Mobile o com albirà el futur

Aquesta setmana s'ha fet públic que Catalunya va tancar 2016 amb un volum d'exportacions que arribà als 65.142 milions, un 2% més que el 2015, o el que és el mateix el 25,6% de les exportacions del total de l'Estat. Un creixement de les exportacions ampli quant a sectors entre els quals destaquen el de béns d'equip, la química o l'automòbil; i també quant a mercats com es constata amb un increment de les exportacions molt superior al creixement de la zona euro (0,7%) o al d'Alemanya (1,2%), un nou record que evidencia la capacitat industrial del país que ha assumit els reptes de competitivitat i globalització exportant productes de qualitat i alt valor afegit, tot assumint els conceptes propis de la digitalització.

Unes xifres importants que es coneixen quan truca a la porta el Barcelona Mobile World Congress 2017. La setmana propera Barcelona tornarà a ser, i ja seran 11 vegades consecutives, el punt de trobada referencial per als professionals de la telefonia mòbil i també la capital mundial dels nadius digitals, les empreses més innovadores i de la indústria 4.0, aquella que sap que la clau esdevé incorporà als productes connectivitat i intel·ligència artificial. Uns dies que permetran conèixer el futur que es dibuixa en l'horitzó, no només en els diversos àmbits d'aplicació de la indústria mòbil com Smart Cities, Màrqueting Digital, aplicacions de la Salut, logística, oci, Cloud Computing, Bigdata, Smart products o Ciberseguretat, sinó també per conèixer a noves persones, identificar oportunitats i avançar en els processos encaminats a cooperar en xarxa i interactuar en els nous ecosistemes altament tecnificats, tecnològicament avançats, propis de la societat 4.0.

Exportacions, Indústria i tecnologia esdevé una triada cabdal per avançar amb pas decidit cap al futur. Ara bé per fer-ho cal assumir que la manufactura 4.0 no és convertir les fabriques en fabriques intel·ligents, no és només millorar la productivitat substituint humans per robots. La indústria 4.0 és també, i bàsicament, dissenyar i fabricar productes intel·ligents. La tecnologia, com es certificarà novament la pròxima setmana a Barcelona, permet que tots els productes estiguin connectats i esdevinguin intel·ligents, conseqüentment tot, absolutament tot, ha de redissenyar-se, reinventar-se, des de la indumentària, als estris de la llar i de les oficines, els objectes adreçats a l'oci o a l'aprenentatge, als vehicles o instruments de mobilitat de persones i mercaderies i, naturalment, el tractament de la mobilitat urbana i en especial l'aportació de serveis i productes en els últims 500 metres.

Un enorme repte que obliga a potenciar el coneixement incrementant la dotació de capital per afrontar els desafiaments de l'indústria 4.0. Per fer-ho, cal acceptar que els models i mètodes emprats en l'actualitat, tal com s'albira cada any en el Mobile World Congress, estan esdevenint obsolets de forma accelerada en observar els requeriments de l'esdevenidor i dels futurs professionals; els models d'aprenentatge i aplicació del coneixement de les organitzacions més avançades; i a l'analitzar com els natius digitals s'informen, es relacionen, aprenen i actuen.

En conseqüència cal treballar amb la mirada posada en el futur i actuar en tres eixos: El primer eix és el relatiu en assumir la digitalització i la cooperació, una assignatura pendent per a moltes empreses. El segon és el relatiu als sistemes experts i simuladors híbrids quant a món real i virtual; i el tercer eix d'actuació resideix en assumir la necessitat de cooperar per innovar i competir trencant compartiments estancs i assumint amb determinació els reptes que es dibuixen a l'horitzó. Tres reptes coneguts i que van ser assumits per les empreses que la pròxima setmana mostraran els seus productes al Mobile i que les han convertit en motors de futurs. Unes empreses que ens mostren el camí el qual inexorablement cal seguir.
Avui et destaquem
El més llegit