Sigues part del canvi elèctric

Fa molts anys, vaig llegir una frase de Gandhi que, aleshores, i sense res a veure amb la mobilitat elèctrica, em va impactar. Deia així: "Sigues tu mateix el canvi que desitges veure en el món". Avui em ve constantment a la memòria. Vivim en un món partícip d'un gran procés de canvi, entre d'altres, de la manera de moure'ns. I crec firmament que és un tema de corresponsabilitat. No serveix de res que organismes públics i empreses remem en una direcció si tots i cadascun de nosaltres no fem un pas endavant, un pas cap al canvi.

I sí, canviar pot significar haver de modificar els nostres hàbits, però no necessàriament hem de perdre res pel camí. Al contrari, quan parlem de canvi cap a la mobilitat elèctrica, aquest principi és de màxima realitat. El canvi climàtic –derivat de l'escalfament global provocat per un sobre excés de CO₂ en l'atmosfera– i la mala qualitat de l'aire a les ciutats –sobretot per l'excés de NOx i partícules, la majoria derivades del transport–, fan de la mobilitat elèctrica un gran aliat que ens pot ajudar a pal·liar el problema que tenim.

A Espanya, el 26% de les emissions de CO₂ són derivades del transport i de la mitjana d'emissions d'un turisme el 2017, que segons l'Associació de Constructors Europeus d'Automoció (ACEA), és de 115 grams de CO₂ per quilòmetre recorregut. Avui dia, tenint en compte el mix actual de producció d'electricitat de l'Estat, si canviéssim tots els cotxes que recorren les carreteres per vehicles elèctrics, aconseguirem reduir un 65% les emissions i arribar a aconseguir al voltant de 40 grams de CO₂ per quilòmetre recorregut. I això ara, però cal tenir en compte que el sector elèctric tendeix cap a un model de producció d'energia lliure totalment d'emissions.

"Si canviéssim tots els cotxes que recorren les carreteres per vehicles elèctrics, aconseguirem reduir un 65% les emissions"

La mobilitat elèctrica és, així, un gran aliat de TOTS i per a TOTS. I dic TOTS en el sentit més ampli de la paraula. Actualment és a l'agenda política mundial. Per exemple, el Regne Unit ha començat ja el seu camí cap a la ROAD ZERO emission; París vol prohibir els vehicles dièsel l'any 2024 i els de gasolina el 2030; i recentment, el mateix Govern espanyol ha posat damunt la taula l'objectiu que des del 2040 ja no es puguin vendre vehicles amb emissions directe de CO₂ a l'Estat espanyol.

Però és que, a més, la mobilitat elèctrica ocupa un lloc important en els plans estratègics de la indústria de l'automòbil. La millora de la tecnologia d'emmagatzematge –creix l'autonomia- i l'abaratiment de les bateries –i per tant del preu final del vehicle– són les claus de la seva forta aposta per la fabricació de vehicles elèctrics: està previst que arribin al mercat prop de 50 nous models elèctrics el 2020.

I el més important: la mobilitat elèctrica ja és a la ment dels consumidors. 40 de cada 100 conductors de l'Estat estan ja disposats a comprar-se un cotxe elèctric.

L'escenari no pot tenir millor pinta: aliat contra el canvi climàtic, majors autonomies dels vehicles, preus d'adquisició a la baixa... Què falta per tancar el cercle? Doncs que desaparegui aquesta "por" a no disposar de recàrrega quan la necessitis i siguis on siguis.

"Falta que desaparegui aquesta 'por' a no disposar de recàrrega quan la necessitis i siguis on siguis"

I des d'Endesa hem llançat un gran repte per assegurar que, en els pròxims cinc anys, tothom qui elegeixi un vehicle elèctric tingui un accés de recàrrega segons les seves necessitats. La voluntat és facilitar la disponibilitat de la infraestructura de recàrrega sense haver de canviar els comportaments dels consumidors: a casa, mentre es fa la compra, quan es va al lloc d'oci preferit o quan se n'va de vacances.

Més info: Catalunya tindrà 88 punts públics de recàrrega ràpida de vehicle elèctric

Aquest serà, sense dubte, el gran canvi. Fer el pas cap a la mobilitat elèctrica ja no serà una qüestió de "valents", sinó que aconseguirem democratitzar l'ús de la mobilitat elèctrica. És només qüestió de temps, de cada com menys temps.

Referències

Informe Deloitte “Un modelo energético sostenible para España en 2050”. Pàgina 44: “Considerando el mix de generación eléctrica actual, el vehículo eléctrico consigue reducir un 70% de las emisiones GEI respecto a un vehículo convencional”.

Més informació
Arriba a Barcelona el primer cotxe elèctric d'Avancar
15 hores d'ús gratuït d'un cotxe elèctric
Avui et destaquem
El més llegit