Apartum ajuda els usuaris a buscar l'apartament que més adeqüi a les seves necessitats

Startup

Apartum, quan l'hotel no és l'única opció

El comparador d'apartaments turístics ajuda els usuaris a trobar els habitatges més assequibles per a les seves vacances

Igual que els preus varien entre tipus d'habitacions i hotels, també passa en els apartaments. Per això, abans de llogar un pis o una casa per les vacances d'estiu, es recomana mirar bé diversos webs i comparar les quantitats que detalla cada anunci. Per tal de no acabar pagant més del compte, una bona opció és utilitzar Apartum, una plataforma que el seu mateix CEO, Sergi Villaubí, defineix com "un Trivago d'apartaments". "Connectem amb diverses pàgines en temps real per saber la disponibilitat i els preus per tal de detectar quan un habitatge té anuncis en diversos llocs i amb quotes diferents", detalla.

Tot i que el lloguer d'apartaments en zones de costa i a l'estiu no és una cosa nova, Villaubí reconeix que en els darrers anys la tendència s'ha desplaçat també cap a les ciutats: "Abans quan planejaves una escapada de tres o quatre dies a una ciutat com Berlín o París, només contemplaves hotel. Ara valores les dues opcions".

L'auge d'Airbnb -empresa amb qui col·laboren per generar tràfic, però no mostren els seus pisos- és un dels motius pels quals s'ha vist aquest canvi. Tanmateix, no és l'únic, perquè cada cop el turista busca una comoditat que no troba en els hotels. "Si arribes a mitja tarda, l'únic que pots fer és estirar-te al llit", comenta, "en canvi, en un apartament pots seure al sofà i posar la tele o fer-te un cafè tranquil·lament o cuinar".

Tampoc influeix el preu, ja que les opcions del Bed & Breakfast o els hostals segueixen sent les més econòmiques. És més, Villaubí recorda que el cost final pot ser el mateix en un hotel que en un apartament al centre i en bones condicions.

El turisme que mouen les zones urbanes ha desestacionalitzat el sector

A l'estiu tenen una punta de trànsit d'usuaris, però el moviment constant de les zones urbanes fan que la plataforma estigui plenament activa els 365 dies de l'any. "Madrid té molta demanda després de l'estiu, amb els viatges de negocis, festivals i altres esdeveniments; i Barcelona durant tot l'any està demanada, amb un apunta pel Mobile World Congress i l'estiu", posa com a exemple. I és que el període de juny a agost és un nombre determinat de setmanes, que ajuda als municipis petits i costers, pel que el gruix dels ingressos de la startup prové del lloguer d'apartaments urbans.

Una idea pre-Airbnb

La idea d'Apartum va néixer el 2010 i va començar a prendre forma tres anys més tard. Villaubí tenia una agència online de lloguer d'habitatges turístics de costa, on posteriorment va incloure destinacions europees, el que li conferia experiència sobre el sector. "Un dia, esmorzant amb un soci, vam pensar que un comparador d'apartaments tindria sentit, perquè ja havia passat amb els vols o les hipoteques", relata.

Apartum va ser la primera plataforma que compara els preus dels apartaments en les plataformes online

Va ser una hipòtesi feta molt abans del boom d'Airbnb, és a dir, van veure que era un negoci viable, però van prendre's temps per anar treballant en el projecte a poc a poc fins al seu llançament. Malgrat que la plataforma va sortir al mercat quan el sector ja tenia moviment, el seu CEO assegura que van ser el primer comparador del món. "No hi havia ningú que agafés apartaments i els comparés a més d'agregar l'oferta", remarca. En els dos següents anys, van anar sorgint els seus competidors.

Un suport financer i moral important

Els inicis no van ser fàcils: una petita inversió, moltes hores de dedicació i sense cobrar un sou. Ara bé, el recorregut de Villaubí en el sector va ajudar que tres mesos després el president de la Federació Espanyola d'Associacions d'Habitatges i Apartaments Turístics, Pablo Zubicaray, s'interessés per Apartum i hi invertís. La seva aportació van ser 50.000 euros, una xifra a la qual van sumar poc després una ronda de mig milió d'euros i una altra, tancada el passat febrer, de 2 milions d'euros.

La startup compta amb el suport financer del fons Lanta Digital Ventures, una agrupació d'emprenedors que, segons Villaubí, "aporta diners i un know-how important per al desenvolupament del negoci". Entre els seus inversors s'hi troben personalitats com el cofundador d'eDreams, Mauricio Prieto, el de Softonic, Tomás Diago, o l'emprenedor en sèrie Xavier Verdaguer. Però si una cosa destaca del fons, és que es tracta de persones a qui ell coneix: "Sé qui són, els conec i estic en contacte directe amb ells. No es tracta d'un fons que posa diners de tercers que no sé d'on surten".

Líders al sud d'Europa

El 2016 van generar prop de 25.000 reserves, el que va generar unes vendes de 12 milions d'euros. Tot això es monetitza a través de dos models: amb cada clic que l'usuari fa en un apartament i li genera trànsit al proveïdor encara que no reservi res o amb el cobrament d'una comissió, que es troba entre el 8% i el 14%, per cada client que les pàgines terceres fan gràcies a Apartum.

La startup no gestiona cap reserva, només porta l'usuari a la pàgina on pot trobar la informació d'origen. Això significa que no té accés a les dades del propietari ni pot treballar directament amb ell, sempre s'ha de fer a través d'una empresa d'anuncis.

Com que es tracta d'un model de negoci sense massa competència al sud d'Europa, el seu objectiu de cara a finals d'any és consolidar-se com el primer comparador d'apartaments. I pel que fa al nord o centre d'Europa, on ja hi ha altres plataformes, la idea és ser els segons.