El sexe de les idees

No sé si les idees han de ser masculines o femenines. El que sí que sé és que les idees haurien de ser promíscues: reproduir-se, hibridar-se, barrejar-se, acoblar-se i creuar-se constantment per generar noves idees. Una idea combinada, sumada amb una altra pot generar idees de valor infinitament superior.

Avui, en innovació, sabem que el flux d'idees (el deal flow) és el fonament crític de tot sistema innovador. Existeix una base probabilística a la innovació: és necessari tenir moltes idees, generar moltes oportunitats, avaluar moltes opcions, i analitzar moltes propostes perquè realment alguna d'elles signifiqui una disrupció o un revulsiu pel nostre negoci. Aquesta aproximació desafia els mètodes clàssics de gestió de la innovació.

Normalment les organitzacions són poc fèrtils generant idees. Aleshores, s'enamoren de les poques idees que tenen. I pateixen el que hem denominat "la síndrome del fil únic". De fet, moltes organitzacions fracassen en els seus intents innovadors perquè pateixen la síndrome de la idea única: tenen una, o unes poques idees, i intenten per tots els mitjans que aquestes arribin a ser un èxit en el mercat.

Molts directius i equips innovadors destinen molts més recursos a impulsar males idees cap al mercat que a generar bones oportunitats. Efectivament, la gènesi és important. En el disseny d'un sistema d'innovació, la fase de generació d'oportunitats és determinant. I en la gènesi, s'han de destinar recursos. La mateixa natura, novament, ens mostra el camí: es precisen milions d'espermatozous per fertilitzar un sol òvul. La natura no estalvia recursos en la gènesi. Igualment, en lloc de tenir una sola idea i consentir-la, protegir-la i consentir-li els defectes (com un fill únic), l'estratègia vàlida en organitzacions innovadores és generar moltes oportunitats, i sotmetre-les a un sever procés de selecció. Només aquelles que superin tots els testos i filtres necessaris seran realment susceptibles d'arribar al mercat.

Estem farts de veure empreses que generen algunes poques idees, des del si dels seus equips directius, i es bolquen obsessivament en les mateixes. I organismes de promoció econòmica als quals arriben emprenedors amb idees sovint sense sentit, però que són defensats i consentits amb compassió. Tolerància zero amb les males idees! Una empresa serà fèrtil en les seves iniciatives innovadores si és capaç d'obrir la seva xarxa, de donar entrada a un nou flux d'idees estranyes, alienes al seu model de negoci clàssic. I això no s'aconseguirà des del cor del mateix negoci, amb les persones que estan immerses en el dia a dia i atrapades pels paradigmes del passat.

Incorporem gent d'altres entorns, d'altres sectors, d'altres països en la gènesi de les idees (d'aquí el concepte de "innovació oberta"). Busquem oportunitats que ja estan funcionant en altres entorns per importar-les i alimentar els nostres emprenedors. Analitzem quines possibilitats ens genera el canvi tecnològic sense precedents que estem patint. Però no ens quedem amb la primera idea que tinguem ni amb la mateixa gent que ha generat les idees del passat.
Avui et destaquem
El més llegit