impulsa el Govern de la Generalitat a través del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM). Amb el 080, el Govern Català vol posar en valor dos importants actius: d'una banda, la tradició de la indústria tèxtil del país, i d'una altra, el prestigi de Catalunya, i sobretot de la seva capital, Barcelona, com a pol de talent del disseny i de la moda.

Els objectius de la passarel·la catalana són ben clars: consolidar-nos com a referent de la creació i projecció del disseny de moda, contribuir a la internacionalització i alhora a la relocalització de la producció tèxtil a Catalunya. Perquè més enllà del glamur del món de les desfilades de moda, el 080 Barcelona Fashion reconeix la seva vocació empresarial, en el benentès que sense una indústria al darrer de ben poc serviria aquest magnífic aparador. De fet, una de les obsessions del certamen és la generació de negoci, i obtenir retorn de la inversió pública que representa. Amb aquesta intenció, recentment hem realitzat un estudi -inèdit en el món de les passarel·les- de l'impacte econòmic a partir d'una enquesta realitzada als mateixos dissenyadors i marques que hi desfilen. Segons ells mateixos ens van contestar, la participació a la 080 els hi va representar el 2015 en xifres globals un increment de la facturació de 13,2 milions d'euros i un augment de les exportacions de 5,3 milions d'euros.

Les dades ens indiquen que anem pel bon camí, i en aquesta 19a edició que estem celebrant al llarg d'aquesta setmana al Teatre Nacional de Catalunya, reiterem l'aposta decidida pel negoci de la moda. Per això, de forma paral·lela a l'activitat de la passarel·la, tornem a celebrar el 080 Fashion Showroom, un espai professional de venda i exposició que impulsem en col·laboració amb el Clúster Català de la Moda (MODACC), una iniciativa que vol potenciar els contactes comercials internacionalment entre les marques de moda catalanes i una missió inversa de compradors de països com els Estats Units, Xina, Mèxic, Rússia, Itàlia, França, Bèlgica o Japó, entre compradors de països com Estats Units, Xina, Mèxic, Rússia, Itàlia, França, Bèlgica o Japó, entre compradors, agents i/o distribuïdors de prestigi.

De cara a 2017, la intenció del 080 i del clúster Modacc és complementar l'atracció de compradors de grans cadenes i agents comercials amb compradors de plataformes de venda online de moda de tot el món. Tot plegat, l'aspiració és anar millorant edició rere edició en creativitat, qualitat i visió comercial, però per fer-ho cal la complicitat de tots els agents implicats, en especial dels dissenyadors i marques de moda, ja que el 080 Barcelona Fashion és una eina posada el servei del sector. La indústria catalana del tèxtil-moda arribarà tan lluny com s'ho proposi, i nosaltres hi serem al costat.
Avui et destaquem
El més llegit