'Packaging': Innovació i conveniència per un usuari més exigent

Imagini un envàs que es connectés a una app per avisar sobre possible al·lèrgens. O un packaging de pasta que ens permetés calcular racions. O inclús una llauna capaç de canviar de color per indicar quan el nostre refresc està a la temperatura ideal pel seu consum. Deixi de fantasiejar. Aquestes solucions són reals i són només una petita mostra de com està canviant el sector de l'embalatge. El packaging ha deixat de ser una indústria productora de simples contenidors de productes per a convertir-se en una creadora d'elements estratègics de comunicació, essencials en la decisió de compra de l'usuari.

Aquest canvi de paradigma ha transformat completament aquesta indústria transversal present en la pràctica totalitat d'activitats econòmiques. El packaging és ara una qüestió multidisciplinar, on entren en joc el disseny, el màrqueting, la comunicació, la sostenibilitat, l'estratègia de venda, els processos de fabricació, la logística o el retail..

Darrera de tota transformació hi ha un motor de canvi. En aquest cas, el factor decisiu ha estat l'evolució de les prioritats de l'usuari, cada cop més informat i, en conseqüència, més exigent. Diversos estudis mostren com més del 60% dels consumidors escullen un producte pel packaging, mentre que el 41% repeteix segons la seva primera interacció amb l'envàs. Entre les qüestions més valorades pel comprador contemporani hi trobem la facilitat d'ús, la informació mostrada, l'aplicació de sistemes intel·ligents i interactius i, per descomptat, la sostenibilitat.

Una combinació de factors que podríem resumir en un sol concepte: conveniència. Sens dubte, l'element transversal que explica l'èxit del packaging en el temps, més enllà de tendències i canvis de prioritats del consumidor. Per què van triomfar en el seu moment les llaunes de sopa Campbell, les càpsules individuals de cafè o el simple cartó que agafar les nostres begudes calentes? La resposta la trobem en la seva capacitat d'oferir una experiència d'ús satisfactòria a l'usuari.

El gran canvi és el perfil dels nostres consumidors, cada cop més connectats i informats. A igualtat en la qualitat dels productes en competència, el packaging es converteix en un element definitiu en la decisió de compra. Després de tot, la primera impressió és el que compta, i això és precisament el que ofereix la indústria de l'envasat.

La necessitat d'oferir un packaging capaç de respondre a les necessitats dels nous consumidors han revolucionat el sector del packaging. Sens dubte, treballem en una de les indústries més innovadores. Som pioners en el desenvolupament de tecnologies, en la digitalització de processos i en la investigació de nous materials.

"La necessitat d'oferir un packaging capaç de respondre a les necessitats dels nous consumidors han revolucionat el sector"

Un dels camps en els quals més està avançant el packaging és en l'aplicació de solucions sostenibles, no només en el disseny del producte final, sinó en tots els processos. No és només qüestió de conscienciació i de responsabilitat corporativa. La sostenibilitat es tracta ja com un model de negoci. A través de la reformulació dels processos per primer l'ús de fonts energètiques sostenibles i matèries primeres respectuoses amb el medi ambient s'estan creant solucions que no només contribueixen a reduir l'impacte mediambiental de la indústria, sinó que donen com a resultat processos més eficients i, per tant, un retorn econòmic superior.

Innovació també en l'automatització dels processos. Camps com la robòtica ja són una realitat en certes fases. La seva entrada comporta una reducció en les despeses i una major producció, a més de més seguretat i control sobre els processos. Gràcies a les innovacions tecnològiques dels últims anys hem multiplicat les opcions de traçabilitat i control en tot el procés. Avui, el fabricant té informació en temps real del lloc i l'estat exacte en què es troba el seu producte des de la seva fabricació fins a la seva arribada al lineal.

Aquestes innovacions tenen sentit perquè responen a un mateix objectiu: aspirar a l'excel·lència en l'experiència d'ús del consumidor. Ara bé, sabem realment què vol l'usuari? Les marques inverteixen pressupostos molt elevats en estudis de mercat que tracten de desxifrar aquesta incògnita, així que alguna idea tenim. Les tendències parlen de sostenibilitat, facilitat d'ús, interactivitat i, encara més, l'smart packaging. I ens dirigim cap aquí. Ens trobem en plena transició cap a solucions de packaging interactives. Estem començant a veure envasos amb capacitat d'informar sobre l'estat del producte en temps real i d'interactuar amb ell per a millorar la seva conservació i allargar la seva vida útil. De nou, un pas més en l'oferta de valor a través del packaging. Un nou avanç en la conveniència.

Des d'aquest dimarts i fins a l'11 de maig, Hispack, el saló de packaging, procés i logística de Fira de Barcelona, mostrarà tota aquesta transformació i les tendències que estan marcant l'evolució de l'envàs i l'embalatge. Amb uns 800 expositors directes i 185 ponents, la fira acull a tots els actors protagonistes del sector i ofereix al visitant el millor catàleg del packaging que està marcant el pas en el sector, així com un avançament de les tecnologies que revolucionaran el mercat en els anys vinents. Una cita imprescindible per diferents perfils professionals que interactuen amb el packaging en la seva activitat diària.

Més informació
El sector del packaging de l'Anoia busca sinergies
El packaging reivindica el seu èxit
Font Packaging, el cartró a mida
Hispack i FoodTech Barcelona sumaran 1.100 expositors
Avui et destaquem
El més llegit