"Et contracten pel que saps i t'acomiaden per com ets"

Segons Laura Cantizano, el lideratge no és exclusiu de la direcció; a banda d'adquirir coneixements cal treballar els cinc talents més buscats per les empreses amb l'objectiu de captar l'interès, ser creïbles, transmetre confiança i fer negoci

Autolideratge, capacitat emprenedora, creativitat, comunicar amb emoció i treball en equip. Són els cinc talents que demanen les empreses avui en dia. "El directiu que gestiona persones les ha de motivar a superar els seus límits i quan un utilitza el coratge per superar una limitació, està exercint el lideratge", argumenta Laura Cantizano, experta en neurovendes, psicologia i motivació d'equips, durant un acte celebrat al SC Trade Center, on l'autora del model de vendes Cómo vender en 59 segundos ha repassat els cinc talents d'un treballador exemplar.

Són talents exclusius del líder i l'equip directiu?

No, totes les persones hem de tenir uns talents que ens ajuden a tenir un equilibri i el primer és l'autolideratge. L'autolideratge té a veure amb la teva capacitat de gestionar l'autoestima, i aquesta té a veure amb el teu llenguatge intern, el que et dius a l'hora de respectar-te, a l'hora d'estimar-te i el teu autoconeixement. És igual el càrrec laboral que tinguis, l'autolideratge té a veure amb qualsevol persona, és per a tothom.

Quin tipus de perfil executiu necessiten les empreses per fer un canvi?
Per trencar motlles i fer que les coses passin necessitem persones que assumeixin riscos, gent que no estigui pendent de la por al fracàs i el que diran, sinó que assumeixi riscos. El fracàs en si té a veure amb un valor, a través de la nostra cultura que és una cosa dolenta. Per a mi, l'error és una fita d'informació que em diu què podria haver fet millor, però no és una cosa que em destrueixi i ja no em permeti aixecar. Aplica l'autolideratge i et podràs tornar a aixecar.

Una de les habilitats és treballar en equip. Treballar amb persones t'ha d'agradar...
Tothom diu que sap treballar en equip, però a vegades ho fas per obligació, altres vegades per diners, perquè està de moda o perquè t'agrada. Treballar amb persones té a veure amb què t'agradi ajudar. Si una persona mana, no està ajudant els altres membres de l'equip, està treballant amb el seu ego. Els directius hem d'estar al servei de les persones, no elles al nostre servei. És un error conceptual que s'està cometent a moltes empreses.

Ho estem canviant?
Sí. La situació que està vivint el país també ens fa replantejar i qüestionar moltes coses. De fet, el millor que ens pot passar a la vida, tant professional com personal, és qüestionar-nos.

Per què hi ha equips que funcionen millor que altres?
Quan algú té una limitació, hem de veure com motivem a aquesta persona perquè desbloquegi aquesta limitació. És fàcil destruir a algú, simplement digues-li cada dia el que no funciona; no la reconeguis en cap moment i veuràs com el teu equip es destrueix. Construir equip té a veure amb la capacitat de generar feedback, motivar... Les persones treballem si té sentit, si no només treballarem per guanyar diners. I això té a veure amb la persona que ens dirigeix; ens incorpora habilitats, potencia el talent, fa que el treball tingui sentit i provoca que vulguem superar les nostres limitacions. Quan una persona a qui li costa parlar en públic, s'aixeca i es posa a parlar en una reunió, és coratge i això és lideratge. És a dir, el coratge de superar una limitació és lideratge i això cal aplaudir-ho dins les empreses.

Volem gent creativa. Per què?
Processem fins a 700 paraules per minut i tenim 10 milions de neurones que estan actives tot el temps. Estem saturats. Hi ha tants impactes publicitaris, tants productes, tants comercials, empreses... Al final tu vas a la discoteca però tothom ha fet el mateix curset de com lligar, tothom et va a saludar de la mateixa manera i ballar amb els mateixos moviments. Volem gent que trenqui motlles. Que ens sorprengui, que generi empremta, que té a veure amb l'experiència i l'emoció.

Com poden sorprendre les empreses?
Primer cal ser conscient que les paraules generen emoció. Si utilitzes paraules que generen beneficis, les persones t'escolten. Hi ha empreses que parlen molt però venen zero i segueixen invertint molts diners en comunicació i publicitat. No diuen res perquè no impacten. Parlar no vol dir vendre, el que cal fer és analitzar què dic i repassar quines paraules utilitzo que activen l'emoció i la lògica. Hem de construir frases que ens ajudin a identificar la lògica i l'emoció per captar l'interès, ser creïbles, transmetre confiança i fer negoci. Coca Cola té un laboratori propi de neurociència. Cal saber com funciona el cervell.

Què passa amb el coneixement, o la part tècnica; tots fem cursets d'anglès, noves tecnologies i màrqueting ... Com es valora?
És important. El 50% són coneixements i el 50% són habilitats, necessitem les dues coses. Et contracten pel que saps i t'acomiaden per com ets.

Si sempre estem 'jugant', quan podem parar per entrenar?
Cada un ha de decidir quina és la seva prioritat, si sempre faig el mateix, sempre tindré el mateix resultat. Per tant la pregunta és: Fins quan vull fer sempre el mateix?
Avui et destaquem
El més llegit