La botiga a la butxaca
El shopping a través de dispositius mòbils no para de créixer, però la seva penetració a Espanya encara és menor que la registrada en països emergents com la Xina
Així ho confirmen les dades facilitades per Privalia. Segons el grup català d'ecommerce, els consumidors que compren articles exclusivament a través de dispositius mòbils gasten un 20% més a l'any que aquells que opten per fer shopping a través de l'ordinador. Aquesta xifra s'enfila fins al 30% en la franja de compradors d'entre 31 i 35 anys. Fins i tot els més grans de 45 anys gasten més a través de mòbils i tauletes que amb ordinadors de sobretaula, tot i que en aquest cas l'increment s'ajusta al 6%.
Marc Cortés, director general de RocaSalvatella i professor de màrqueting d'Esade expert en comerç electrònic, explica que el mòbil està més associat a un tipus de compra per impuls. "Quan fas servir el mòbil acostumes a estar en moviment –detalla l'expert–; tens poc temps i vols tancar ràpid la compra". A més, els smartphones s'han convertit en una extensió del nostre cos, una botiga ambulant que permanentment portem a la butxaca.
Un creixement constant
Les compres a través del mòbil no fan més que créixer. El 2016, la xifra de visites rebudes per Privalia únicament pel canal mòbil va registrar un increment de més del 50%. Segons destaca la companyia d'ecommerce, el 20% dels usuaris que accedeixen a l'aplicació del grup acaben realitzant alguna compra. En canvi, de totes les visites generades a la web de Privalia des de l'ordinador, només el 7% finalitzen amb una transacció. La companyia supera els 400 euros de facturació anuals.
Amb tot, la penetració de l'anomenat mcommerce (comerç electrònic a través del mòbil) a l'Estat espanyol i als països occidentals és lluny de les xifres que registren les economies emergents. En mercats com la Xina i l'Índia, la meitat dels usuaris d'smartphones utilitzen el mòbil també per comprar, segons dades d'Euromonitor International. Aquest percentatge es redueix al 35% en el cas d'Espanya, que tot i així queda per sobre de països com el Regne Unit, Alemanya, Estats Units i el Japó.
"Països com la Xina han començat a digitalitzar les compres directament des del mòbil –explica Cortés–; aquestes economies emergents no han fet la transició que estem portant a terme a Europa o els Estats Units, on ja hi havia una base de consumidors que compraven a través de l'ordinador abans de l'arribada dels smartphones.
Segons Cortés, "els mòbils agafaran cada cop més pes a mesura que les companyies avancen en l'omnicanalitat (la integració de tots els canals en el procés de compra), i capitalitzaran bona part del push que les marques fan per aconseguir que el consumidor acabi comprant".
Com a altres tendències del sector, Cortés destaca també la gran importància que tindran els dispositius mòbils en un futur proper a l'hora de realitzar els pagaments a les botigues físiques. Alhora, l'expert augura la desaparició de moltes de les aplicacions que ara existeixen. "El sector tendirà a concentrar-se; tindrem menys aplicacions però seran més potents".