Pagar més de 100 dòlars per un concert pot ser una bona queixalada a la nòmina | iStock

prèmium

Per què són tan cares les entrades a concerts d’estadi?

Ed Sheeran va ser l’artista que més va facturar amb els seus concerts el 2018, amb 429,4 milions de dòlars, gràcies a gairebé 5 milions d’entrades venudes a 80 dòlars de mitjana

Segons les dades de Billboard, Ed Sheeran va ser el músic que més recaptació va aconseguir amb els seus concerts l’any 2018, amb una facturació total de 429,4 milions de dòlars, molt per davant dels 315,1 de Taylor Swift. 4.800.441 fans del britànic no en van tenir prou amb l’anodina aparició de Sheeran a la setena temporada de Joc de Trons i van decidir omplir els 99 concerts que van conformar la gira Divide, pagant un preu mitjà de 80,90 dòlars per entrada.

Una tarifa de 80 dòlars per escoltar en viu balades com Perfect pot semblar fora de mercat, però el cert és que Sheeran va ser l’artista amb la mitjana de preus més accessible entre els més exitosos de l’any passat. Les entrades pels concerts de The Rolling Stones es van vendre a uns 159 dòlars, mentre que les dels Eagles anaven sobre els 152 dòlars i les de Justin Timberlake es van moure pels 145. 

Viure un gran concert sol ser una experiència gratificant, però que deixa un bon forat a la butxaca. El motiu dels preus és senzill: la recaptació es reparteix en molts calaixos.

Joc de concerts

En el seu anuari de 2014, la Asociación de Promotores Musicales (APM) va fer l’exercici de dividir la recaptació d’un concert i adjudicar quin percentatge de la mateixa va a cada destinatari. El joc parteix del supòsit creïble en un concert a Espanya, com seria un aforament complert de 50.873 persones amb entrades a 53,50 euros de mitjana, el que donaria una recaptació total de 2.721.705 euros. Comencem:

- El primer 21% d’una entrada d’aquell moment es destinaria al pagament de l’IVA. 472.362 € per les arques públiques per la celebració d’un sol concert. Matís important: en l’actualitat, l’IVA dels concerts està al 10%, pel que la diferència hauria d’impactar en una rebaixa en el preu de les entrades o un augment en els guanys d’artistes i promotors.

- Un cop descomptat l’IVA toca pagar el 10% a les empreses de gestió de venda d’entrades. En total, 272.170 € per aquests distribuïdors.

- Prop d’un 10% és també la tarifa que els promotors han de pagar l’SGAE pels protegir els drets d’autor en els seus espectacles. En total, i segons l’APM, 224.934 € que van a l’entitat gestors dels autors.

- I cal comptar també en aquesta facturació totes les despeses en promoció i producció de l’espectacle, que solen representar el 30% de la caixa. En total, 816.511 euros destinats a empaperar les ciutats, inundar les xarxes socials d’anuncis i muntar un escenari d’impacte.

Fins aquí, el repartiment del benefici brut de l’espectacle. 1.785.978 euros –el 71% de la caixa- destinats a pagar impostos, tributs a entitats gestores, serveis de venda, agències de màrqueting i muntadors.

En la banda dels beneficis nets ens queden 935.726 euros a repartir en dues úniques partides. L’artista, que se sol portar un 90% d’aquesta porció, o 842.154 euros, i, finalment, el promotor, que s’endú 93.572 euros, el 10% restant.

Pagar més de 100 dòlars per un concert pot ser una bona queixalada a la nòmina, però, a canvi, es pot viure una experiència a recordar per sempre més –a no ser que el concert sigui d’Ed Sheeran. Com dirien els AC/DC, Let there be rock.