Les empreses valencianes han d'avançar en tecnologia i coneixement

L'Observatori GECE, impulsat per Bankia i l'Ivie, observa un pes decreixent dels consells d'administració en les corporacions del País Valencià

Mercadona, exemple d'empresa valenciana Mercadona, exemple d'empresa valenciana

Les empreses valencianes se situen per davall del nivell mitjà de competitivitat a Espanya, ja que només el 23,4% d'elles es troba entre les més competitives, 1,6 punts per davall de la mitjana nacional. "No s'observa una tendència favorable en el període 2014-2017 que permeta reduir la diferència amb les empreses espanyoles", apunta l'Informe 4, de l'Observatori sobre Govern, Estratègia i Competitivitat de les Empreses (GECE), impulsat per Bankia i l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques (Ivie), en col·laboració amb la Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de València (CEFUV). El text recomana "alinear accions de tots els actors involucrats a fomentar el creixement empresarial, fomentar l'orientació cap a la tecnologia i el coneixement, així com l'adopció de sistemes de govern que promoguen la transparència i la rendició de comptes".

Un dels motius que sembla llastrar la competitivitat de les companyies valencianes és la seua "escassa orientació cap a la realització d'activitats intensives en tecnologia i coneixement". Mentre al País Valencià el valor afegit de les empreses que operen en sectors industrials d'alta tecnologia no supera l'1% (i decreix una dècima entre 2014 i 2017), el pes de les empreses d'aquest tipus a Espanya se situa en el 6,4% (creix dues dècimes en el mateix període).

L'informe apunta que persisteix el problema de l'escassa dimensió de les empreses valencianes

Les empreses de recent creació no estan contribuint a reduir aquesta diferència, ja que només el 29,5% del valor afegit generat per les empreses valencianes de menys de cinc anys s'associa a sectors intensius en tecnologia, enfront del 33,5% de l'observat a escala nacional. A més de l'especialització sectorial valenciana com a limitador de la capacitat competitiva, persisteix a la regió el problema de l'escassa dimensió de les empreses.

Les empreses valencianes tenien en 2017 una grandària mitjana de 20,1 treballadors, enfront dels 25,7 empleats de les empreses espanyoles.

Empreses d'un únic accionista

D'altra banda, les empreses de valencianes concentren cada vegada més les seues estructures de capital en un únic accionista, mentre que s'observa un pes decreixent dels consells d'administració. En 2017, el percentatge d'empreses amb un accionista únic se situa en el 57,1%, quatre punts per damunt de la mateixa dada a Espanya.

Respecte a les empreses familiars, encara que milloren lleument la seua competitivitat, ja que del 23,6% que se situaven en el grup de les més competitives -en 2014 s'ha passat al 25,4% en 2017-, mostren els mateixos problemes comentats per al conjunt d'empreses.

Més info: “La incertesa és el pitjor escenari per a l'empresa”

L'especialització sectorial poc intensiva en tecnologia i coneixement s'accentua en el cas de les familiars i el pes d'aquests sectors en la contribució al valor afegit generat pel conjunt de les empreses familiars s'ha anat reduint en aquest període. Si en 2014, el 46,2% del valor afegit el generaven empreses familiars de mitjana-alta i alta intensitat tecnològica o de coneixement, en 2017 aquest percentatge cau a la meitat fins al 23,2%. Una de les causes d'aquesta escassa intensitat tecnològica i en coneixement de les empreses familiars valencianes es troba en l'elevat pes que té el sector del comerç i reparació (poc intensiu en tecnologia), que concentra el 49,1% del valor afegit generat pel total de les familiars.

Avui et destaquem
El més llegit