Fortnite for dummies

Si darrerament heu estat en contacte amb algun mainatge —vostre o d’altri— li haureu vist fer en alguna ocasió uns moviments espasmòdics que van d’allò més imperceptible a la coreografia més elaborada. Ho fan de manera automàgica. Al pati de l’escola, a casa, al carrer, a l’aula i a la cua del súper. Els veureu fer el Fresh, el Floss, el Take the L, l’Electro Shuffle, el Robot i el Best Mates entre altres. Si teniu fills, ja sabeu de què us parlo, si sou educadors encara més.

Doncs bé, resulta que aquesta reedició del ball de Sant Vito que està recorrent el món és culpa d’un joc: el ‘Fortnite: Battle Royale’. En un principi no aporta res massa nou: un shooter en tercera persona on 100 jugadors lluiten individualment, per parelles o en grups de quatre per veure qui sobreviu en una illa. De fet, és un plagi d’un altre joc. Al setembre del 2017 es va llençar per Windows, Mac, Playstation i XBox, però ha estat aquest abril quan el joc ha sortit per iOS —de franc amb micropagaments— que s’ha convertit en un fenomen.

El joc té més de 45 milions de jugadors i segons Forbes, al març ja havia guanyat més de 223 milions de dòlars. Només en la seva versió mòbil factura més d’un milió de dòlars cada dia. És el joc més vist a Twitch —el Netflix de les partides de videojocs— i s’ha convertit en un fenòmen cultural de masses on esportistes d’elit i estrelles de l’espectacle es repten públicament. Sony i Microsoft admeten que els increments de subscripcions que han tingut a les seves plataformes de joc en línia des de setembre de l’any passat són degudes al ‘Fortnite’.

El seu èxit es basa en els dissenys dels personatges, els balls i que el joc sigui mòbil. El disseny dels personatges era en un principi realista amb un toc tètric à la Tim Burton, però el disseny final és tipus còmic, que els fa més amigables tot i que al final disparen trets al cap a boca de canó. L’altra part de l’èxit són els balls que els personatges fan quan pelen algú o guanyen la partida; balls coneguts de vídeos virals d’internet que connecten amb una cultura de fans prèvia fent que el joc surti de les consoles i s’estengui per patis d’escola, cases, carrers i aules. I finalment la mobilitat: la versió per iOS ha fet que el joc hagi entrat a les aules amb els mòbils.

I pares i educadors què hem de fer? La solució la tenim en un article i una sèrie d’estudis de la Universitat de Stanford (sí Stanford) que recomana una dieta digital equilibrada. La tesi és que Fortnite —en general, la major part dels videojocs— tenen aspectes positius i negatius. Ignorar-los o prohibir-los no serveix de res i a sobre fa que ens perdem els aspectes positius que puguin tenir. Els mainatges que juguen a jocs com el ‘Fortnite: Battle Royale’ practiquen el treball en equip, la col·laboració, la planificació per aconseguir un objectiu, el pensament estratègic i la comprensió espacial. Els experts educadors de Stanford recomanen als pares jugar amb els fills i als educadors d’incorporar aquestes estratègies al treball de l’aula (això sí, amb el mòbil a la motxilla). L’altra línia de treball pels educadors és parlar del joc obertament a classe utilitzant el joc com a excusa: els valors que transmet, el disseny dels personatges masculins i femenins, els estereotips de gènere, el tractament de les diferents races, l’argot que utilitzen en parlar, els biaixos dels doblatges en els diferents idiomes, etc.

L’altre debat que és necessari, aquest a l’aula i amb els pares, és el de l’evolució dels jocs, els mecanismes dels dissenyadors per fer-los cada cop més addictius, si recullen dades dels jugadors —directament, mitjançant la connexió a xarxes socials o via micropagaments—, com passar-se hores matant gent redueix l’empatia dels jugadors i si el fet d’estar constantment exposats a expressions facials de personatges digitals dificulta els mainatges la interpretació del llenguatge no verbal facial. De moment corro a instal·lar-me el Fortnite d’amagat de mon fill per a poder respondre totes aquestes qüestions i per entrenar-me a ballar el Take the L millor que ell.

Més informació
Marlowe, Magnum, Torra i Twitter
"¿Estoy hablando con el propietario de este bot?"
I de passada que els treguin el Soma
Avui et destaquem
El més llegit