Verkami: la referència en 'crowdfunding' cultural

Molt recentment vaig tenir ocasió de conèixer a Jonás Sala, cofundador de l'empresa Verkami i propietària de la plataforma de gestió de mecenatge on-line, del mateix nom.

Les plataformes de crowfunding o micromecentatge estan vivint els seus moments més brillants, tant a Europa com a EUA. El senzill fet de que qualsevol usuari pugui aportar petites quantitats de diners i ajudar a un emprenedor a fer realitat la creació del seu projecte, empresa, negoci o qualsevol activitat que sigui digne de rebre diners d'altri, ja és de per si una experiència enriquidora. Diuen que l'altruisme forma part de la definició de la raça humana.

El cas de Verkami, es més destacable de la resta de plataformes de gestió del micromecenatge, doncs estan centrats en la cerca d' aportacions per a projectes culturals. En uns moments tan complicats, i on els impostos relacionats amb la cultura estan al 21%, poder obtenir finançament per a desenvolupar qualsevol tipus d'espectacle, teatre, cinema ...escriure un llibre etc... és una tasca que diu molt a favor de les persones que estan al darrera d'aquesta iniciativa.

Així, al mecenes que realitza la seva aportació mitjançant Verkami se li ofereix la possibilitat d'obtenir una "gratitud" per a participar en la donació. Aquesta "gratitud" no és en forma econòmica, sinó en forma d'obsequi, com ara obtenir els primers exemplars dedicats del llibre que s'ha ajudat a publicar, rebre les primeres maquetes del disc que s'ha ajuda a finançar, participar en les estrenes o rodatges de les pel·lícules...en el film de Silvia Quer, - 1714, el preu de la llibertat – finançat a partir de Verkami, els donants de més quantitat seran qui faran d'actors a la pel·lícula portant la Senyera, com a "premi" a la seva col·laboració al projecte.

Des del 2010, Verkami ha ajudat a finançar 1727 projectes, gestionant ("aixecant", en l'argot financer) uns 8.4 M€, amb una mitjana d'aportació per part del mecenes d'uns 40€ i amb un percentatge d'assoliment del finançament demanat del 70%. Tot i això, amb "només" un cost del 5% que és el que demana Verkami al titular del projecte per a gestionar les aportacions dels mecenes mitjançant la seva plataforma.

Una iniciativa que permet que a aquest país la cultura sigui una mica més a prop nostre, una mica més a prop del consumidor de cultura.


Marc Roca és interim manager, assessor d'start-ups, expert en la gestió del canvi i publica regularment els seus articles al seu blog personal.
Avui et destaquem
El més llegit