L'aviació corporativa s'enlaira al Prat

Cada dia al Prat s'enlairen i aterren una desena d'avions privats, una xifra que es pot multiplicar per 100 coincidint amb fires destacades i esdeveniments esportius

La demanda de vols privats a l'aeroport del Prat ha crescut un 9,1% durant el darrer any any. Cada dia al Prat s'enlaira i aterra una desena d'avions privats, una xifra que es pot multiplicar per 100 coincidint amb destacades fires a Barcelona, com el Mobile World Congress, o esdeveniments esportius, com els premis de motociclisme. D'aquesta manera l'activitat de vols privats trenca amb diversos anys de caiguda i arriba al nivell que tenia el sector l'any 2009, un any després de la inauguració de la terminal corporativa del Prat.

Les instal·lacions del Prat, independents a les dues terminals i més a prop del nucli urbà del Prat, es van estrenar l'any 2008 un any en que la crisi econòmica ja es deixava notar als números de les empreses. La infraestructura compta amb cinc sales VIP i diverses sales de reunions, a més de zones comunes o sales d'espera.

Evolució inversa
L'evolució de la terminal ha estat inversa a la del trànsit de passatgers en vols comercials. Entre 2010 i 2012, l'aviació corporativa ha perdut un 9,4% de trànsit a Barcelona, un total de 1.333 passatgers. En canvi, durant aquest mateix període, el Prat ha aconseguit el seu rècord de passatgers amb 35,1 usuaris en un any. El darrer any les xifres tornen a pujar per l'arribada de turistes però sobretot per la reactivació econòmica de la capital catalana. L'any 2012 es van registrar 7.183 vols, una xifra que l'any 2013 va arribar als 7.839.

"Entre els clients d'aquest tipus de vols hi ha turistes, fonamentalment de l'Europa de l'Est i xinesos, però majoritàriament els clients de l'aviació corporativa del Prat són passatgers de negocis que necessiten anar d'un lloc a un altre del món perdent en mínim temps possible", comenta el responsable de Menzies a l'aeroport del Prat, John Kay.

Aquesta empresa escocesa gestiona des de juliol de l'any passant amb la veterana Gestair les instal·lacions corporatives del Prat i totes dues abonaran a Aena un mínim de 3,3 milions d'euros entre 2013 i 2018, que és el període de la concessió. L'acord preveu que Gestair i Menzies donin a Aena el 70% de la seva facturació per publicitat i promoció, a més d'entre el 20% i el 25% de la resta d'ingressos, de manera que els ingressos de l'empresa pública poden créixer en funció de l'evolució del negoci de les dues companyies. És el primer pas de la privatització de l'empresa pública que gestiona els aeroports a Espanya.

Les dues companyies s'encarreguen del manteniment de la terminal i de la gestió de les instal·lacions, des dels serveis de handling (els serveis de terra) fins a les sales vip o els caterings.

Malgrat l'elevat cost, les companyies asseguren que el negoci es rendible i no es limita exclusivament a estrelles de la música o el cinema o turistes amb un elevat poder adquisitiu. "Hi ha empreses que prefereixen llogar un avió privat per estalviar temps i que aprecien la flexibilitat que ofereixen els vols privats i a més des d'aquí també es fan els serveis d'ambulància o transport d'òrgans", explica Kay.

Espai per a 42 avions
La terminal corporativa de l'aeroport del Prat, que està oberta 24 hores al dia tots els dies de l'any, té 2.118 metres quadrats de superfície, permet estacionar fins a 42 avions al mateix temps i compta amb sis companyies aèries amb oficina: Gestair, Menzies Aviation, ExecuJet, General Aviation Service i Euraservices, que fan vols domèstics, internacionals i intercontinentals.

"Els clients poden fer servir aquestes companyies o volar amb d'altres i demanar permís per aterrar al Prat", comenta el responsable de Menzies, una companyia amb presència a 32 aeroports, com els de Praga o Ciutat del Cap. "Treballar a Barcelona és fàcil perquè les instal·lacions són relativament noves però hi ha coses que s'han de millorar com ara les tax free", diu Kay.

El problema en aquest cas, segons denuncia el responsable de Menzies, és que els clients que han comprat a les botigues lliures d'impostos han de traslladar-se a la T2 per poder fer la declaració pertinent i poder volar. "D'una banda els ofereixes serveis molt exclusius i personalitzats i d'altra els has d'enviar a la T2 a fer la declaració", diu Kay, que també alerta que els darrers mesos s'està detectant un traspàs de passatgers corporatius a l'aeroport de Girona, que també ofereix els serveis encara que no té una terminal exclusiva.

Avui et destaquem
El més llegit