Bruce Springsteen acumula una riquesa d’uns 650 milions de dòlars | ACN - Jordi Borràs

Economia

El factor Springsteen

El de Nova Jersey acumula una riquesa d’uns 650 milions de dòlars

Dimarts passat, milers de catalans van ocupar part del matí davant de l’ordinador intentant adquirir localitats per al concert que el músic nord-americà Bruce Springsteen farà l’estiu vinent a Barcelona. Sense saber quanta gent s’hi va arribar a connectar, és fàcil suposar que els agraciats van ser una minoria. El balanç final és que, segons l’organització, en trenta minuts es van exhaurir els cinquanta mil tiquets disponibles, el que implica -si considerem que el preu mitjà era de prop de 100 euros- una facturació al voltant de 5 milions. Per tant, més enllà del músic, Springsteen és un gran negoci.

Ara fa gairebé un parell d’anys que vam explicar en aquest article com els catàlegs musicals dels artistes i els seus royalties associats s’havien convertit en un nou actiu on invertir-hi. Just dues setmanes més tard de publicar la peça, es va saber que Springsteen havia venut el seu catàleg a la multinacional Sony per 500 milions de dòlars. La xifra va suposar el rècord històric en aquest tipus de transaccions, superant els 400 milions de dòlars que va percebre Bob Dylan per la mateixa operació signada el 2020. I és que el Boss és una aixeta que no para mai de rajar, i prova d’això són les xifres dels seus concerts.

A la branca americana de la gira d’aquest 2023 que ja acaba, Springsteen ha reportat una facturació per venda de localitats de més de 32 milions de dòlars

Tot i que la indústria musical, pel que fa als concerts, no és el mercat més transparent del món, hi ha alguns números que han transcendit i que convé repassar. A la branca americana de la gira d’aquest 2023 que ja acaba, Springsteen ha reportat una facturació per venda de localitats de més de 32 milions de dòlars, només considerant 8 dels 31 concerts oferts, amb 135.000 tiquets venuts (són aforaments petits) a un preu mitjà de 238 dòlars cadascun. Dels 23 concerts dels quals no tenim dades, podem suposar unes mitjanes similars a la dels espectacles que sí que apareixen a la informació pública, de manera que l’estimació d’ingressos resultant s’enfila fins als 124 milions de dòlars. Del tram europeu no hi ha dades, però entre l’abril i el juliol van celebrar-se 28 shows més, als que cal afegir els 26 concerts del segon semestre de l’any, de nou als Estats Units.

Segons les xifres que circulen, els primers 48 concerts de la sèrie li van suposar uns ingressos de 143 milions de dòlars, a una mitjana de 3 milions per concert. Això ens porta a un total de 255 milions si apliquem aquesta mitjana a la gira 2023 completa. Els anys sense gira, Springsteen acostuma a tenir uns ingressos recurrents d’uns 80 milions de dòlars, el que sovint el fa ocupar la primera posició mundial en aquest paràmetre. La gira del 2024 començarà el 19 de març del 2024 a Arizona i recorrerà els Estats Units amb una desena de concerts, per després saltar a Europa via País de Gal·les i celebrar-hi vint-i-sis shows, amb un doble tancament estel·lar a Wembley els dies 25 i 27 de juliol. Després tornarà a travessar l’Atlàntic per fer la costa est dels Estats Units i el Canadà. El final previst serà el 22 de novembre a Vancouver, on se celebrarà el concert número cinquanta de la gira.

Tot un repte físic per a un senyor que l’any vinent complirà els setanta-cinc anys d’edat. Amb la tendència a l’alça dels preus de les localitats per a aquest tipus d’espectacles i la progressiva aparició dels preus flexibles (microsubhastes) cal esperar que les xifres d’ingressos siguin fins i tot superiors a les d’aquest 2023. Tanta feina té un premi, i és que segons les firmes que es dediquen a valorar el patrimoni de les grans estrelles, el de Nova Jersey acumula una riquesa d’uns 650 milions de dòlars, una estimació que segurament no té en compte l’operació de venda de royalties que abans hem comentat que va signar amb Sony.

Els anys sense gira, Springsteen acostuma a tenir uns ingressos recurrents d’uns 80 milions de dòlars

Hem començat parlant del concert de Barcelona i, perquè això existeixi és clau un altre protagonista del circ, com és el promotor local. En aquest cas, qui organitza el show de l’Estadi Olímpic és la veterana firma Doctor Music, fundada per Josep Maria Sala Roca (més conegut com a Neo Sala) fa més de quaranta anys. Al catàleg de clients de l’empresa, que formalment es diu Big Tours SL, hi ha el més destacat de la indústria musical mundial: des d’Alan Parsons a Beyoncé, passant per David Bowie, Dire Straits o Pet Shop Boys; la història del rock i del pop de les darreres tres dècades ha passat per les mans del promotor català.

Això sí, el 2018 Neo Sala va vendre dues terceres parts del capital de la societat a la multinacional alemanya CTS Eventim, que és una de les accionistes de la plataforma de venda de localitats Entradas.com. Des d’aleshores, Sala es manté com a primer executiu de la firma, però com a president figura l’alemany Klaus Peter Schulenberg. Per cert, en vista de l’èxit de col·locació del concert previst per al 20 de juny del 2024 a l’Estadi Olímpic Lluís Companys, els organitzadors han decidit ocupar una segona data el dia 22 de juny de l’any vinent per acabar de drenar l’assedegat mercat català. Enhorabona als agraciats presents i futurs.