L'ampliació de l'aeroport del Prat haurà d'esperar tres anys més

Està previst que les obres de la nova terminal satèl·lit i l'engrandiment de la pista mar s'acabin cap al 2029

L'interior de l'aeroport del Prat, en una imatge d'arxiu | ACN L'interior de l'aeroport del Prat, en una imatge d'arxiu | ACN

El president d'Aena, Maurici Lucena, ha admès que les obres d'ampliació de l'aeroport del Prat s'endarreriran uns tres anys en relació al calendari previst com a conseqüència de la pandèmia. Lucena ha comentat que a mitjans de març la companyia presentarà una proposta de reformulació de les actuacions previstes en el DORA II (2022-2027) i que ja inclourà que l'inici de les actuacions a l'Aeroport del Prat es desplacin al període final. La companyia té previst la construcció de la nova terminal satèl·lit i l'engrandiment de la pista mar. En un principi, havien d'acabar el 2026, però finalment s'espera que no serà fins el 2029.  

Ho ha anunciat Lucena durant la roda de premsa de presentació dels resultats del 2020, on també ha explicat que les intervencions a l'aeroport de Madrid també s'endarreriran uns tres anys. "La nostra proposta és desplaçar l'inici de les obres dos o tes anys, més aviat tres anys, en relació al calendari previst", ha dit el president d'Aena, que també ha detallat que això farà baixar la inversió de 900 milions d'euros anuals, aproximadament, a uns 450 milions d'euros.

El president d'Aena considera "obvi" que els endarreriments en l'inici de les ampliacions dels dos principals aeroports de la xarxa són per l'impacte de la pandèmia i augura que els efectes s'estendran més enllà en el temps, fins i tot després de la vacunació massiva, fins a tornar al "paradigma prepandèmia". Les declaracions de Lucena contrasten amb l'opinió de diversos experts, que consideren que l'empresa hauria d'aprofitar ara que hi ha pocs passatgers a les terminals per fer les actuacions, en lloc d'esperar a que es recuperi el nombre d'usuaris per començar les obres. 

Més info: El Prat vs. Barajas en temps de pandèmia   

Les previsions de recuperació de l'activitat als aeroports indiquen que la vacunació massiva -que ha d'anar acompanyada d'una reducció dels contagis- pot produir una millora cap a l'estiu. Tot i així, no és fins als darrers dos trimestres del 2021 que esperen que es noti realment la diferència. 

Conflicte amb els comerços

Un dels problemes més immediats als quals s'enfronta la companyia és el conflicte amb els comerços que tenen llogats locals als aeroports de la xarxa d'Aena. Lucena assegura que les mesures que ja hi ha previstes suposaran perdonar 800 milions d'euros a les empreses. El president d'Aena ha qualificat la seva posició com a "inamovible". 

La proposta de l'empresa és un 100% de reducció de les rendes mínimes anuals garantides els mesos del primer estat d'alarma -de mitjan març a finals de juny del 2020-. Des d'aquell moment fins al 8 de setembre del 2021, aplicaran un descompte del 50%. Això té com a resultat un descens global del 60% durant tot el 2020. El termini que ha donat l'empresa als llogaters per acceptar les condicions és el 6 de març. De moment, un 57% dels 123 comerços ja ho han fet. De totes maneres, hi ha cinc grans operadors -que sumen prop del 90% de la facturació dels locals- que no han subscrit les noves condicions.

Més informació
Vueling operarà quatre noves rutes des del Prat
El Prat, en caiguda lliure: perd un 87,9% de passatgers al gener
Avui et destaquem
El més llegit