Enrique Tomás, la fortalesa del pernil ibèric

L'empresari badaloní, premiat per Pimec, ha passat de 30 a 47 botigues en poc més d'un any

A Enrique Tomás mai li van preguntar què volia ser de gran. A casa seva van donar per fet que treballaria a la botiga familiar de Badalona, venent embotits, com feia els caps de setmana quan encara anava a escola. Ara, amb 46 anys, aquest petit d'onze germans crescut al Barcelonés castellanoparlant ha guanyat el premi Pimec al comerç més competitiu, ha obert disset botigues de pernil en poc més d'un any i facturarà enguany més de 50 milions.

"S'han fet moltes barbaritats en el sector del pernil!", exclama a l'endemà de rebre el guardó. Parla del pernil amb orgull i la seva mà dreta a l'empresa afegeix que "és l'home que més pernil menja". "No hi ha dia que no en mengi!".

La bombolla ibèrica
"El pernil ha arribat a ser un producte financer, com el totxo, quan inverteixes en pernil de bellota mobilitzes diners durant 3 o 4 anys", admet l'empresari. "Per això havien entrat molts financers i s'han fet volums de producció massa elevats".

El cas de les botigues Enrique Tomás és una excepció en plena davallada del sector. El propietari de l'empresa, de capital 100% familiar, explica el salt a les 47 botigues en actiu i 11 amb obertura prevista gràcies a la perseverança, el servei i la inversió. "En el món del pernil no existeix la improvització, les grans comandes són a tres anys vista", explica. Mentre moltes empreses van desinvertir, Tomás va capgirar-ho.

Cap al centre
Des que va obrir la seva botiga d'ibèrics a un mercat badaloní fa 32 anys, ha apostat per créixer a l'àrea metropolitana: Badalona, Santa Coloma de Gramenet, l'Hospitalet... però amb la crisi ha fet un canvi de prioritats. S'ha instal·lat al centre i a la zona alta de Barcelona, aprofitant lloguers tres vegades més baixos, un turisme a la recerca del sabor ibèric i amb els centres comercials com a epicentre del negoci.

"Els botiguers ens creiem més llestos que la resta de la humanitat, però no és així". Assegura que l'èxit de les seves botigues és haver generat confiança: en demanar si és bo un pernil i que te'l facin tastar. Té ofertes per instal·lar-se a París, Xangai, Nova York... però provarà si la fórmula funciona en una pròxima apertura a Londres.

Avui et destaquem
El més llegit