Una 'start-up' catalana al servei de la diabetis

SocialDiabetes és una plataforma que agilitza la recollida d'informació dels malalts crònics i permet la interacció en temps real amb un metge

El sector de la salut no és una excepció, també s'ha sumat a l'auge de les noves tecnologies i ja ha deixat aplicacions útils per aquells amb malalties cròniques com els diabètics. Parlem en concret de SocialDiabetes, una plataforma web i app per a mòbils que ha superat ja les 40.000 descàrregues arreu del món i ha estat traduïda a vuit idiomes diferents. El seu creador és Víctor Bautista, un informàtic i diabètic diagnosticat des del 2008 que, cansat d'arribar a la consulta del seu metge amb més de quatre pàgines amb apunts sobre la seva evolució, permet recollir ara tota la informació per a què tant el pacient com l'especialista tinguin una anàlisi en temps real per fer-ne el seguiment.

Facilitar la recollida de dades
SocialDiabetes dóna forma a totes les dades que l'usuari inclou a l'app creant gràfiques i estadístiques per controlar les pujades i baixades de sucre. A més, compta amb un ampli arxiu d'informació sobre els aliments o un escàner de codis de barres per saber les propietats del producte, entre altres eines que ajuden a fer un càlcul automàtic de la quantitat d'insulina o l'automatització d'avisos.

Tot això es guarda i es crea un històric, el que substitueix tota la informació que el diabètic ha de presentar en els controls rutinaris amb el seu metge. No obstant, la idea de fons va més enllà, segons explica Bautista: "Un metge ara pot fer una visita a distància i personalitzada, donant consells i guiant el pacient amb les dades que llegeix a partir de SocialDiabetes. Això, en un futur, ha de contribuir a reduir els costos del sistema sanitari".

Una catalana i internacionalitzada
"Quan em van diagnosticar diabetis, vaig buscar aplicacions que m'ajudessin a controlar la malaltia, però cap em va convèncer i vaig desenvolupar jo la meva", narra Víctor Bautista. Com a programador de professió, el coneixement bàsic el tenia, només li va caldre buscar un nom i dissenyar un logotip amb l'ajuda del seu germà. També va treballar amb un equip de metges que el van ajudar a adaptar la plataforma per a cobrir les necessitats de la diabetis tipus 1 i 2.

Actualment SocialDiabetes està formada per un equip de set persones, sis d'elles en són sòcies legals. No obstant això, la idea va néixer de la mà de quatre dels qui ara integren la start-up, els mateixos que van aportar els 30.000 euros inicials per constituir-ne una societat limitada.

Van necessitar un any de proves, errors i encerts per tal d'arribar a la maduresa suficient per sortir al mercat, en una versió per a Android i en tres idiomes –català, castellà i anglès. Tres anys després de veure la llum, està present també a eyeOs, té interfícies per a cinc llengües més, 5.000 usuaris en actiu diaris i un creixement que supera els 150 usuaris mensuals. Bautista creu que el secret de l'èxit està en què és una aplicació desenvolupada per un diabètic, qui sap què es necessita en tot moment i per a què pot ser útil.

Un detall curiós que el seu creador esmenta amb orgull: "Al poc de treure SocialDiabetes, els Estats Units es va posicionar com el segon país amb més descàrregues". D'aquí van sortir algunes millores per adaptar la plataforma als telèfons de gamma mitjana-alta i tauletes, més comuns Nord-Amèrica, i als ordinadors de Llatinoamèrica, dues zones on esperen seguir creixent.

Prescripció dels usuaris amb diabetis
A finals del 2013 van tancar la primera ronda de finançament de 150.000 euros aportats per business angels i capital privat d'inversors de l'entorn més proper i que confien en el projecte. Malgrat ser els diners la part més important d'aquesta contribució, Bautista en destaca una altra: "Els qui participen són perfils diversos, des d'empresaris fins a professionals de la medicina, i aporten una visió més social i part del seu coneixement".

La falta d'un fons monetari ha fet que, fins el moment, l'equip de Social Diabetes es es promocionés sobretot a les xarxes: "Vam començar obrint la pàgina de Facebook i el perfil de Twitter per moure'ns amb el boca-orella. Ara superem els 2.000 seguidors, així que si un diabètic queda content, li passa l'enllaç a un altre i creixem".

Monetitzar l'aplicació i fer el pas a negoci
"Nosaltres som una start-up de veritat, de les que encara no guanyen diners", comença matisant el fundador, "però sí tenim traçades diverses línies que esperem rendibilitzar i serveixin per sufragar les despeses de manteniment i els serveis mèdics".

La primera és la versió premium de SocialDiabetes, amb un cost anual de 15 euros per usuari. "La ràtio de conversió està en el 3%, per sobre de la mitjana segons ens han dit alguns col·laboradors", relata Bautista. Tot i tenir uns serveis extres de pagament, el creador no oblida que la versió original és freemium i que ho seguirà sent.

Un altre camí viable l'ofereixen la publicitat i les dades, cap de les dues posades en pràctica encara. Al parlar de dades Bautista fa referència a tota la informació que recullen dels usuaris diabètics i que podrien vendre: "Encara no ho hem fet, però sí l'hem cedit a universitats. Ens ho retornen amb nova informació, la que ens serveix actualitzar i alimentar la base de dades i millorar els serveis".

Crear una marca blanca és una tercera opció, que es troba en procés, per a l'obtenció de benefici. "Algunes asseguradores i mútues ja han posat els ulls en nosaltres, pel que vendre'ls l'app amb un altre nom per a què la distribueixin entre els seus clients com a producte propi és una sortida", revela el programador. També és un model òptim per les clíniques privades, les quals poden comprar paquets d'entre 1.000 i 5.000 llicències per a què les apliquin amb els seus pacients.

De cara al futur, no descarten altres camps: "Hem rebut ofertes per fer plataformes per altres malalties cròniques com celiaquia, així que tenim registrat un domini amb un nom és general perquè no descartem res".

Una tasca social reconeguda
L'últim reconeixement que SocialDiabetes va rebre va ser el de guanyador del Big Impact Award dels Mobile Premier Awards 2014, una referència internacional en el món de les aplicacions mòbils.

A més, al 2012 va ser seleccionada com a millor app espanyola en la categoria M-Health als World Summit Awards Mobile.

Avui et destaquem
El més llegit