Paul Newman no només va triomfar a la gran pantalla

Afterwork

Paul Newman, un seductor també a la taula

L’actor va replicar el seu èxit a les pantalles amb la companyia d’alimentació orgànica Newman’s Own, que porta més de 500 milions de dòlars de beneficis donats íntegrament a projectes solidaris

Paul Newman era un d’aquells actors perfeccionistes, als que els agradaven les coses ben fetes, tant en l’àmbit professional com en el personal. La millor mostra és l’anècdota vinculada amb el naixement de la seva companyia d’alimentació orgànica Newman’s Own, fundada el 1982. A l’hivern de 1980, l’intèrpret es va ajuntar amb el seu veí i biògraf Aaron Edward Hotchner per provar diferents salses casolanes per les amanides, fins que van poder cridar eureka. Tan contents estaven de la seva troballa que van voler tastar-la de seguida, però tot va semblar anar-se’n en orris quan van veure que no tenien res per moure la barreja. “En Paul va sortir de la casa i va anar corrent al riu, a buscar la seva pala de canoa. Li vaig dir que era boig, que allò no estava esterilitzat, però ell ja tenia un aparell per moure la salsa”, declarava Hotchner en una entrevista al The New York Times. La parella va oferir el plat als seus veïns i allò, sense registre d’intoxicacions, va ser l’inici de la gran aventura empresarial de Newman.

No podem pensar en la Newman’s Own com una aventura menor i paral·lela a l’exitosa carrera artística de l’actor. Paul Newman va fer de la seva marca d’alimentació un projecte personal, en el que s’hi va involucrar al 100% buscant el màxim de beneficis. I ho va fer des que va prendre la decisió que, atesa la gran rebuda del públic als seus primers producte, tots els beneficis de la seva empresa anirien a causes benèfiques.

Així va ser com l’actor va decidir passar d’una gestió empresarial basada en la improvisació i el “divertimento” a crear una estrutura professional, amb directius contrastats, plans de màrqueting i estratègies a mig i llarg termini. Els resultats parlen per si sols: el 2016 la companyia ha registrat vendes anuals superiors als 600 milions de dòlars i els beneficis acumulats en els seus 35 anys d’història superaran aquest any els 500 milions. I tots, destinats a causes benèfiques.

Una quantitat gens menyspreable si tenim en compte que suposa més que la facturació acumulada de tota la filmografia de Paul Newman. Però quina és la clau de l’èxit de Newman’s Own? Els experts en màrqueting no dubten a assenyalar la combinació de productes de primera qualitat i un discurs solidari que ha configurat una xarxa de compradors fidels. Juntament a aquests dos factors, cal afegir la lleialtat de la marca al seu producte estrella. El catàleg de l’empresa compta avui amb 324 elements, però les salses per a les amanides segueixen sent les més venudes. De vinagre balsàmic, recepta italiana, o la clàssica Caesar.

Baralla per l’era post-Newman

La història de Newman’s Own, però, també té els seus moments foscos, com la disputa que va començar amb la mort de l’actor, l’any 2008, i que encara avui dura. Paul Newman va deixar la propietat de la companyia i de la fundació vinculada al seus assessor, Robert Forrester. Una decisió que, a l’inici, va ser acceptada per la família, però que avui és una font de baralles legals entre les dues parts.

La filla gran de Newman, Susan, acusa Forrester d’haver “segrestat la companyia per canviar els seus principis i aprofitar-se’n”, i denuncia que el directiu es va apujar el salari més de 100.000 dòlars en un període de tres anys. Acusacions que, de moment, semblen no molestar els consumidors.