L’empresa post-covid

El món està canviant molt ràpid. La covid-19 ha estat un accelerador de macro-tendències semblant al vent de popa que de cop canvia la velocitat dels vaixells de vela que hom pot veure en el litoral de la ciutat, aquí a Barcelona. Fa uns dies vaig tenir la sort de participar en una trobada de més de cent directius, empresaris i emprenedors, organitzada per Netmentora, la major xarxa europea de líders d’empresa que dona suport a persones emprenedores i a la creació d’ocupació. Una iniciativa de la que formo part.

Les nombroses taules rodones i temàtiques van permetre una discussió oberta sobre el món covid i post-covid i crear una Guia de Reflexió i Acció. El repte econòmic que emergirà és gegantí en una societat que canvia com ho fa l’economia i els seus sectors econòmics que veuran una recuperació asimètrica amb guanyadors i perdedors. Els canvis són multidimensionals i per entendre’ls no hi ha res millor que la col·laboració, el debat i l’intercanvi.

D’aquest intercanvi en ressalten un bon grapat d’idees. La primera, sobre una societat que canvia amb reptes profunds que demanen nous lideratges empresarials: la igualtat, el paper de la dona i la sostenibilitat. La societat demana nous lideratges econòmics amb més propòsit, una empresa ciutadana i responsable. Empreses que captivaran els consumidors no només a través dels seus productes, sinó també de les seves polítiques de gestió del talent i gestió mediambiental.

"La societat demana nous lideratges econòmics amb més propòsit, una empresa ciutadana i responsable"

La segona, un consumidor amb molta més informació i poder. Un consumidor que escull davant l’ampli ventall d’opcions que ofereix la llarga cua de productes que es venen a la xarxa (long tail) i que marca l’agenda d’innovació de les empreses. El canvi massiu que hem experimentat aquest any amb la compra de productes per internet, genera ajustaments a tota la cadena de valor. Nous canals apareixen i altres minven o inclús desapareixen.

La tercera, les oportunitats i els riscs que sorgeixen de la innovació i la digitalització. La innovació serà disruptiva o no serà. Per guanyar mercats o crear-ne de nous, els canvis han de ser bruscs i els serveis oferts han de ser diferents. L’automòbil n’és un bon exemple amb la tendència creixent a pagar per ús en comptes de pagar per la propietat del vehicle. La digitalització és l’eina que permet accelerar tots aquest canvis. Permet l’automatització, l’eficiència, la immediatesa, i la capacitat il·limitada entre d’altres. Crearà també un impacte en la societat perquè canviarà l’oferta de treball i tots ens hi haurem d’ajustar.

"Un nou lideratge generador de confiança, inspirador i cooperant ens ajudarà a accelerar la recuperació que tant necessiten les nostres empreses i la nostra gent"

La competència, en un món molt dividit avui, sembla que serà cada cop més gran. Per guanyar competitivitat serà cada cop més necessària la cooperació entre empresa, govern i societat. Començant a nivell local, aquí a la ciutat regional, però també internacional aprofitant la potencia de l’especialització i els clústers tecnològics.

Un nou lideratge generador de confiança, inspirador i cooperant ens ajudarà a convertir les idees de la Guia de Reflexió i Acció per l’empresa post-covid en acció, i ajudarà sense cap dubte a accelerar la recuperació que tant necessiten les nostres empreses i la nostra gent.

Més informació
Lliçons de la Covid-19 per a les empreses familiars
Avui et destaquem
El més llegit